Focke Wulf 190

Goedendag allemaal,

Een aantal jaren geleden (2019) heb ik impulsief de mallen gekocht van een Focke Wulf 190A5. Toen ik de mallen kocht dacht ik, dat wordt een leuk clubproject met een paar man een aantal vette kisten bouwen. Echter bleek dat allemaal niet zo eenvoudig als ik gedacht had en zijn de mallen in de garage verdwenen..

Een jaartje later heb ik de mallen weer erbij gepakt en na het inwinnen van adviezen van clubgenoten en Dennis van de hobbyin ben ik ermee begonnen. Ieder jaar als ik genoeg moed verzameld heb werk ik er een beetje aan. Inmiddels ben ik zover dat ik genoeg vertrouwen heb in een goede afloop en durfde ik dit draadje wel te starten!

De foto’s van de mallen:
IMG_9583.jpeg
IMG_9582.jpeg


Zoiets moet het gaan worden:
IMG_9584.jpeg



Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt:
Ik was in juni nog even aan de ‘overkant’ samen met mijn zoon.
Foto’s zijn van een echte FW190.

Wauw wat is die gaaf, bedankt voor het delen Ger!

In welk museum staat deze precies?

Vorige week heb ik me laten foppen in het “D-day Wings museum” in Frankrijk, daar zou volgens de site een FW moeten staan opgebouwd uit originele onderdelen..

Bleek een verschaald model te zijn, een “baby-Wulf” zeg maar.

IMG_9446.jpeg


Mijn kinderen vonden het wel interessant om van zo dichtbij alles te kunnen zien.
ff724491-86bc-4644-ab57-21ca9cf1f0c7.jpeg
 
Heel gaaf, Frans!

Heel veel bouwplezier toegewenst. Super dat je ons hierin mee wil nemen :beer:

Heb je wat meer informatie, zoals spanwijdte?

Gr Coen
 
De eerste (proef)romp die ik gemaakt heb met deze mallen dat is nu alweer 2 jaar geleden. Dat was een zeer leerzaam proces.

Dit is het advies wat ik destijds kreeg:

- Eerst de mallen 3x in de was zetten en elke laag laten drogen.
- Dan PVA in de mallen smeren, PVA is een vloeistof dat ervoor zorgt dat er een flinterdun laagje in de mallen ontstaat zodat je de epoxie uiteindelijk kan lossen.
-Zodra de PVA droog is (na zo’n 8 uur) kan de coating aangebracht worden.
-En de laatste stap is het aanbrengen van de glasmatten/koolstof en de epoxie smeren.

Ik heb me netjes aan dit advies gehouden alleen ben ik erg zuinig geweest met de glasmat :D in de 1e romp heb ik slechts 1 glasmat gesmeerd van 160gram. Dit bleek veel te zwak te zijn.

Hier ligt de coating te te drogen in de mallen.
IMG_4689.jpeg


Hier het smeren van de epoxie, met “microballoons” in de scherpe bochten van de romp en het vleugelzadel.

IMG_4703.jpeg


Hier wat koolstof toegevoegd voor de stevigheid.
IMG_4702.jpeg


Beide helften verbonden met elkaar:
IMG_4705.jpeg


En hier het resultaat van de 1e romp:
2E9BA25A-54C1-404D-B8BC-EDD3007EAAB4.jpeg

Deze eerste romp bleek dus te zwak om mee te kunnen vliegen maar hij was wel lekker licht in gewicht. :cool:
C908E20A-346C-4333-B4B2-E7FB7B3B37BE.jpeg
 
.
Yessss, gaaf! Verslag van je mooie FW-190 :thumbsup:
Ik blijf het volgen, erg gaaf project.

Groeten, Ramses
.
 
Mooi om dit eens te volgen vanaf het begin. Hoe verbind je nu de romphelften als deze nog in de mal zitten?

Ik heb 2 verschillende manieren geprobeerd.

