Fokker D.VII ⇨ 266 | Luchtvaart Afdeling (LVA)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ramses, 24 mrt 2017.

  1. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.588
    Locatie:
    Heeze
    .
    Hierbij een heel kort restauratie/ombouw verslag van een oud model van een Flair Fokker D.VII

    Ik heb deze oude Flair Fokker D.VII mogen overnemen en ga deze restaureren/ombouwen in de kleuren van de 266 zoals te zien in het NMM.
    De Luchtvaartafdeeling der Koninklijke Landmacht (LVA) was de voorloper van de Nederlandse Koninklijke Luchtmacht.

    .
    Dit is een snel tussendoortje en de Fokker D.VII zal zeer binnenkort gemaidend worden.
    Ik ben nu precies een week bezig en de Fokker is alweer bijna klaar voor de blanke 2K lak...
    Daarna ga ik uiteraard weer verder met m`n Fokker T.VIII W (G)...

    Ik heb deze oude Flair Fokker D.VII donderdag 16 maart opgehaald in Hengeloo.
    Het was een gok in welke staat de Fokker zou zijn, afgaande op 2 kleine fotootjes.
    Bij aankomst in Hengeloo was ik aangenaam verrast, de Fokker is netjes en met aandacht gebouwd gelukkig!

    Het blijft echter wel een Flair kit en schaal correct is deze Fokker dus absoluut niet...
    Sportschaal (of Practical Scale ;)) is het nog wel te noemen en er is zeker wat leuks van te maken naar mijn idee.
    Ik heb ervoor gekozen de Fokker goed na te lopen en van een nieuw kleuren schema te voorzien.
    Ik ga geen details toevoegen en laat de basale afwijkingen gewoon voor wat ze zijn.
    Deze kist moet vooral de uitstraling hebben van de Fokker D.VII 266.

    Dit alles met het doel er snel mee te kunnen vliegen (en ook leuk er weer een ander stukje Nederlandse luchtvaart historie in m`n vloot bij te hebben)!
    Tevens heb ik dan ook eindelijk m`n Dawn Patrol kist! :yes:
    Alhoewel deze Fokker nog niet in de schaduw mag staan van de prachtige kisten op de Dawn Patrol qua schaal correctheid en afwerking/detaillering...
    Maargoed, bij deze Fokker gaat het mij dus puur om de uitstraling en beleving!

    .
    Wat beelden van de originele Fokker D.VII met registratie 266:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Latere kleurenschema met roundels op romp en vleugels en vlag op richtingroer:

    [​IMG]

    De 266 na een "wervelstorm"... tegen de hangaar geblazen.
    Werd hierna weer gerepareerd tot vliegwaardige status:

    [​IMG]

    En de replica van de Fokker D.VII 266 in het NMM:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2017
    Bart83, MicropropSport, Jonkje en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.588
    Locatie:
    Heeze
    .
    Wat foto`s van de Fokker D.VII in de staat waarin ik deze heb overgenomen:

    [​IMG]

    Zoals te zien is zijn er veel in het oog springende zaken die niet kloppen met de werkelijkheid...
    Wat mij persoonlijk het meeste opvalt/stoort is de constante dikte van het vleugelprofiel.
    In werkelijkheid wordt de vleugel veel slanker naar de vleugeltip toe.
    Omdat deze Fokker een constant profiel heeft zijn de vleugeltips ook veeeels te dik...
    Zoals eerder gezegd wordt deze Fokker sportschaal, en dus besloten daar niet meer naar te kijken...

    [​IMG]

    Het landingsgestel valt op dezelfde wijze in de ondervleugel als bij de kleine Toni Clark Tiger Moth (Practical Scale ;)).
    Bij m`n Toni Clark Tiger Moth heb ik dat systeem geheel veranderd, bij deze Fokker laat ik het lekker zo:

    [​IMG]

    Er mist een Spandau op de neus:

    [​IMG]

    Een creatieve oplossing voor de staartslof...
    Ook geheel niet schaal maar wel praktisch ;):

    [​IMG]

    De plastic BMW of Mercedes is er eenvoudig uit te halen dmv een omgezet ijzerdraadje:

    [​IMG]

    Cockpit coaming en stoeltje van leer/suede:

    [​IMG]

    De Spandau, hiervan moet ik er nog eentje bijmaken straks:

    [​IMG]

    Prachtige zelfgemaakte spaakwielen:

    [​IMG]

    In mijn ogen een prima basis om een look-alike LVA Fokker D.VII 266 van te maken!
    Eerst maar eens de constructie nalopen...

