Fokker D.XXIII | Twin Rubber Power

Wat een geweldig mooi model Ramses.
Een museum qualiteit.

Dank je André!

Maar teveel eer hoor, zo mooi is ie niet (van dichtbij).
Heb dit prototype ook behoorlijk snel gebouwd...
Ben er nog geen twee weken geleden aan begonnen en is nu bijna vliegklaar.

Het is ook echt als prototype bedoeld, om alles te testen en uitproberen.
Hierna ga ik nog een D.XXIII bouwen, maar dan lichter en met landingsgestel.
Maar eerst maar eens kijken hoe het met deze D.XXIII gaat lopen (vliegen)

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt:
Dank je André, ik ben ook heel benieuwd!

Gisterenavond de zelfgemaakte decals op de Fokker D.XXIII aangebracht:

1777966375306.png

MicroSol over de decals en goed laten drogen:

1777966388219.png

De ge-airbrushde camouflage is niet gelukt zoals ik wilde, maar dat geeft voor dit prototype niet.
Bij de bouw van de volgende D.XXIII ga ik dat anders doen (met sjablonen ipv freehand).
Nachtje laten drogen op de jig:

1777966398203.png

Verder met de motorpluggen en enkele kleine details

Groeten, Ramses

Ach, het origineel is ook uit de vrije hand gespoten. De kleurentekeningen en het model op War Thunder hebben juist te harde overgangen tussen de kleuren. Maar, ik ben het met je eens; het mag de volgende keer IETSJE strakker!

Dank je Erik!

Twee motoren! :yes:
En beide eenzelfde soort rubbermotor qua gewicht en lengte.
De voorste peg positie is voor de achterste motor en de achterste peg positie voor de voorste motor.
Dat maakt dat beide motoren een lengte van 19cm hebben, "hook to peg".
Ik heb het al summier getest maar het werkt, ben heel benieuwd.

Ik zal wel ook weer een nieuwe opwindconstructie moeten maken voor deze Fokkker met twee peg posities.
En de achterste motor moet dan voorzichtig over of onder het stabilo door opgedraaid worden.

Groot voordeel van deze kist is dat het balanspunt van de twee rubber motoren vóór het CG van de Fokker ligt.
Hoe zwaarder de rubber motoren zijn, hoe minder neusgewicht nodig!
Maar eerst verder met de afwerking van de Fokker, daarna de opwindconstructie ervoor.

Groeten, Ramses

De twee pegs waren me nog niet opgevallen.
Waarom niet een enkele lus tussen de twee props? (of zijn er geen links-draaiende?)

De twee pegs waren me nog niet opgevallen.

Die waren ook nog niet echt zichtbaar op de foto`s, heb nieuw plaatje gemaakt.
Ongeveer zoals de rode lijnen zijn ingetekend lopen de twee rubber motoren.
De voorste peg positie net voor de cockpit is voor de achterste motor.
De achterste peg positie een stukje achter de cockpit is voor de voorste motor.
Beide motoren zijn dan 19cm lang, 'hook to peg':

1778052969496.png

Waarom niet een enkele lus tussen de twee props? (of zijn er geen links-draaiende?)

Daar heb ik ook aan gedacht, dan kan je met één motor volstaan (helft van het gewicht)!
Maar ik wil verschillende afstellingen van beide motoren testen op dit model.
Dus misschien iets meer motor op de voorste, of juist de achterste motor.
Ben heel benieuwd naar de effecten daarvan.

Groeten, Ramses

Misschien heb je iets aan de tip die ik gebruik bij de tweemotorige P-38: Eerst 1 motor opwinden, dan een opgepropte (hand)doek er onderleggen zodat hij niet kan afdraaien, en dan de tweede opwinden. Als dat klaar is het andere deel van de doek gebruiken om de 2e prop tegen te houden en als je zo ver bent de voorste prop van boven af met je hand tegenhouden en de achterste met je elleboog. Maar je zult wel een nieuw opwindhulpje moeten maken!
Ben trouwens ook heel benieuwd naar de motoren. Hoe dik en hoe lang? Dat zal moeten blijken. Mijn vermoeden gaat uit naar een dikkere voorste en een dunnere achterste. Eén motor lijkt me niet gaan, met twee props loopt dat te snel af.
Op de foto's meen ik te zien dat je twee trekprops hebt gebruikt. Klopt dat? Moet de achterste geen duwprop zijn?

Dank voor de tips Henk!

Ik heb in de twee motorplugs een buisje gemaakt, daarin kan een ijzeren staafje.
Die ijzeren staafjes blokkeren de props na opwinden, de twee staafjes liggen hier bij de rode pijlen:

1778064579249.png

Na opdraaien de twee staafjes erin, en om te lanceren dan alleen de twee staafjes eruit trekken.

