fokker d7 1/4 scale

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door vogelman, 1 jun 2017.

  1. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    Deze week mijn fokker d7 van balsa u,s,a binnen gekomen ,grotedoos met heel veel hout en bijkomende hardware .
    de bouwopzet is anders ,nummering op de diverse onderdelen ontbreekt ,alle informatie wordt beschreven in het bijgevoegde boekwerk van 68 paginaas met foto,s.
    de tekeningen 5stuks zijn subliem met zeer duidelijke informatie ,eerste opzet volgens het plan de bovenste vleugels ,vleugels uitzetten op mijn glasplaat en controleren of de juiste ribben op hun plaats staan zonder te lijmen ,op de foto te zien dat mijn nummering van de ribben eerst niet klopte , rib 2 t,m, rib 12 op elkaar leggen en het verloop van groot naar klein is dan te zien ,geen rib is hetzelfde ,de insparingen voor de liggers zijn perfect van pasvorm , de aleron [alleen bovenvleugel] is redelijk eenvoudig gelijk mee te bouwen.
    nogmaals elk onderdeel moet je perfect controleren en terugrekenen naar m,m tekeningen en boekwerk geef alles in inches aan .
    1 vleugelhelft bijna klaar en begin met het midden vleugel boven stuk waar de verbindingspijpjes inkomen om de vleugels deelbaar te maken ,bovenvleugel van 2meter20 in een stuk vind ik een ramp om te vervoeren. IMGP6046.JPG IMGP6047.JPG IMGP6047.JPG
     
  2. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Hoi John, ik ga dit volgen, succes met de bouw!
    Groeten, Eddy
     
  3. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Mooi project John!
    Wat heeft uiteindelijk de doorslag gegeven ten opzichte van de Proctor Fokker DVII?
    Uitvoering elektrisch?

    Groeten, Ralf
     
  4. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    Ralf ,de balsa fokker bouwd wat makkelijker ,ga toch redelijk veel veranderen ,heb de bouw van teus zijn fokker d7 op scale models gelezen en zijn ideen wat betrefd schaal ga ik helemaal overnemen ,afneembaar stabilo met hoogteroer en zijn complete cockpit uitvoering .krijg ik toch een schaal kist die ik wil hebben .
    gr, john
     
  5. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Mooi hoor!
    IMG_5572.JPG
    Veel plezier toegewenst met de bouw.

    Groet:Robin
     
  6. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.108
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Mooi project John! :thumbsup:
    Ik blijf het ook volgen, laat de updates maar komen!

    Groeten, Ramses
    .
     
  7. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    IMGP6058.JPG IMGP6059.JPG midden stuk bovenste vleugel deelbaar gemaakt ,dunne koolstof buizen klein 10 en 8 m,m vraagd om perfecte passend te maken.
    4 ribben tesamen gebonden en via kolomboor op de juiste plaats 2 gaten geboord 10 m,m ,buitenwand grootste buisje .
    de overige 4 ribben onder de geboorde ribben gebonden en in het geboorde gat van 10 m,m een kleinstukje [2 c,m] buis van 10 m,m gestoken ,de ruimte binnenin dit stukje paste precies een boor van 8 m,m die gelukkig precies vrijliep ,via dit pijpje de 2 gaten geboord in de onderste 4 ribben ,nadat ik alles had uitgelijnd op de bouwplaat paste de verbindings pijpjes perfect en schuifen gelukkig goed.
    Ben erg blij dat deze klus goed afloop ,nu de andere boven vleugel bouwen en verbinden met het middenstuk ,vogt later.
    gr, john IMGP6058.JPG Bekijk bijlage 246472 Bekijk bijlage 246472 Bekijk bijlage 246472 Bekijk bijlage 246472
     
  8. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Mooi. Wat een knoepert
     
  9. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    vleugels van mijn fokker d7 bijna klaar ,als ik naar de grote kijk zijn we blij de vleugels gedeeld te hebben ,wat een lappen.
    vervolgens bouw van het afneembare staartgedeelte en daarna de werkelijke mega klus de romp met al zijn schaalonderdelen.. IMGP6090.JPG IMGP6092.JPG
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  10. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Erg mooi! Staat ook op mijn short-list om ooit te bouwen, prachtige kist en indrukwekkende grootte al op 1/4.

