Fokker D17

Heeft er iemand tekening paketten van de fokker D17

Ik wil dat model gaan bouwen als tussenproject en als testbank voor de watergekoelde motor
full

Het iedee is het model zo acuraat mogelijk te maken
Dus inclusief een echt buizenframe

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is ook " toevallig " de Fokker D.XVII was mijn eerste keus , maar zag daar snel vanaf bang dat daar totaal geen tekening of bouwpakket van zal zijn.
Ik zal je draadje in de gaten houden.
Quote ; inclusief echte buizenframe is dat niet een hele grote uitdaging?
Wat voor schaal had je ingedachte?
gr.

Schaal 1/3 of 1/4 licht er aan wat de maat gaat worden
er komt een 50 cc watergekoelde motor is
Daarom wil ik juist een fokker met een lijnmotor

Ik ken een Amerikaanse modelvlieger die mij lange tijd terug eens een plaatje gemaild had van mooie Fokker D.XVII tekeningen, dacht ik. Ik heb hem net even gemaild en het antwoord is:

Well Henri, yes I had them a long time ago and sold them. They are still available from the NASM. They are Peter Westburg drawings.

Nu heb ik dus goed en slecht nieuws voor je ...

Er bestaan dus prachtige tekeningen van de Fokker D.XVII en die kan je bestellen bij het Smithsonian National Air and Space Museum. Die Peter Westburg maakte prachtig gedetailleerde tekeningen.

Peter W. Westburg (1914-1984) was raised in Michigan City, Indiana, and relocated to Santa Monica, California, just before World War II to work for Douglas Aircraft Company. As a lifelong aeronautical engineer for Douglas he held several patents, including a flap mechanism for the DC-8. Westburg is perhaps best known for his superbly accurate and detailed scale view drawings of many military and civil aircraft from the 1930s. Working closely with Westburg, MODEL BUILDER magazine published all of his drawings, each accompanied by photographs and brief histories of the aircraft. After Westburg's death in 1984 the National Air and Space Museum authorized Paul L. Smith, an associate of Westburg's, to undertake a fundraising effort to purchase the Westburg drawings for the archives.
This collection consists of Westburg's original drawings. The material consists of 105 ink-on-mylar detail drawings of 37 aircraft from the 1920s and 1930s. Westburg executed all these drawings between April 1970 and February 1981.

Het slechte nieuws is dat het Smithsonian momenteel aan het verhuizen is en dus tijdelijk geen bestellingen aanneemt, zoals je hier kan lezen: NASM Archives Technical Drawings: Peter Westburg Scale View Aircraft Drawings

Onderin deze PDF zie je een voorbeeld van de tekeningen. http://www.nasm.si.edu/research/arch/WebPDF/westburg.pdf

Wel de moeite van het wachten waard, denk ik.

(Er is nog iemand die ik eens vragen kan ... zal ik ook even doen.)

Laatst bewerkt:
Henri
Supper bedankt voor de informatie
ik heb op hun site gekeken
en zodra het kan bestel ik de tekeningen
Het is een iets ander type dan ik zoek maar ik denk dat ik er een hoop info van kan gebruiken

Jeroen,

Van een andere kennis heb ik deze plaatjes nog gekregen en de opmerking dat je het ook nog bij het MLM kunt proberen te vragen.

Dit plaatje heeft een zijaanzicht als jouw kleurentekening ...

FokkerDXVII-1.jpg

Een foto van de cockpit en het zijaanzicht van de Peter Westburg tekening zo te zien ...

FokkerDXVII-3.jpg

Henri alweer heel erg bedankt
ik zal is vragen bij het mlm en bij het aviodrome wat ze hebben ik ga na mijn vacancie tog naar het aviodrome eve wat spullen heen brengen
Ze hadde mij gevraacht of ik nog oude modelbouw motoren had
Die willen ze in hun afdeling modelbouw exspoceren

Die kleurentekening die je als eerste toonde, heb je die origineel op papier? Want daar heb ik ook nog een grote scan van.

Bedankt Henri
Nu maar hopen dat ik voldoende info kan verzamelen
Ik heb wel in de gaten dat het lasrig is
Ik kom voral veel tegenwerking tegen in de werold die luchtvaart heet
Maar daar heb ik al vaker last van gehad
Het lijkt soms dat je als nederlander niet serieus genomen word
en dat nederlanders die echte goede info hebben meteen een hoofdprijs vragen die je anders aleen bij de loto krijgt
Klijn feitje
De door de duitsers gestolen vliegtuigen in wo2 zijn waarschijnelijk niet alemaal vernietigt
Onlangs is er 1 van die toestellen opgedoken
een nederlandse fokker D7
En je mag raden waar i nu staat
In duitsland in een museum
Ze zijn niet vanplan hem terug te geven en hebben zelfs de motor vervangen voor een duitse motor
Zij clamen dat het eerst een duits toestel was alvorens het een nederlands toestel werd
Dat blijkt ook niet te kloppen
Het gaan hier om een in nederland gebouwde D7

Ja, dat verhaal van die DVII ken ik. Oorlogsbuit ... hebben is hebben, he? Maar ook hier was het na de oorlog voor Joodse families onmogelijk om hun kunstbezit en huisraad terug te krijgen van de staat. Nederland is geen haar beter, hoor!

Gelukkig kan er bij het Smithsonian gewoon besteld worden. Je moet alleen even wachten tot ze verhuisd zijn.

Dat nederland geen haar beter is dat weet ik
Het enige waar ons kabinet zich mee bezich houd is uitzoeken hoe ze ons nog meer kunnen afpersen
Hiestory intereseerd ze vrijwel niks

Back