Bouwverslag Fokker DVII 1/4

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door eclipse86, 15 mei 2016.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo, er loop hier een draadje van enkele topbouwer die enkele fokker DVII's bouwen op 1/3
    wel bij ons is er ook een idee om dit met enkele leden te gaan doen, echter een maatje kleiner.
    het zal ook "sportschaal" worden.

    de bedoeling is om de tekening te gaan maken + zoeel mogelijk gebruik te maken van gewone 3mm triplex, zo makkelijk mogelijk te bouwen,...

    frezen of lasercutten zou moeten mogelijk zijn hier binnen enkele maanden...(toch zou ik zo snel mogelijk al eentje willen bouwen om de ffouten uit de tekening te halen.

    de rompopbouw ga ik proberen te doen zodat er geen bouwplan nodig is, maar alles makkelijk in elkaar klikt
    hier is alles al ongeveer getekend vanaf de cockpit tot achter
    stabilo en rudder ook uit 3mm triplex, en dan bekleden met balsa aan beide zijden, zo kan niemand missen in de bouw ervan (momenteel kan stabilo en rudder afneembaar of vast zijn...)

    [​IMG]

    even een zenoah 38 erin gezet en op de onderste tekening een NGH Gf38 4takt benzine motor

    [​IMG]

    nu was ik vandaag bezig met de ondervleugel, maar stoot op een probleem. ik wil de liggers ook gaan uitfrezen zodat de ribben er gewoon in schuiven. maar nu zie ik dat de achterste ligger(de witte) naar de tip toe lager komt dan de voorste ligger(als ik de tekening volg)
    klopt dit dat die vleugel wat washout heeft?

    [​IMG]
     
  2. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi ,

    bij de d7 lijkt het of er washout in de vleugel zit dit komt door de ribben de naar de tip toe smaller worden
    alle ribben zijn verschillend
    de achterligger is lager dan de voorste
    onderkant is vlak
    gewoon de vleugel op een vlakke bouwplank bouwen dan komt het vanzelf goed
    [​IMG]
    vleugel van mijn fokkr c1 ( als verkenner omgebouwde d7 )
    [​IMG]
    boven de voorste ligger is de vleugel vlak
    [​IMG]
    bij de achter ligger is de vleugel bij de laatste rib wat hoger daardoor lijkt het op washout

    gr jacques
     
  3. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    dan klopt dit niet denk ik. hmmm nochthans gewoon van plan overgenomen. eens kijken waar de fout zit
    [​IMG]
     
  4. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    De onderzijdes van je root en tip lopen paralel, dus je vleugel is vlak.
    Maar de onderzijdes bepalen niet of je washout hebt, want de invalshoek meet je van eerste aanrakingspunt leading edge naar midden trailing edge.
    Ik heb het even nagemeten op je plaatje ... de tip heeft ongeveer één graad minder invalshoek dan de root, dus ietsiepietsie washout inderdaad.
    Ik zou denken ... je vleugel ziet er mooi vlak uit en qua washout (of washin wat je zeker niet wilt hebben) zit je aan de safe side.
    Dus mooi houden zo, toch?
     
  5. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    idd, heb het nog eens nagekeken, en het lijkt goed te zitten, oef,ik begon sterk te twijfelen.
    ik ga een bouwramp maken waarop de vleugels gebouwd worden,onder de juiste hoek.
    ook zorg ik ervoor dat de hoofdliggers (voor en achter) uitgefreesd worden zodat de ribben direct op hun plaats vallen. de trailing edge zal ook voorzien worden van inkepingen. op die manier hoop ik dat de vleugels gebouwd kunnen worden zonder plan, eronder.
    beplanking ben ik nog niet uit, gewoon balsa onder en boven zoals in 99%van de gevallen, ofwel zoals in het 1/3 draadje rondomrond met multiplex 0,8mm.
     
  6. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    even de mogelijke motoren vergelijken.

    zenoah 38:
    1.8kg +passende uitlaat
    2.6Hp
    prop size 18 inch prop

    NGH GT35cc
    1.4kg + passende uitlaat
    4,2HP
    prop size 20inch prop

    DLE 30
    1.05kg + passende uitlaat
    3.7HP
    prop size 20inch

    NGH GF38
    1.6 kg (uitlaat onbekend)
    3.84HP
    prop size 20inch

    mijn persoonlijke voorkeur is denk ik de ngh 4takter, zuiver voor het geluid...maar suggesties kunnen altijd!
     
