Fokker DVII 1/6 schaal N156van RC Europa

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door willemz, 20 nov 2019.

  1. willemz

    willemz

    Lid geworden:
    28 sep 2009
    Berichten:
    18
    Heeft iemand al ervaring met het bouwen van de
    Fokker DVII 1/6 schaal N156 van RC Europa?
    Ik ben begonnen met de bouw hiervan en heb al enige hindernissen gehad.
    Er was materiaal op de verkeerde dikte gelaserd maar dit is door de Fa RC Europa keurig opgelost.
    Echter twijfel ik ten zeerste aan het model m.b.t. de sterkte van de constructie van o.a. de hoofdvleugel in het bijzonder hoe de liggers koud aan elkaar verbonden zijn.
    Ook past de gelaserde indekking van triplex niet, deze is ook te klein gebleken en wacht nog hierover op reactie van RC Europa.
    Waarschijnlijk zal ik wel zelf nieuwe moeten maken iets wat je niet verwacht bij een bouwkit voor de prijs van €249,-
    Al met al breng ik nog al wat wijzigingen aan bij de bouw, iets wat mij zwaar tegenvalt bij de bouw van dit model.
    Tot nu toe voor mij in het bijzonder constructief geen aanrader gebleken.
     
  2. strutter

    strutter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.019
    Locatie:
    Haarlem
    Zou je wat foto's hiervan kunnen plaatsen Willem?
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.319
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Klinkt allemaal bekend inderdaad.
     
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.319
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Dubbel
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2019
  5. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    10.090
    Locatie:
    groningen
    Toch niet kops met de uiteinden tegen elkaar aan, mag ik hopen? :confused:


    jan.
     
  6. willemz

    willemz

    Lid geworden:
    28 sep 2009
    Berichten:
    18
    Jammergenoeg wel ja
     
  7. willemz

    willemz

    Lid geworden:
    28 sep 2009
    Berichten:
    18
    Zal ik binnenkort zeker doen na het bouwn van de gemodificeerde bovenvleugel
     
  8. willemz

    willemz

    Lid geworden:
    28 sep 2009
    Berichten:
    18
    Heb je al dezelfde bouwervaringen met deze kist??
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.319
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Nee met andere toestellen van deze leverancier. En die ervaringen waren zo positief dat ik er nog geen splinter van wil hebben.
     
  10. willemz

    willemz

    Lid geworden:
    28 sep 2009
    Berichten:
    18
     
  11. willemz

    willemz

    Lid geworden:
    28 sep 2009
    Berichten:
    18
    Bedaankt voor je reactie, zal ook geen tweede set daar meer kopen
     
  12. willemz

    willemz

    Lid geworden:
    28 sep 2009
    Berichten:
    18
    Ik heb de boven-vleugel voorzien van een doorlopende vuren bovenligger van 5 x 4 mm.

    Het middengedeelte heb ik versterkt door eveneens de middenligger boven voor en achter onder 4mm smaller te maken en de onderzijde en daar versterkt met eveneens 5 x 4 mm vuren.
    Verder een nieuwe langere middenlgger gemaakt en deze nu afgeschuind aan de voorliggers gelijmd.
    De centrale ophangpunten voor de vleugel moeten ook gewijzigd worden omdat de liggers nu doorlopen.
    Omdat de top triplex bekleding te smal was heb ik deze verbreed en verlengd zodat deze over de liggers komt en op de afgeschuinde voorligger gelijmd word.
    Uit het oude vleugeltriplex van de bovenvleugel is grotere bekleding gemaakt voor de ondervleugel, deze was eveneens te smal.
    De vleugelstruts moeten eveneens gewijzigd worden omdat je bij de huidige constructie bij opbouw van het model never de schroeven zo aan kan draaien!
    Verder heb ik de ondervleugel eveneens in een gedeelte gebouwd en zal de romp daarvoor ook aan passen, maar dat is van later zorg.
    Met dit scala van wijzigingen geloof ik dat er zo een betrouwbare constructie kan worden gerealiseerd.
    Ik heb bij een laserpakket voor deze forse prijs een goede doordachte constructie verwacht maar dit is mij dus zwaar tegengevallen.
    De verwijzing dat dit niet iets voor een beginnende modelbouwer moet zijn is dus zeker niet voor niets.
    Als je dit model zo volgens tekening zou bouwen zou ik het zelfs als een gevaarlijke constructie bestempelen

