Fokker DR-1 Triplane - bouwen + rc = vliegen...

• Topicstarter Topicstarter MartinGr
  • Startdatum Startdatum
M

MartinGr

Guest
Hallo allemaal,

Mijn modelbouwwinkel om de hoek (Heller Modelbouw) heeft een aantal fraaie balsa-bouwdozen liggen, waaronder de Fokker DR-1 Triplane. ( zie Balsa Wood Airplanes - Toy Airplanes - Paul K Guillow Inc ) Superouderwets te bouwen met latjes, balsa en nog het ouderwetse spanpapier dat gelakt moet worden. Het gaat hierbij om van origine vrije vlucht modellen, waar ook kleine stationaire nitromotoren op gebruikt kunnen worden - 0,2 tot 0,8cc.

doos1.jpg

fokkerdr1.jpg

Ik heb zin om dit modelletje te kopen, te gaan bouwen, aanpassen voor lichtgewicht RC en dat dan het liefst 4kanaals... De totale vliegtijd kan wat mij betreft rustig beperkt blijven tot zo'n 10 minuten, dus zware accu's zijn niet nodig.

Het gaat hier om een lichtgewicht vliegtuigje, drie vleugels, met een spanwijdte van ca. 50 cm. Het toestelletje kan als vrijevlucht vliegen met de meegeleverde rubberaandrijving (aandrijflijn weegt 12 gram) of met een brandstofmotortje van 0,02 CI (0,15 cc).

Echter, het is me niet gelukt om een werkend RC-aandrijf-setupje te vinden, tot ik het berichtje uit oktober van DJJR las... Het gewicht van de toe te voegen setup mag niet meer wegen dan circa 17 gram, het totaal gewicht blijft dan, mits ik me kan inhouden met lijm en verstevigingen, tot zo'n 35 gram. Een motortje met een effectieve trekkracht van zo'n 16 gram zou het moeten kunnen aandrijven.

Mijn vragen aan jullie zijn dan ook om info over de volgende lichtgewicht RC componenten:

Welke miniontvanger? Merk?
Welke servootjes van max 1 gram? Merk?
Welk motortje? Welke prop?
Welke regelaar?
1cel of 2cel lipo?

Als je betere ideeën hebt, laat het me weten!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Edo,

Sorry, maar als je advies geeft, zorg dan dat het gefundeerd is... Bij Hobbyking hebben ze (volgens de website) geen 1 grams (!!!) servo's, bijvoorbeeld.

Ik heb zelf vroeger al indoor-planes gebouwd die minder dan 0,8 gram totaal wogen, incl. elastiekmotor ! De vleugels waren 'bespannen' met 'geschepte schellak'...

En voor indoor-flying is iedere gram er eigenlijk 1 teveel... De gouden regel voor indoor-flying is nog altijd: geen snelheid = geen schade.

Het hier genoemde vliegtuigje word al een zwaar toestel, met zo'n 32 gram incl. RC..

EDO, mijn verontschuldiging! :shock:

Ik heb deze ultralichtgewicht niet gevonden, maar jij had gelijk, het staat bij de King gewoon te koop....

Deze servootjes kunnen het wel eens gaan doen... wel prijzig, maar ja, het kistje is niet al te groot, dus 4 grams servootjes zouden toch al lastig zijn...

Ik overweeg serieus om dat spectrum spul te gaan kopen als indoor vliegen mij bevalt.

Je hebt dus een
6 kanaals ontvanger
2 amp ESC
2 lineare servo's
Alles samen voor zo'n 50 euro en 4 gram!

Losse servo's van hetzelfde systeem zijn ook te koop voor de overige 3 kanalen.
Spektrum RC
1,5 gram en zo'n 70 gram trekkracht.

Dat is wel iets zwaarder als die biowire maar wel eenvoudiger (niets solderen) en volgens mij ook sterker en sneller.
(biowire servo's zijn niet snel.

Groeten Willem

Hoi,

Licht is beter ja maar zo klein is het modelletje niet en ook nog een 3-dekker.
Dus denk dat je marge wel wat hoger is om nog goed indoor te vliegen.

BL motor 2 gram
1 gram ESC
2x biowire 1 gram of gewoon 2x 2.5 gram servo
klein ontvangertje á 3 gram
en bv 100mAh lipo. 3 gram
propje 1 gram
stekkertjes 1 gram.

= 13 tot 16 gram.