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2017
    Bart83, MicropropSport, Santman en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.588
    Locatie:
    Heeze
    .
    Eerst dus de gehele constructie nagelopen en her en der e.e.a. verstevigd of vervangen.
    De conclusie getrokken dat de bekleding er niet af hoefde en over de bestaande bekleding te gaan verven.
    De gehele kist heb ik eerst nat geschuurd met Mr. Muscle ontvetter:

    [​IMG]

    Op de bovenvleugel heb ik ribtape gemaakt omdat de vleugel anders wel erg vlak/glad was.
    Deze ribtape geeft de vleugels wat oppervlakte reliëf:

    [​IMG]

    De eerste kleurlaag erop (lichter van kleur dan de eindlaag):

    [​IMG]

    Idem voor de ondervleugel:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En twee dagen later alle onderdelen na de tweede (eind) kleurlaag:

    [​IMG]

    [​IMG]

    In de tussentijd de decals getekend op m`n computer.
    De oranje circels later toegevoegd in photoshop en de decal-file verzonden naar PaperSpecials.nl:

    [​IMG]

    Bij Hobby-In in Waalwijk de ontbrekende Spandau besteld welke de volgende dag al in de brievenbus lag:

    [​IMG]

    Begonnen met de tweede Spandau:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2017
    Bart83, Arnold 85, Santman en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.588
    Locatie:
    Heeze
    .
    En nu zijn de twins compleet ;)

    [​IMG]

    De twee Spandaus in de neus bevestigd.
    Tevens de Saito .91, de brandstoftank en gasservo ingebouwd en aangesloten:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De Saito .91 met uitlaat paste zonder aanpassingen aan de neus te hoeven maken zo op de bok.
    Zelfs de bevestigingsbouten zaten op exact de juiste plek!
    Ik ben er dan ook bijna van overtuigd dat er een Saito .91 in gezeten heeft...
    Alleen de gas aansturing zat aan de andere kant (?!) en heb ik dus veranderd.
    Natuurlijk ook de brandstofslangetjes gelijk vernieuwd (ook in de tank):

    [​IMG]

    Begonnen met heel licht e.e.a. te weatheren:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De servo`s voor de stuurvlakken weer terug ingebouwd en alles weer aangesloten.
    Daarna de Fokker D.VII in m`n zender gezet en alles afgesteld.

    In principe is m`n Fokker nu dus vliegklaar:yes:
    Precies 1 week nadat ik haar opgehaald heb! o_O

    Nu is het even wachten op de decals...
    Wanneer die erop zitten kan ik de gehele kist wat weatheren.
    Daarna de transparante 2K-top laag eroverheen... accu laden... en vliegen!!

    Moet nog wel op zoek naar een 1/6 WWI pilootje, want zo`n lege cockpit vind ik niks

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2017
    Bart83, Arthur Hendriks, Ariel en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.588
    Locatie:
    Heeze
    .
    Gegevens Flair Fokker D.VII model:

    Spanwijdte: 1550 mm
    Gewicht: 3.6 kg
    Motor: .40-.60 2-takt of .48-.80 4-takt
    Radio: 4 kanaals

    Zoals Flair het zelf omschrijft:

    Flair Scout Series - Fokker D7: "Near scale and a delight to fly - stable as a rock"
    "Sport scale medium sized model for those who like to capture the atmosphere of the 1910 to 1930 era"

    .
    En dat laatste is nu precies wat ik met deze kist wil :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
    Bart83 en Jonkje vinden dit leuk.
  6. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.338
    Locatie:
    Heerenveen
    Je bent weer fantastisch bezig Ramses! Prachtig.
     
    Bart83 en Ramses vinden dit leuk.
  7. strutter

    strutter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.234
    Locatie:
    Haarlem
    Prachtig project Ramses en je hebt er weer een bloedvaart in!
    Heel mooi gemaakt allemaal.
    Gaaf dat je nu ook je eigen 'echte' Dawn Patrol kist hebt :bier:
    De combinatie met de Saito .91 is prima :yes:, dat vliegt super, heerlijke motor ook.
    Ik heb de mijne destijds ook met veel plezier met deze Saito gevlogen en heb er heel wat vluchten mee gemaakt.
    Toeval ook, ik heb hem uiteindelijk verkocht aan iemand in Hengelo (kom ik ook vandaan ;))
    ik heb mijn vraagtekens alleen bij de Nederlandse uitvoering, het is dan wel een historisch vaderlandslievend schema,
    maar ik vind de kleurstelling eerlijk gezegd saai (maar ja wie ben ik), de witte '266' erop maakt het dan wel weer mooi.
    Verder zal hij lastig te zien zijn in de buurt van de grond / omgeving groen, wees daar alert op.
    Voor de DVII zijn er zoveel andere wel prachtige kleurrijke schema's te vinden.

