Fokker D21 project in Malta

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Edwin van der Maat, 30 mrt 2007.

  1. Edwin van der Maat

    Edwin van der Maat verslagschrijvers

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    421
    Locatie:
    Swieqi; Malta
    Goedenavond Allemaal,

    De stearman project bijna klaar voor testvlucht. (ergens in Mei), wordt het tijd voor iets nieuws (waarom eigenlijk niet :yes: ). Ik ben al een paar jaar geleden begonnen met de voorbereidingen van een Fokker D21 (eigen ontwerp). :D

    Schaal: 1:4
    Spanwijdte: 2750mm
    Motor (gepland): Zenoah G62 of G80(twin)

    de status tot nu toe :|

    [​IMG][/URL][/img][​IMG][/URL][/img][​IMG][/URL][/img][​IMG][​IMG][/URL][/img]

    Groetjes, Edwin
     
  2. Ruben Jansen

    Ruben Jansen

    Lid geworden:
    21 dec 2006
    Berichten:
    668
    Kijk, dit is nouw een mooi project! En zoals je zegt, nu je stearman klaar is kun je hier mooi mee verder :D
    Wat je tot nu toe hebt ziet er goed uit :thumbsup: Ik ben benieuwd wat je er verder van gaat maken, vind het persoonlijk een erg mooi vliegtuig. Misschien wel de allermooiste van fokker :D
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Heel mooi!

    Dat schreeuwt er om om afgemaakt te worden. :p

    Snel mee aan de slag dus.


    jan.
     
  4. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Geweldig! Heb altijd flinke belangstelling gehad voor de combo D21 en G1... Blijft legendarisch.. Ben benieuwd naar de voortgang van dit project.

    Robert
     
  5. Edwin van der Maat

    Edwin van der Maat verslagschrijvers

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    421
    Locatie:
    Swieqi; Malta
    Bedankt voor de reacties.

    weer een kleine vooruitgang gemaakt :) . Er is meer dan genoeg ruimte in de romp om een gehele cockpit in te bouwen.
    Dat is de mooiste klus van het gehele project. Moet eerst nog het vleugelmiddenstuk aanbouwen, beplanking afmaken etc etc :? .
    Kortom ik moet nog even geduld hebben :evil: . Het rompstuk op het stabilo is ruw in vorm. Nu moet ik het kielvlak aanpassen aan dit, wat een moeilijk punt is.

    [​IMG][/URL][/img][​IMG][/URL][/img][​IMG][/URL][/img][​IMG][/URL][/img][​IMG][/URL][/img][​IMG][/URL][/img][​IMG][/URL][/img][​IMG][/URL][/img]

    Groetjes, Edwin
     
  6. jacques

    jacques Guest

    Cool hoor Edwin! ;-)

    Heb je nog plannen om jouw D-21 als bouwtekening beschikbaar te stellen?
     
  7. Martin Barbier

    Martin Barbier

    Lid geworden:
    2 apr 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Waddinxveen
    :?: Hallo Edwin,

    Mooie kist. Heb ik ook nog op een wenslijstje staan. :D
    In september ga ik met mijn vriendin naar Malta en Gozo. :lol: :p
    Kan jij mij het schaalvliegen in Malta laten zien :?:

    Met vriendelijke groet,

    Martin.
     
  8. Edwin van der Maat

    Edwin van der Maat verslagschrijvers

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    421
    Locatie:
    Swieqi; Malta
    prachtig weer vandaag, maar moest werken op het vliegveld (SCHAAL 1:1) :( :evil: :(
    morgen en zondag vliegen :D

    Hi Jan, ik zal proberen tempo te houden in het project, maar het is weer goed vliegweer en langer licht 's avonds. Zomers hier zijn goed om schaal te vliegen.

    Hi Robert, G1 is een prachtig project. In de toekomst hoop ik ereen te bouwen, na de Curtiss Helldiver, Fokker D6, Rumpler C4, Focke Wulf TA154 (moet 300 jaar worden :!: )

    Hi Jacques, ik hoop dat ie een beetje vliegt :? . Als hij goed vliegt, wordt een acad tekening van gemaakt. Acad gebruiken op werk, een tekening met de hand thuis. Zover ben ik tevreden met het project :roll:

    Hi Martin, ik heb een cd gekregen met wat projecten in Malta. Ik begin een onderwerp over schaal in Malta. September een mooie maand in Malta voor vakantie. Dit jaar ben ik waarschijnlijk eind augustus tot half september in Nederland. Als je wilt langskomen bij onze club of misschien vliegen is mogelijk. Laat het me weten. :D

    Groetjes, Edwin
     
  9. Martin Barbier

    Martin Barbier

    Lid geworden:
    2 apr 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Waddinxveen
    Hallo Edwin,

    Ik hou je op de hoogte. Volgens mij gaan we de 10e ?

    Groetjes,

    Maritn
     
  10. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi,

    ziet er goed uit die D21 past goed bij deze zie foto,
    [​IMG]
    en met deze erbij was het een goed team

    [​IMG]

    groeten jacques.1
     
  11. Teus

    Teus Guest

    Deze kan ook nog bij het lijstje 8)

    [​IMG]

    Deze komt er zeker een keer bij mij, [fade:540feb61dd]moet alleen de tekening nog uitwerken[/fade:540feb61dd], fokker afbouwen, beaufighter bouwen, spacewalker afbouwen, hellcat afbouwen enz.

