Fokker DR1

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Taylorcraft, 23 jan 2022.

  1. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Om de correcte v- stelling te behouden heb ik een soort van brug gemaakt.
    Na het behandelen van spanlak ligt de vleugel 24 uur te drogen en uit te harden.


    P_20220214_195625.jpg P_20220214_195617.jpg P_20220214_195632.jpg
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  2. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.288
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zou erg adviseren eerst de andere vleugels lekker te bekleden en te lakken e.d in die tussentijd gewoon de vleugel op de brug laten liggen, tot je er weer aan gaat werken.

    Een 2e laag aanbrengen kan na 24 uur wel maar de laatste laag gewoob uitharden tot je de vleugel weer echt nodig hebt...
     
  3. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Nog best veel om te doen maar gelukkig zit het papier er strak op en zijn de vleugeltjes kaarsrecht gebleven. IMG_20220222_164106.jpg IMG_20220222_164141.jpg IMG_20220222_164102.jpg IMG_20220222_164053.jpg IMG_20220222_164042.jpg
     
  4. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Nunspeet
    Prachtig!!

    Groeten, Eddy
     
  5. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.553
    Locatie:
    hier en daar
    Mooi!
     
  6. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Het meest moeilijke onderdeel voor de tweede keer behandeld met spanlak.
    Voor 95% tevreden over het resultaat.
    P_20220303_093344.jpg P_20220303_093336.jpg
     
    Prutsertje en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  7. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    P_20220305_103522.jpg P_20220305_103520.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Prutsertje, Bruno van Hoek en janhein vinden dit leuk.
  8. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    De ondervleugel met de romp verlijmd.
    Het uitlijnen van de vleugels onderling ging eenvoudiger dan gedacht.
    Alles op 2°
    Midden vleugels bespannen en alles met elkaar verlijmen, nadat de struts ook van rood papier zijn voorzien.
    En dan wachten op perfect vliegweer.
    P_20220305_155809.jpg P_20220305_155856.jpg P_20220305_155834.jpg P_20220305_155825.jpg P_20220305_160011.jpg P_20220305_155818.jpg
     
    Prutsertje, E.hof en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  9. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.553
    Locatie:
    hier en daar
    Mooi mooi mooi!
    Zit er wash out in de vleugels? Ze lijken erg vlak.
     
  10. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    een zeer kleine tip verdraaiing mee gebouwd(3mm per zijde).
    Daarbij vraag ik mij af of ik de middelste vleugel iets meer kan/mag geven?
    Of moet de tip verdraaiing voor alle vleugels gelijk zijn?
    Mijn gevoel zegt dat een onderling verschil geen nadeel op zal leveren.
    Maar dat is een gevoel.
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2022
  11. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Het einde van de bouw komt in zicht.
    De middelste vleugeltjes ingedekt en voorzien van spanlak.
    Nu minimaal twee dagen laten drogen.
    Ik heb ook maar even een nieuw richtingsroertje gemaakt.
    Het landingsgestel is nog niet uitgericht en vastgelijmd.
    Ook het brandschot moet nog worden voorzien van tissue. P_20220308_082118.jpg P_20220308_082108.jpg P_20220308_082034.jpg P_20220308_082059.jpg
     
  12. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Soms is het goed dat iemand even over je schouder meekijkt.
    Ik heb de wash out van de bovenste vleugel nog even gecontroleerd.
    3° rechts en iets minder links( conform advies van een MBF lid op mijn MS230).
    De middelste vleugeltjes het zelfde aantal graden.
    De onderste vleugeltjes nagenoeg 0.
    De Guillows DR1 heeft alleen op de bovenste vleugel een tip verdraaiing, aldus de bouwbeschrijving ( ben niet zou van de leenwoorden). P_20220308_122554.jpg P_20220308_122719.jpg
     
  13. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Ik vond kleine imperfecties aan het hoogte roer en heb een nieuwe op de bouwtafel liggen.
    30 minuutjes werk ( je moet er iets voor overhebben).
    P_20220308_182500.jpg P_20220308_182507.jpg P_20220308_182451.jpg
     
    Bruno van Hoek en crins vinden dit leuk.
  14. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Het gewicht van het modelletje is 73 gram.
    Motor plus propeller 31 gram.
    Dit bij elkaar opgeteld resulteert in een vleugelbelasting van 9,6 gram/dm²
    Ik heb werkelijk geen idee of dit in het groene bereik ligt.
    En ook voor dit type model

    P_20220309_140611.jpg P_20220309_140306.jpg P_20220309_140311.jpg P_20220309_140617.jpg P_20220309_140606.jpg P_20220309_140319.jpg
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2022
    Prutsertje, Bruno van Hoek, hastf1b en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.444
    Locatie:
    Dordrecht
    Wow dat wordt echt een beauty
     
  16. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Even geëxperimenteerd met het hoogte en richtingsroer.
    Experiment mislukt.
    Nieuwe gebouwd.
    Ze werden te glimmend en het richtingsroer trok krom. P_20220319_101655.jpg P_20220319_101559.jpg P_20220319_101105.jpg P_20220319_101648.jpg P_20220319_101031.jpg P_20220319_101041.jpg
     

Deel Deze Pagina