    Als tip voor de Spandaus zou ik je willen aanraden de voorzijde van de lopen ergens te fixeren aan de romp.
    Misschien iets met stokjes aan de onderzijde weggewerkt, bij de mijne trilden ze anders na een tijdje kapot.

    Prachtige aanwinst zeg ik, ik hoop dat je er veel fijne vluchten mee mag maken.
    Vliegen doet ie als de beste :thumbsup:

    Groeten, Ralf
     
    Bart83 en Ramses vinden dit leuk.
  8. strutter

    strutter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.234
    Locatie:
    Haarlem
    Vond nog een plaatje van de mijne, nog op het oude veld van de HLC in Hoofddorp een jaar of 17 terug
    Kleurenschema had ik nagemaakt van een oude film

    P1010682.JPG

    Lekker kissie hoor :thumbsup:

    Groeten, Ralf
     
    Ramses en Fuel Monkey vinden dit leuk.
  9. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Nunspeet
    Hoi Ramses, mooi project weer en wat heb je er een vaart in:koud:.
    Ik heb vorig jaar nog wat foto's gemaakt in het NMM. Als je er wat aan hebt hoor ik het wel.
    Groeten, Eddy
    Fokker D-VII.jpg
     
    Bart83 en Ramses vinden dit leuk.
  10. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    197
    Locatie:
    EIndhoven
    Inderdaad weer een heel mooi project Ramses!

    Ik zeg 3D headscan bij Berry en je eigen persoontje in de cockpit. :banana:
     
    Ramses vindt dit leuk.
  11. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    10.279
    Locatie:
    groningen
    Weer een typisch Ramses 'niet lullen maar poetsen' project.

    Wat een tempo, wat een klasse.

    Mooi hoor.


    jan.
     
    Ramses vindt dit leuk.
  12. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.588
    Locatie:
    Heeze
    .
    @ Merlijn: Bedankt! :)

    @ Ralf: Fijn om te horen dat de Saito .91 een goede keus is!
    En bedankt voor de tip over de Spandaus, ik heb ze gelijk gefixeerd aan de voorzijde!
    Wat een plaatje man, jouw oude Flair Fokker D.VII, heel erg mooi :thumbsup: :thumbsup:

    Voor wat betreft het kleurenschema welke ik gekozen heb... smaken verschillen inderdaad :D
    Ik vind de 266 eigenlijk heel erg mooi en geheel niet saai, inderdaad maken de witte 266 letters het af.
    Ik houd het bij deze sobere groene LVA kleur... en dan ga ik `m ook nog helemaal "vies" maken... ;)
    Je hebt wel gelijk, er zijn heel veel prachtige kleurenschema`s te vinden voor de D.VII!
    Maar als ik niet voor de LVA versie was gegaan, was het waarschijnlijk deze geworden!

    [​IMG]

    Ik ben toch meer van de sobere "kleuren" volgens mij... :D ;)

    @ Eddy: Bedankt voor de foto`s! :thumbsup:

    @ Mark: Dat is ook nog een optie inderdaad!
    Helaas kon ik vanochtend niet naar de club voor een head-scan, maar ga dat zeker nog doen bij Berry!
    Wat een gave 3d geprinte bustes van clubgenoten kwamen op de app-groep voorbij zeg!

    @ Jan: Bedankt! :)

    .
    Gisterenmiddag de decals ontvangen en ze allemaal uitgesneden:

    [​IMG]

    De decals verwerkt en de kist geweathered.
    Ik weet het... less is more.... maar ik hou wel van een beetje more qua weathering ;)
    Ook dit wordt dus weer een smerige kist...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De open spaakwielen zijn niet schaal, er moeten eigenlijk dichte spaakwielen onder...
    Maar ik vind deze open spaakwielen zo gaaf dat ik ze er toch onder laat zitten, de Fokker was toch al sportschaal:

    [​IMG]

    Ik had per abuis de scherpte-diepte knop op m`n telefoon aangezet...
    Zal straks foto`s maken buiten bij daglicht van de LVA Fokker D.VII 266
    'Last thing to do' is transparante 2K lak over de gehele kist.
    En een pilootje vinden/maken/printen...

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2017
    Santman, renetl50 en E.hof vinden dit leuk.
  13. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.588
    Locatie:
    Heeze
    .
    Net wat foto`s van de LVA Fokker D.VII 266 buiten bij daglicht gemaakt.
    Speciaal voor @H.B.Busking deze foto geschoten... kan natuurlijk niet missen in de reeks! :D
    Ben ik alleen m`n zwarte Ramones petje vergeten op te zetten... pffff....