Op de achterste motor zit inderdaad een 'gewone' prop.
Deze is in de juiste richting geplaatst, wat wel betekend dat hij de andere kant opgewonden dient te worden als de voorste prop.
De propellers hebben op deze manier dezelfde draairichting.
Gelukkig kunnen m`n winders twee kanten op draaien!

Groeten, Ramses

De twee motorpluggen met de buisjes erin, en vanavond de 'blokkeerstaafjes' uit de post hierboven gelijk een vaantje gegeven:

1778088704329.png

Zo blokkeren ze de propellers:

1778088712970.png

Twee kleine rubber motoren geknoopt en opgewonden, hier de kist "onder spanning":

1778088722073.png

en hier na het verwijderen van de twee blokkeerstaafjes:

1778088732129.png

Groeten, Ramses

Verder met de motorpluggen en enkele kleine details

De motorpluggen afgemaakt en deze en de spinners in kleur geschilderd.
Verder nog de machinegeweren, richtkijker, pitot tube en 24 uitlaatjes gemaakt.
Aangezien dit prototype voor buiten vliegen is gemaakt nog een laatste matt transparante laag over het geheel ge-airbrushed.

Het prototype van de Fokker D.XXIII 998 is vliegklaar.
Kleine fotoshoot voor de maiden flight:

1778345294662.png

1778345304566.png

1778345313471.png

1778345321664.png

1778345329388.png

1778345337438.png

1778345346279.png

1778345354784.png

1778345363992.png

1778345372213.png

Nu eerst een opwindplank maken met twee peg posities.
Daarna ga ik verder met prototype 2, die ga ik bouwen met een landingsgestel, voor indoor testen.

Groeten, Ramses

De rubber motoren voor de Fokker D.XXIII bestaan (vooralsnog) uit twee loops van 1/8" TAN, 30cm lang.
Ik heb besloten deze rubbermotoren te 'vlechten' (braided rubber motor), meer info hierover in DEZE link.

Maken van de braided motoren:

1778486291000.png

1778486298179.png

1778486305820.png

Twee identieke en één iets langere motor gemaakt:

1778486312973.png

[edit] De Fokker D.XXIII is trouwens heel eenvoudig op m`n bestaande winderstand (opwindhulpplankje) op te winden!
Ik hoef voor deze Fokker dus in tegenstelling wat ik dacht geen nieuwe winderstand te maken.
Wat ook meevalt is dat de kist vrij eenvoudig te werpen lijkt met twee handen, de lock pinnen werken erg fijn!

Ik hoop op een windstille dag komend weekend...

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt:
Dat ziet er al zeer belovend uit! Ik neem aan dat je tussen de vluchten door het aantal toeren hebt opgevoerd en wat gewicht in de neus hebt gedaan? En had je het aantal toeren op elke motor het zelfde? Het is altijd lastig om een model te trimmen in winderige omstandigheden. Verstoringen door de wind eh, 'verstoren' het beeld! Ik was onder de indruk van die keer dat het model nogal steil de grond in dook; blijkbaar gebeurde dit zonder (veel?) schade. Prima!

Dat ziet er al zeer belovend uit! Ik neem aan dat je tussen de vluchten door het aantal toeren hebt opgevoerd en wat gewicht in de neus hebt gedaan? En had je het aantal toeren op elke motor het zelfde? Het is altijd lastig om een model te trimmen in winderige omstandigheden. Verstoringen door de wind eh, 'verstoren' het beeld! Ik was onder de indruk van die keer dat het model nogal steil de grond in dook; blijkbaar gebeurde dit zonder (veel?) schade. Prima!

Dat heb je goed gezien, klopt helemaal!
Ik heb op beide motoren steeds hetzelfde aantal toeren gedraaid.
Inderdaad nul schade, tenminste aan het toestel... wel drie propellers gebroken.
Maar die heb ik tegenwoordig genoeg op voorraad!

Wel blijven opletten dat de achterste motor tegendraads moet worden opgewonden.
Ik vergat het de eerste keer en dan heffen beide motoren elkaar op... en ploft de Fokker verticaal voor je voeten op de grond :frustie:

Schitterend zoals je dit mooie vliegtuig gebouwd hebt.

Dank je Maarten!

Gaaf silhouet/vliegbeeld heeft de Fokker D.XXIII vind ik:

1779089797412.png

Ik ga gelijk verder met de Fokker D.XXIII versie 2.0
Deze krijgt een landingsgestel en wordt een prototype voor indoor vliegen

Groeten, Ramses

Back