fokker D- XXI

hallo vliegers
zijn er hier nog modelvliegers die iets hebben met de Fokker DXXI.
gisteren sprak ik iemand die dit toestel gaat bouwen restaureren.

ik bedoel hier niet het model maar de echte 1op1
de beste man is vliegtuig restaurateur en heeft al meeredere toestellen gerestaureerd
wat ik ervan begrepen heb heeft hij meer dan 80% van het toestel bij elkaar verzameld
ongeveer 400 tekeningen en de registratie is ook al binnen(gereserveerd)

het project zal meeredere jaren inbeslag nemen, hopelijk kan en mag ik regelmatig een paar foto'tjes maken daar

groet Han

Tjonge!!!!!

Wat een onderneming.
Waar haal je in vredesnaam 80 % van een D21 vandaan??
Ik wens hem beel succes en wil het graag volgen.

heeeel veeel sparen,... de beste "ouwe" man kreeg het eerst deel toen hij 10jaar oud was, bv zo heeft hij maar 1 voetpendaal, cockpit is compleet op 1 meter na de "klok" ontbreekt nog. hoop binnen kort paar fotos te posten.....
had hem al voorgesteld om met discovery channel iets op te zetten, keer wat anders dan motoren en auto bouwen

Geweldig initiatief , nu nog een G1 !!! Belangrijk stuk geschiedernis.

dangeroustakeoff.jpg

dxxime109.jpg

mvg,

Bart

Ik heb wat met de D21
wou eens een replica gaan bouwen maar aleen hogeveen heeft een set tekeningen voor een nederlandse D21
en die wouden geen kopies verkopen
ook ik ben in het bezit van een origineel stukje D21
stukje plaat met de beige camo kleur

zou je me met deeze man in contakt willen brengen
ik heb ook nog de onderhoudshandboeken op d v d staan
daar wil ik best een copie van maken

Project met Dicovery. Dat zou mooi zijn. Zo was er eens een documentaire
Over vliegvpboten die tot zinken waren gebracht in ww2. Die liggen of lagen in de modder in de rivier. Dan moet dit een eitje zijn voor Discovery..
Mogelijk ook Luchtmachtmuseum, Aviodrome, andere bouwers van oude vliegtuigen op Lelystad.. Misschien wel Engeland Duxford of The Royal Flying Machine Company. Die de oude ww2 jagers bouwt uit onderdelen....
Tenzij natuurlijk zijn uitdaging is om het ZELF te doen.

Hoe dan ook. Ik kijk er naar uit.
En inderdaad. Wie doet de G1?..
Staat een replica in Soesterberg maar volledig statisch.

Succes!!

Er is al jaren een stichting bezich om alles bij elkaar te krijgen een vliegende G1 te bouwen
Maar echt veel hulp krijgen ze niet

De G1 op soesterberg is een schaalmodel
dus geen replika

De mannen die met die D21 bezich zijn dat zijn de beste mannen uit hogeveen
die veel opderachten voor het museum van soesterberg hebben gedaan

mooi werk alles staties
maar wel heel duur

en ik denk niet dat ze samen willen werken met discovery

maar je weet maar nooit

Ik hoop wel dat ze het voor elkaar gaan krijgen

En ik ben ook berijd de seldzame info die ik ondertussen heb met ze te deelen

hallo vliegers
zijn er hier nog modelvliegers die iets hebben met de Fokker DXXI.
gisteren sprak ik iemand die dit toestel gaat bouwen restaureren.

ik bedoel hier niet het model maar de echte 1op1
de beste man is vliegtuig restaurateur en heeft al meeredere toestellen gerestaureerd

op welk vliegveld is hij deze kist aan het bouwen?

Gr. Niek

Hoi, Veldhuis'je
hij begint gewoon lekker thuis in de hangar achter'thuis, hij heeft al meerdere toestellen op zijn naam staan.
je moest eens weten hoeveel mensen er in nederland een romp in de woonkamer aan het bouwen zijn, of gedaan hebben ;-)

Hoi hoi

Het zullen we de van egmondjes zijn , van het bedrijf ATL te hoogeveen.

Jack van egmond heeft begin jaren 90 "onze" spitfire met een groep enthousiastelingen vanuit engeland gehaald en vliegwaardig gemaakt.
Nadat het model vloog , kwam de luchtmacht om de hoek kijken en werd jack en zijn ploeg volledig buiten spel gezet!

Van de spit was nog een bestaand airframe over dat ze hebben gerestaureerd, dit is luchtvaart regel technisch wel mogelijk.

Maar om een volledig nieuw vliegtuig te bouwen(construeren) en er ook nog een vliegvergunning voor kunnen krijgen.....
het zal mij benieuwen,

Probeer eerst maar eens een hele bristol mercury motor te vinden?
Degene die er zijn die zitten in de blenheim mk1 die momenteel in engeland wordt opgeknapt.
Maarja die engelsen zijn ook niet achterlijk die willen minstens 2 spare mercury's houden.

Dus al met al een hele klus, ik ben benieuwd en hoop in mijn leven ooit nog eens een vliegende D.XXI te zien !

Ik laat me verrassen door team van egmond.

greets pascal

Hoi,
klopt helemaal Pascal, geen speld tussen te krijgen ;-)
De bewuste Spitfire H25, heb ik ooit eens bij ons op de club op mais hoogte over het veld zien scheren,.... krijg er nu nog kippevel van.
Voor zover ik weet heeft Jack 2 colmplete Bristol motoren, en niet de prut&wilniet zoals in de Finse uitvoering.
en als je de gasten kent,... dan weet jij ook, over een paar jaar zien wij een XXI vliegen

Back