  7. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Ik ga stilletjesaan eens rondkijken voor mn hout. ik denk dat het voordeligst en de meeste keuze bij sperreholzshop.de is.

    de vleugelribben zou ik uit 4mm balsa maken ipv 3 zodat er geen capstrips nodig zijn.

    nu zie ik dat ze naast de standaard planken van 1000x100 er ook hebben die aan elkaar gekleeft zijn. 1175x590, heeft iemand hier ervaring mee? lijkt me mss interessant om alle ribben per toestel uit 1 plaat te maken, zo hebben we minder materiaalverlies en staan we minder lang aan de machine(tijden om platen te verleggen enzo telt ook natuurlijk.

    multiplex 0.8 zal ik gebruiken voor het indekken van de romprug. alsook voor de middenvleugel tussen de wielen(al denk ik eraan om deze gewoon uit piepschuim te snijden en mss te bekleden met abachi fineer)
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Houden ze wel genoeg sterkte?


    jan.
     
  9. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    de ondervleugel is zo goed als klaar (enkel de strutmontage nog, maar die hou ik zeer simpel)

    de opbouw ziet er als volgt uit:

    moeilijkste stuk is de neuslijst in vorm schuren vermoed ik. alles zal gebouwd worden op een bouwplank met schans onder de juiste hoek in 2helften.
    doorlopend heb ik aan de triplex vleugelliggers een vuren ligger 4x4mm die ik kan door laten lopen over de volledige vleugel. (heb ik vergeten aan te duiden op de tekening.
    ik vermoed dat deze sterk genoeg zal zijn.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    oke, gestart met de bovenvleugel,
    als ik eens goed reken en tel dan kom ik al op 8modellen op de club...
    dat zal een zeer mooi stapeltje hout zijn denk ik!
     
  11. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    oke, balsa en de 0.8multiplex bestel ik in duitsland,
    voor de populieren triplex 3mm heb ik een adres gevonden in de buurt, zij moeten ze ook bestellen, maar de prijs is goed en ik kan er zo om( 2500x1220) maar ik laat ze ter plekke in 3zagen 825x1220, dan passen ze ook direct in de laser. per fokker 2stukken nodig schat ik!
     
  12. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Het begon allemaal bij deze:
    8 depron combat fokker DVII's voor op wat evenementen te vliegen
    [​IMG]

    toen op het idee gekomen om een grotere versie de 1/4.
    na heel wat geteken zijn we tot zover gekomen dat we gisteren een hele dag hebben kunnen laseren en 8x alle delen uitgelaserd voor de rompen. jammergenoeg was de balsa voor de vleugels nog niet toegekomen...
    na een half uurtje heb je dan al een romp, en tel er nog een uurtje bij voor het landingsgestel, en een uur/2uur voor de staartdelen en je hebt al heel wat.

    [​IMG]

    [​IMG]
    en in elke club heb je zo wel iemand die voor de ambiance zorgt...
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    jan brilman en E.hof vinden dit leuk.
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    What the f...!

    Dat gaat snel!


    jan.
     
  14. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    [​IMG]
    uit de overschotjes dit ook laten laseren, gaat net wat sneller dan zelf snijden...

    [​IMG]

    [​IMG]

    en voor de eerste keer mee naar de club, ze zeiden " je laat er ook geen gras over groeien" maar moest hij daar nog een weekje staan groeit het gras er wel over denk ik...

    nu eens brainstormen over enkele kleine dingen, en de motorkeuze...
    zelf twijfel ik tussen de zenoah
    38 of de ngh 38 4takt, op papier is deze veel krachtiger, maar in werkelijkheid??? geen idee.
    de 1/4 van balsa usa geven ze een gewicht op tussen 8/9 kg, ik veronderstel dat wij hier ook rond zullen zitten

    groeten
     
    djjr en Ariel vinden dit leuk.
  15. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
  16. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    mochten er mensen zijn die een motor zouden aanraden...
    er bestaat tegenwoordig zoveel.
    zenoah 38/45 of de ngh 384takt(op papier krachtiger... maar geen ervaring mee, moet uitlaat voor gemaakt worden) mvvs, zdz, dle,...
     
  17. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Kijk ook een s naar een Roto 35 FS motor.
    Draait een 20 x 10 propeller met 6000 toeren

    Ton
     
  18. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
  19. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    video is prive, ben benieuwt naar testen!! (de roto heb ik idd ook nog gehad, lekker zwaar en goede motor idd)

    de ngh kan ook een 20inch prop aan dacht ik?
    ik zou graag een vergelijking hebben met de zg 38(want die schijnt het goed te doen op een fokker DVII) maar sommige hebben toch nog lood nodig.
    er zijn er die met de zg45 of een DA 50 vliegen en zeggen dat dit een super combo is, maar dit is er wat over vermoed ik
     
  20. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi

    is nu tezien
     

Deel Deze Pagina