Zo zwaar gaat dat allemaal niet wegen.

http://www.hobbycity.com/hobbycity/...e=hexTronik_2_gram_Brushless_Outrunner_7700kv
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7567
http://www.hobbycity.com/hobbycity/..._Name=Arrow_2.5g_/_.17kg_/_.12sec_Micro_Servo
http://www.hobbycity.com/hobbycity/...me=TGY_DP_3A_1S_1g_Brushless_Speed_Controller

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
EDO, mijn verontschuldiging! :shock:

Ik heb deze ultralichtgewicht niet gevonden, maar jij had gelijk, het staat bij de King gewoon te koop....

Deze servootjes kunnen het wel eens gaan doen... wel prijzig, maar ja, het kistje is niet al te groot, dus 4 grams servootjes zouden toch al lastig zijn...

Geen probleem.
Is ook een grote web-winkel en ik verbaas me steeds hoeveel (en goedkoop :p) ze er hebben...

Grts

Heb nu een leuke setup gevonden.... helemaal compleet, klaar om in te bouwen...

Flying-kit.com
Micro Power combo set with 100mm Carbon blade (16.3g) USD$56.00

Ik vind dat materiaal een beetje ouderwets.
De motor is nog brushed.
de controls zijn actuators en dus geen proportionele servo's.
Is best bruikbaar om een vrije vlucht kistje te besturen, maar is wel techniek van jaren geleden.
Met de huidige techniek kun je proportioneel sturen en heb je meer vermogen voor hetzelfde gewicht.

Maar het is natuurlijk je eigen keus, groeten Willem

Hallo Willem, Ik heb zelfs al een 15 grams 4kanaals helicoptertje zien vliegen, waarbij de hoofdrotor door actuators werd bediend. Echt fraai om te zien, de gebruikte actuators zijn dus wel proportioneel.

MICROACT 0.41 gram Actuators 0.41 grams each MicroAct 0.41gram Proportional Actuator 0.41 gram proportional magnet actuator. Low Weight. Does the Job of a servo in your model! FULLY PROPORTIONAL Description: Plantraco MicroAct magnet actuator weight is approx 0.41 g. 16cm (approx) leads with nano-connector - plugs right into the Micro9 0.9g receiver. This version of the actuator can be used in hinge, and has plastic flanges under the base to fix to rudder or elevator if desired. Includes: One MIcroAct with 16cm leads Requires: A magnet actuator capable receiver from Plantraco!

Micro SHR-RX72 Receivers

Trouwens, dat DSM2-setupje van Spectrum hebben ze hier ook liggen: rcshop24

Bedankt Martin, weer wat geleerd!
Ik heb persoonlijk geen ervaring met actuators, alleen gezien in Silverlit speelgoed e.d.
Toch zet ik mijn vraagtekens bij dit kitje, zo staat er niet eens op wat voor frequentie of systeem de ontvanger werkt!

De prijs is interessant, maar wat krijg je ervoor?

Groeten Willem.

[FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]Willem?

Lees eerst ff twee berichtjes terug, kleine aanpassing voor jou...

En dan moet je hier maar s kijken: Micro SHR-RX72 Receivers

HFX900 Deluxe Starter Set 2, w/Air Model 2 Transmitter
[/FONT]
DLX-SET2.jpg
[FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]HFX900 Deluxe Starter Set 2[/FONT] [FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]This set has smaller actuators and Direct Drive motor! You get a Tx, Rx, Charger, 2 Cells, and Flight Sim cable Plus you also get 2 MicroAct Proportional actuators, 7mm Motor, and 2 propeller selections. Save money when you buy the Deluxe Set! You may fly with your friends even if they also have the HFX900 System.[/FONT]
[FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]Description: The Worlds lightest (production )indoor R/C receiver with 90mAh Lithium cell and the matching HFX900 900Mhz R/C transmitter (full proportional transmitter, with built in Lithium Polymer Charger), also includes flight sim interface cable and a free copy (no charge) of the freeware FMS R/C flight simulator! [/FONT]
[FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]Includes: HFX900 Model 2 Transmitter, Micro9 0.9g Receiver, Two 90mAh lithium Bahoma Cells and an Flight Sim FMS cable, 7mm Motor, 2 different props, and 2 MicroAct Proportional actuators![/FONT]
[FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]Requires: 4 AA cells [/FONT]
[FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]$159.99 each Canadian[/FONT]
[FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]# PACK-HFX900-2[/FONT]​
Qty:​

Twee filmpjes over proportionele actuators...