    Wat voor motor komt erin?
     
  11. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    electrisch ,de medebroeders in deze schaalbouw weten dat mijn keuze op al mijn modellen electrisch is ,het zij zo.
    gr, john
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Ik zou zeggen: Brand is erger.

    Succes!


    jan.
     
  13. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ik ben een 100% electrovlieger momenteel :). Ik zweer bij de eenvoud, power en schone modellen :p. Dus ik kan je helemaal volgen. Ben wel benieuwd naar je setup. Op zich zou voor 1/4 schaal een Power 160 met 10S mooi passen, met die setup vlieg ik al, maar deze is voor een 1/4 wel flink.. dus zou zelf eerder richting 12S gaan. Benieuwd naar je keuze qua motor, lipos, esc en prop!
     
  14. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    Welke electromotor het wordt weet ik nog niet ,door de korte neus moet er practish altijd lood bij in de neus .
    bouw het staart gedeelte zo licht mogelijk en daarna maak ik mijn motorkeuze ,waarschijnlijk overpouwer met zwaarderemotor en 12 s om het lood in de neus te beperken.
    heb als moter in voorraad de rotomax 50 ,de tijd zal het leren.
    gr, john
     
    bipeflyer vindt dit leuk.
  15. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Beide onderstaande opmerking telkens voor zelfde prop en toerental.
    • Accu met hogere capaciteit geeft ook meer gewicht John, en zal langer meegaan door de lagere belasting.
    • Een zwaardere motor, ondergepropt (is dat goed Nederlands?), d.w.z. even zwaar belast als een lichtere motor, heeft een hoger rendement, minder verliezen, daardoor koeler. Ook koeler doordat hij warmte beter kwijt kan.

    About derating motors, controllers, batteries, electronics in general:
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2017
    jan brilman vindt dit leuk.
  17. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    bouw van het stabilo ,op glas betekend vastzetten met stenen en lijmen met eronder vetvrij papier ,overtollig lijm gaat dan niet vastplakken op je glas.
    bouwbeschrijving gaf aan op de punten waar je taibrace vastgezet wordt gaatje boren in de balsa en een druppel seconde lijm op het gaatje voor versteviging ,wij hebben op diepunten boven en onder een klein stukje triplex 0,8 m,m ingelijmd ,op het bevestigingspunt kielvlak lijm ik ook deze 0,8 m,m triplex in .
    john IMGP6096.JPG IMGP6097.JPG
     
    E.hof vindt dit leuk.
  18. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Mooi werk John :thumbsup:
     
  19. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    Opzet van de romp met de eerste aanpassing ,instelhoek stabilo met 2 graden omhoog ,op al de bouwbeschrijvingen van deze kist kwam naar voren dat de kist te veel klom bij de instelhoek via de tekening en een van de oplossingen was stabilo iets omhoog.
    de romp wordt ook weer op glas gebouwd ,vandaar de zware stenen om hem op zijn plaats te houden ,misschien op de foto te zien dat de tweede romp op de eerste word gebouwd ,beide helfde precies hetzelfde garandeerd een zuivere romp.
    vanaf de cockpit naar voren komen de meeste aanpassingen om hem absoluut schaal te maken ,foto,s vooruitgang komen later ,dit gedeelte van de bouw gaat zeker heel veel tijd en denkwerk kosten.
    gr, john IMGP6099.JPG IMGP6100.JPG
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Met bakstenen, dat kan natuurlijk ook . . . :)


    jan.
     

Deel Deze Pagina