Bij de eerste romp heb ik het glas aangebracht in de mallen met aan allebei de romphelften aan 1 kant een 2cm brede strook voor de overlap van de 2 helften. Vervolgens heb ik de mallen aan elkaar geschroefd om met een lange kwast de naad aan te smeren. (Kwast verlengt met een stuk bamboe) De methode werkt opzich goed maar ik vond het wel spannend bij het lossen er komt dan direct een hele romp uit de mallen.

optie 1:
image.png


Bij de 2e romp die ik gemaakt heb heb ik het glas eerst volledig laten uitharden. Daarna heb ik het glas strak aan de rand van de mal afgesneden. Dan de beide mallen aan elkaar schroeven en vervolgens een 4cm breed strookje van 160grams mat over de naad heen (aan de binnenkant van de romp.) Deze methode vind ik zelf prettiger werken, iets meer controle tussentijds. Wat je wel moet doen voor het koppelen van de rompen is het glas wat opruwen met een stukje schuurpapier voor een betere hechting.

Optie 2 rood is het strookje van 4cm:
image.png


Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
 
In plaats van schuren kam je ook abreisgewebe op de plaats aanbrengen waar de verbindingen moeten komen.
Ook op de plaatsen waar nog bv spanten komen.
 
De 2e romp die heb ik samen met clubgenoot Tjarko gemaakt, Tjarko heeft veel meer ervaring dan ik met dit soort werk dus ik was erg blij dat hij mij wou helpen! Omdat de 1e romp zo zwak was heb ik samen met Tjarko besloten om nu voor 1x110gram te gaan en 2x160.

De voorbereidingen heb ik voldoende epoxie? Blijft spannend.
A927C932-F1B3-4E8F-A9CA-CB2C0200F7B7.jpeg

Tafel en vloer afgeplakt, deze keer smeren we in de woonkamer ipv in de garage.
8655911A-A27A-4DED-A1A6-03419B1543DD.jpeg

Tjarko in actie!
IMG_7589.jpeg


Maar het resultaat mag er zijn! Nu alles goed laten uitharden.
IMG_7614.jpeg
IMG_7615.jpeg


Na het uitharden heb ik alle delen verbonden op de methode 2 zoals hierboven beschreven staat.

IMG_8222.jpeg


Gekoppeld weegt de romp 900gram en de motorkap bij elkaar 190. De voorste ring van de motorkap heb ik gevuld met dikke epoxie (epoxie met microballoons)
IMG_7947.jpeg

Het kielvlak vond ik wat aan de zwakke kant dus daar heb ik een rupsje pur in gespoten.
BCEACDC4-9D95-4759-894D-6856F7E7E3D7.jpeg

En de firewall erin klaar voor de montage van de motor, de uitsparingen zijn voor een eventuele schaaluitlaat.
B29F7911-8944-49F4-B2AD-0C12A6D6B771.jpeg


tot de volgende update.
 
Laatst bewerkt:
Hier de vleugel en stabilo in aanbouw, bij mallen van de romp zaten ook een aantal ribben om de vleugel en stabilo te snijden maar geen tekening dus die heb ik zelf even getekend. Dit heb ik getekend in autocat, ik heb verschillende bouwtekeningen over elkaar gelegd en heb de lijnen die ik nodig had overgetrokken.
IMG_4492.jpeg


Aan de hand van de tekening heb ik blokken piep gesneden. (Ja het zijn er wat teveel)
EF1C8C2B-DB7E-4B69-9E40-DED003339592.jpeg

Vervolgens heb ik de ribben in het schuim geprikt en de kernen gesneden samen met mijn vader.
IMG_4561.jpeg


Hier het stabilo ingedekt.
7C190BB8-79F6-476F-BA71-454D795A55CB.jpeg

Balsa tips voor het stabilo.
A851DCE2-04FE-4ECB-99C4-F54DB4D6C50A.jpeg

En verlijmd.
E1DC26BD-E60E-476E-B079-1BCCA76DD8A7.jpeg
 
Back
Top