    [​IMG]

    Ik heb deze foto`s in een speeltuin voor m`n deur gemaakt.
    Toen ik de Fokker in het gras zette kwamen allemaal kids aangerend.
    Leuke reacties en binnen 5 minuten waren ze allemaal weer aan het voetballen.... op 1 meisje na...
    Zij was erg gecharmeerd van de Fokker en bleef maar foto`s maken met haar mobieltje en vragen stellen!
    Dat geeft hoop voor de toekomst!! :thumbsup: ;)

    Mijn dochter Iris van 10,5 jaar oud wil ook graag vliegen, maar heeft nog niet het geduld om het te leren...
    Wie weet ook in de toekomst! :thumbsup:

    [​IMG]

    Even wat sorteren, de rest van de daglicht foto`s volgen straks...

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2017
    Bart83 vindt dit leuk.
  14. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.588
    Locatie:
    Heeze
    .
    Wat overall foto`s van m`n LVA Fokker D.VII 266:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Bart83, Arnold 85, Han en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.588
    Locatie:
    Heeze
    .
    En wat meer ingezoomd:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vanavond de transparante zijdeglans Spray Max 2K-lak bestellen...
    Wanneer die binnen zijn kan de laatste laag lak erop!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Bart83, Arnold 85, WV en 8 anderen vinden dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    10.084
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Goh! Schitterend model geworden zeg!
    Prent! Ja, heel herkenbaar! Natuurlijk! Van die typische 'petje af' modellen! :worship:

    PS: Wat ik wel heb... de locatie van de Saitodemper. Dat wordt natuurlijk een armzalige bende smurrie over het mooie model... zo een bromtor stoot wat uit... piloten poppetje... het 'Alcantara' kuipje? Veranderd direct in legerkistjesleer glanzend van de Klotz :confused:
    Bijkans nog aan te passen met wat 'plumbing' naar onderen en naar achteren?
    Flex-RVS buis? Zou zo iets niet het overwegen waard zijn? HobbyIn had van die setjes. Ook uitlaat-knietjes.
    (...Saito carb... die kan je 180º keren?...)

    Pssssst... niet verklappuh... heb er nog het kitje van...
    meende gelezen te hebben dat het wel een goed vliegertje is!

    Haha! Groetjes Bas
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2017
    Ramses vindt dit leuk.
  17. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.588
    Locatie:
    Heeze
    .
    Molto grazie Bas! :thumbsup:

    Je hebt helemaal gelijk v.w.b. de uitlaat, maar toch laat ik hem zo staan...
    Dan maar wat meer poetsen na elke vlucht ;)
    Ik heb hier twee van die flexibele slangen liggen voor de Saito en ook wat hoekjes.
    Maar de uitlaat zit nu op de plek waar bij de 1:1 ook de uitlaat zit.
    De rook komt uit de "schaalpositie" alhoewel de uitlaat zelf verre van schaal is natuurlijk...
    De Saito carbs kan je inderdaad 180 graden keren (dat heb ik ook bij 1 van de 2 Saito`s op m`n Fokker T.VIII W (G)
    Maar dan nog zat de gas aansturing in deze Fokker D.VII niet in lijn met de hevel.
    Maakt niet uit, het was binnen een half uurtje opgelost.

    Ennuh.... bouwen en vliegen met die originele Flair Fokker!! ;)

    Groeten, Ramses
    .
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    10.084
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ha! Mooi dat te lezen! Naw... zet dan maar een Sponge-Bob in het kuipje... hahaha.
    Zou stiekum eigenlijk een Saito benzine in moeten. Heb je minder agressief vet op de lak.
    Kost weer zo een bende duiten...

    Dat Flair-doosje? Beter daar verschrikkelijk/onvoorstelbaar zuinig op te zijn. De eBay.de-realiteit maakte me dat weer eens heel erg duidelijk... :eek:

    Heb al mail van Femmo. Nog 'effe' geduld ;)
     
    Ramses vindt dit leuk.
  19. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    2.779
    Locatie:
    Oostvoorne
    Leuk project Ramses ! snel een mooi resultaat bereikt.

    Mvg,

    Bart
     
    Ramses vindt dit leuk.
  20. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Overijssel
    Wauw! Wat een snelle transformatie! Prachtig Ramses!
    Dat schuren met Muscle, is je romp dan meteen overspuitbaar? Is dat een foliebekleding?
     
    Ramses vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina