Fok trim mechanisme

Dit leek me wel interressant voor jullie.
Dit systeem wil ik gaan gebruiken voor mijn nieuwe mm.
Maar misschien is dit ook toe te passen op een andere boot

fok%20trim%20mechanisme.JPG

Op deze manier kun je je fok trimmen zonder het gebruik van een 3e servo.

Groeten
Jeroen

Ben je niet bang dat als je nu een vlaag krijgt je grootzeil iets viert en je fok door middel van de hevel aantrekt? Dat lijk mij het enige nadeel. Verder mooie oplossing om een derde servo te omzeilen.
Groet FKZ

Dat in een vlaag je grootzeil gevierd word en je fok aangetrokken word is alleen maar een voordeel. Hier door word de loefgierigheid van de boot tegen gegaan. De druk in je grootzeil wordt minder en de druk in je fok groter daardoor vaart je boot rechtdoor ipv tegen de wind in te draaien.

je kunt door het elastiek strakker of losser te zetten bepalen bij hoeveel wind je grootzeil gaat vieren.

Best grappig, maar...
(er is altijd een maar;))

..mijn M-mertje vaart standaard al op 2 servo's, een voor het roer en 1 winch! Door een constructie in de lijnen die ik zelf ook nooit helemaal begrepen heb worden beide zeilen aangetrokken/gevierd.
Het fok in zijn uppie aantrekken, ik weet alleen niet of dat zomaar kan...

Het is wel leuk een trim neer te zetten op de fok met een servo maar op een afstand ziet je niet wat je doet
En vooral als je met wedstrijdjes mee doet vergeet je de trim terug te zetten en dan heb je weer een verlies wat je heb opgebouwd.
Ik de M klasse hebben de walicki een trim per servo voor achterlijk spanning en dan zet je gelijk de fok iets naar binnen.

Hou het zo eenvoudig dat gaat het beste

Tom

Back