Om de correcte v- stelling te behouden heb ik een soort van brug gemaakt. Na het behandelen van spanlak ligt de vleugel 24 uur te drogen en uit te harden.
Ik zou erg adviseren eerst de andere vleugels lekker te bekleden en te lakken e.d in die tussentijd gewoon de vleugel op de brug laten liggen, tot je er weer aan gaat werken. Een 2e laag aanbrengen kan na 24 uur wel maar de laatste laag gewoob uitharden tot je de vleugel weer echt nodig hebt...
Nog best veel om te doen maar gelukkig zit het papier er strak op en zijn de vleugeltjes kaarsrecht gebleven.
Het meest moeilijke onderdeel voor de tweede keer behandeld met spanlak. Voor 95% tevreden over het resultaat.
De ondervleugel met de romp verlijmd. Het uitlijnen van de vleugels onderling ging eenvoudiger dan gedacht. Alles op 2° Midden vleugels bespannen en alles met elkaar verlijmen, nadat de struts ook van rood papier zijn voorzien. En dan wachten op perfect vliegweer.
een zeer kleine tip verdraaiing mee gebouwd(3mm per zijde). Daarbij vraag ik mij af of ik de middelste vleugel iets meer kan/mag geven? Of moet de tip verdraaiing voor alle vleugels gelijk zijn? Mijn gevoel zegt dat een onderling verschil geen nadeel op zal leveren. Maar dat is een gevoel.
Het einde van de bouw komt in zicht. De middelste vleugeltjes ingedekt en voorzien van spanlak. Nu minimaal twee dagen laten drogen. Ik heb ook maar even een nieuw richtingsroertje gemaakt. Het landingsgestel is nog niet uitgericht en vastgelijmd. Ook het brandschot moet nog worden voorzien van tissue.
Soms is het goed dat iemand even over je schouder meekijkt. Ik heb de wash out van de bovenste vleugel nog even gecontroleerd. 3° rechts en iets minder links( conform advies van een MBF lid op mijn MS230). De middelste vleugeltjes het zelfde aantal graden. De onderste vleugeltjes nagenoeg 0. De Guillows DR1 heeft alleen op de bovenste vleugel een tip verdraaiing, aldus de bouwbeschrijving ( ben niet zou van de leenwoorden).
Ik vond kleine imperfecties aan het hoogte roer en heb een nieuwe op de bouwtafel liggen. 30 minuutjes werk ( je moet er iets voor overhebben).
Het gewicht van het modelletje is 73 gram. Motor plus propeller 31 gram. Dit bij elkaar opgeteld resulteert in een vleugelbelasting van 9,6 gram/dm² Ik heb werkelijk geen idee of dit in het groene bereik ligt. En ook voor dit type model
Even geëxperimenteerd met het hoogte en richtingsroer. Experiment mislukt. Nieuwe gebouwd. Ze werden te glimmend en het richtingsroer trok krom.
Vandaag een aantal onderdelen voor mijn Modela motoren gekocht en gelijk aan het reviseren gegaan. Nu lopen ze allemaal geweldig rustig en een mooie lange looptijd dankzij de cilinders met kleinere uitlaat openingen. De DR1 zal binnenkort zijn eerste testvluchten kunnen maken. Tevens een geheel nieuwe GM120-T aangeschaft.
Vandaag mijn eerste echte vlucht met de Fokker DR1 gemaakt. Niks trimmen of andere instellingen doorgevoerd. Tankje vullen starten en wegvliegen. Hoe zo moeilijk nou ja, ik heb ook andere ervaringen opgedaan, waar het niet zo eenvoudig ging.
Gelukkig zijn er modellen die goed vliegen vanaf t bouwbord en modellen die je nooit aan t vliegen zal krijgen.