    Maar hij gaat er komen 8)
     
  12. tip

    tip

    Lid geworden:
    9 mrt 2007
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Denekamp
    ondertussen al weer verder gebouwd?
     
  13. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Begin augustus heb ik geen fokker D21 zien vliegen in Malta. Was daar voor een week op vakantie.
    Waar blijft dus die D21 :lol:.

    Groetjes Rob
     
  14. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    mmmm malta, ga donderdag die kant op, er is daar komend weekend een 1:1 vliegshow. we komen daar ook met een 1:1 F16.... :pim:
     
  15. arjen27

    arjen27

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Wieringerwerf
    Edwin,

    Ik heb een tekening van een D21 met een span van 1 m. Deze wil ik opschalen naar 1.5 m of zoiets zodat ie van gras kan starten. Weet jij iets van de vliegeigenschappen van deze fokker want je ziet hem verdomd weinig vliegen als model. Ik vraag me af hoe dat toch komt....................
     
  16. Edwin van der Maat

    Edwin van der Maat verslagschrijvers

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    421
    Locatie:
    Swieqi; Malta
    Hoi Allemaal,

    weinig opgeschoten met de D21 :( , ik leg de laatste hand aan mijn Curtiss Jenny. Deze winter zal ik zeker doorgaan met de D21 :) .

    De G1 en T5 heb ik op video, mooi (een paar jaar geleden gekregen van Stef van der Steen). Ook de D23 is gaaf, hoe vliegt ie? :D .

    Arjen,

    Ik weet niet hoe de D21 zal vliegen. Ik ken een paar D21 die zijn gebouwd maar nooit een zien vliegen. Rond 1986 heb ik op de open dag van de Leidsche Club 2 grote D21's gezien. Ergens eind jaren tachtig heeft Dick van Mourik ereen gebouwd, en Hans Waasdorp heeft ereen gevlogen op de F4C zover ik weet. Misschien kan iemand iets meer vertellen over deze projecten. :?:

    Jerry Bates heeft een tekening 84'' D21. Dyn. Balsa heeft een cockpit kit.

    Veel vleugel oppervlak heeft niet, de koorde is vrij smal :roll: . Het staart oppervlak ziet er voldoende uit. Niet een kist om te zwaar te bouwen. Waarom maak je hem niet rond de 1.7m met een OS90FS of beter een Saito 100? Ik heb een tijdje een CMP Hellcat gevlogen van 1.8 m met een Saito 100. Meer dan voldoende vermogen.

    Groetjes, Edwin
     
  17. arjen27

    arjen27

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Wieringerwerf
    Edwin,

    Bedankt voor de tip! De tekenng die ik heb is niet geheel schaal: de vleugel heeft een iets groter koorde en het profiel is ook niet schaal. Licht bouwen wordt het devies!
     
  18. Edwin van der Maat

    Edwin van der Maat verslagschrijvers

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    421
    Locatie:
    Swieqi; Malta
    Weer wat gedaan aan de D21. Het richtingsroer gemaakt, en begonnen aan de hoogteroer delen.

    [​IMG][/URL][/img][​IMG][/URL][/img][​IMG][/URL][/img][​IMG][/URL][/img]

    nog wat foto's van het origineel (Replica).

    [​IMG][/URL][/img][​IMG][/URL][/img][​IMG][/URL][/img][​IMG][/URL][/img]

    Edwin
     
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Edwin,

    Baal er steeds meer van dat ik je creaties niet meer van dichtbij kan bekijken.
    Leuk dat een ieder op een zeker moment zijn eigenweg gaat, maar dat je dan helemaal naar Malta gaat is wat overdreven.
    Toch maar goed dat er iets als internet is en beter nog ons Forum, kunnen we toch lekker mee blijven kijken.

    De Fokker gaat lekker, mooie en goed bruikbare foto's heb je geschoten op Soesterberg van de D21, hoeveel heb je in totaal geschoten.
    Zou graag de gehele serie willen zien en natuurlijk willen hebben.

    Heb je de vleugel al beplankt, hopenlijk niet want je moet daar echt een flinke negatieve tip verdraaien in geven.
    Hoewel de D21 van Hans Waasdorp erg mooi was had hij niet veel vliegplezier, door telkens weer te maken te hebben met een tipstol.
    Was volgens Hans altijd lastig en onvoorspelbaar.

    Ton
     
  20. Edwin van der Maat

    Edwin van der Maat verslagschrijvers

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    421
    Locatie:
    Swieqi; Malta
    Hoi Ton,

    Ik zit al een tijdje te piekeren over de vleugel met een instelhoek van 1.5 graad. Maar na jouw reactie heb ik de beslissing genomen om een nieuwe vleugel te bouwen :? . 1.5 graad instel hoek met een verdraaing 'washout' van 2 graden moet het denk ik doen ? :? Het stabilo is nul graden.

    Ik heb redelijk wat foto's, maar het is moeilijk om de D21 in geheel goed te fotograferen in Soesterberg. Heb ook aardig wat foto's kunnen vinden op het internet, en heb 3 boeken. Stuur me PB tje, het wordt weer eens tijd om over de telefoon wat bij te praten. :D

    [​IMG][​IMG][/URL][/img][​IMG][/URL][/img][​IMG][/URL][/img]

    Groetjes, Edwin
     

Deel Deze Pagina