[URL="
- Proportional actuators, PicooZ, 15g helicopter cyclics[/URL]

[URL="
- PicooZ 15g 4 Ch helicopter prototype first test[/URL]

Je hebt mij trouwens wel op iedeetjes gebracht, Willem, bedankt daarvoor!

Zo, het bouwpakket is binnen.

Dit wordt een stevig stukje bouwen en RC geschikt maken...
Ik weet inmiddels dat de inhoud van de doos (incl. het afvalhout) zo'n 120 gram weegt... Ook is me opgevallen dat de spanten wel erg zwaar zijn uitgevoerd, hier kan ik minstens 18 a 20 gram op besparen. En de toegevoegde plasticdelen plus de rubbermotor weegt nog eens 18 gram, dus dan maar geen poppetje in de cockpit.

Dit betekent dat ik na allerlei aanpassinkjes (gelukkig maar) iets zwaarder kan gaan met de besturing, aandrijving enz.

Alhoewel... ik ben wel gecharmeerd van de Spectrum-ontvanger met servootjes en esc. Hmmmm.... dan word het wel een erg fraai indoortoestelletje, klassiek gebouwd ook nog 's.

Foto's van het pakket, enz. volgen nog!

Hallo,

Hier de eerste foto's van het bouwpakket. Het houtpakket is gelaserd, de kwaliteit van het hout is zeer goed te noemen. De tekening voorziet zelfs (beperkt) in het aanpassen van het hoogteroer en bovenvleugel, zodat de rolroeren op scharnieren bevestigd kunnen worden.

doos2.jpg

doos3.jpg

doos4.jpg

doos5.jpg

doos6.jpg

Op de laatste foto is echter iets fout... Het spanpapier (!) is geheel rood.
Helaas heeft Fokker nooit volledig rode DR1's gemaakt/geschilderd. De DR1 series werden altijd in een grijsblauw geschilderd, waar door het leger (met een kam nagestreken) groene drabverf op werd aangebracht. Zo zijn er exemplaren met een gele of lichtblauwe motorkap bekend.

Ik ga dit toestel wel van het correcte kleurenschema voorzien...
Binnenkort maar eens twee plaatjes tonen!

Hierbij nog een paar fotootjes van de vorderingen.

hoogteplusrichtingsroerw.jpg

romp1.jpg

romp2.jpg

romp3.jpg

Zoals te zien is zal deze DR1 RCklaargestoomd worden. De twee reeds in de romp ingebouwde 5 grams servo's zullen het richtings- en hoogteroer bedienen.
De topvleugel zal een derde 5 grams servo geïmplanteerd krijgen voor de rolroerbediening. Verder gaat een 7grams regelaartje de motor (19 grams) vanuit een 2S 400mA de aandrijving verzorgen.

Bij een totaal vleugeloppervlak van 10 dm2 en een totaalgewicht (streef)gewicht van ca. 160 gr. levert dit een lage vleugelbelasting van 16gr/dm2.

Eerst maar eens zien of ik het streefgewicht uiteindelijk kan bereiken... Eventueel kan ik nog iets gewicht besparen door een iets lichter motortje
en 2S 240mA lipo's te plaatsen.

Dat ziet er goed uit Martin. :thumbsup:

Er is wel een ding waar ik vraagtekens bij zet:

Je servo's zitten redelijk ver achter het zwaartepunt. Je model heeft een vrij korte neus dus je zal waarschijnlijk een redelijke hoeveelheid lood/gewicht moeten aanbrengen in de neus om het zwaartepunt goed te krijgen.

Kan je je sevo's niet voor het zwaartepunt krijgen? Dat gaat je een hoop lood/gewicht besparen denk ik.

Gr. Teus

Hoi Teus,

Ik moet het accuutje toch via het pilotenvakje in de voorzijde van de romp plaatsen, om de romp niet te verzwakken voor een acculuikje. Vervolgens heb ik in de proefopstelling, waarbij ik alle componenten op de uitgedachte plek in de romp heb gezet, gekeken of ik het CG kon bereiken met schuiven van de accu, die hierbij 3,5 cm van het motorschot af geplaatst bleek. Ik denk dus dat ik met schuiven van de accu goed uit ga komen.

Anders had ik de servootjes wel onder de piloot gebouwd!

Greetzzzzzz :p

Hoe moeilijk is dit vliegtuig te bouwen ? Zijn de bouwdozen nog beschikbaar, en waar ? Hoe zijn de vorderingen ?

Ik heb enkel een balsa trainer gebouwd tot nu toe ...

Groetjes,

Tim

Back