    Ik kan daarom naar mijn mening deze kit bij niemand aanbevelen, ofschoon het gelaserde materiaal zelf van goede kwaliteit is.
     
  13. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    2.964
    Locatie:
    Zwolle region
    RC Europe zal je dankbaar zijn! Maar, euh... waar blijven de foto's van al dit moois?
     
  14. willemz

    willemz

    Lid geworden:
    28 sep 2009
    Berichten:
    18
    Hierbij de foto's van de constructieve veranderingen om en voldoende sterkte in de vleugel te krijgen.
    Er volgen nog wel meer wijzigingen maar deze zijn zuiver van persoonlijke smaak. IMG_20191113_160731.jpg IMG_20191113_160743.jpg IMG_20191122_135743.jpg IMG_20191206_113025.jpg IMG_20191206_113039.jpg IMG_20191206_113131.jpg IMG_20191206_113207.jpg
     
  15. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    2.964
    Locatie:
    Zwolle region
    ‘t Is toch wel redelijk cruciaal dat het ontwerp van de constructie op dit punt geen fouten bevat, al is het alleen al om eindsterkte te kunnen garanderen. Dan is er nog het punt van bouwcomfort... de onderdelen moeten zo ontworpen zijn dat het bijna onmogelijk is de mist in te gaan tijdens het bouwen. Ik snap niet dat RC Europe haar naam hieraan verbindt... :oops:. (Hopelijk lezen ze mee en nemen het mee in een volgende editie van dit model.)
     
  16. strutter

    strutter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.019
    Locatie:
    Haarlem
    Naar mijn idee had de triplex 'kartel' plaat tegen de achterkant van de voorlijst gelijmd moeten worden in plaats van er bovenop, dan zou deze ook beter over de hoofdligger passen.
    Je hebt nu allemaal klosjes moeten lijmen.
    Capstrips nadien op de ribben lijmen (en over de liggers) en aan de voorkant tegen de kartelplaat aan.
    Staan er geen doorsneden op de tekening?

    Groeten, Ralf
     
  17. willemz

    willemz

    Lid geworden:
    28 sep 2009
    Berichten:
    18
    De foto was van de oorspronkelijke voorgestelde montage van de boven-vleugel waar het triplex aan de voorzijde was gelijmd. Dit was zo al veel te smal en heb gefrustreerd alles verwijderd en ben opnieuw begonnen. Heb nieuw triplex besteld waarvan ik de nieuwe boven-indekking nog moet maken met 1 lasnaad in het midden, niet boven de verbinding met de tippen. upload_2019-12-6_13-46-29.png Onbegrijpelijk waarom men hier van de bouwbeschrijving is (zie afbeelding) is afgeweken en het triplex in 3 delen geeft gesneden, men verliest aanmerkelijk sterkte bij de verbinding naar de tippen
    Uit het oude vleugeltriplex van de bovenvleugel is grotere bekleding gemaakt voor de ondervleugel, deze was eveneens te smal maar niet zo extreem.
     
  18. willemz

    willemz

    Lid geworden:
    28 sep 2009
    Berichten:
    18
    Ik vind het lijmen op de bovenzijde van de voorligger veel beter dan kops aan de achterzijde, omdat je zo een veel beter lijmvlak creëert.
    Dit heb ik zo meegenomen omdat ik deze delen toch nieuw moest maken omdat deze te klein gelaserd waren.
     

Deel Deze Pagina