Fokker DVIII electrificeren ?

Hey,

het is (dacht ik toch) de zelfde motor als ik van plan was om te bestellen ?

Hoe dan ook, dit is de setup :

TR 35-36C 1100kv Brushless Outrunner (Eq: AXi 2814)
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TR 35-36C 1100kv Brushless Outrunner (Eq: AXi 2814 $25.10

2x HXT 9320MG 20.2g / 3.8kg / .15sec Precision Servo
Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT 9320MG 20.2g / 3.8kg / .15sec Precision Servo $14.95

TURNIGY Sentry 40amp Speed Controller
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY Sentry 40amp Speed Controller $35.95

GWS 8ch Dual Conv 40mhz FM Receiver
Hobbycity Online R/C Hobby Store : GWS 8ch Dual Conv 40mhz FM Receiver $26.95

Flightpower EVO 20 2500mAh 11.1V 3S1P (#EVO25003S1P)
FlightPower EVO 20 Li-Po Batterypacks

P.S. Nu wachten op een vrij weekendje met mooi weer... :-)

Groetjes,

Davy

Hoi allemaal,

vanochtend zag het weer er veel beter uit dan voorspeld, dus ik met de Fokker naar het veld. En zoals elk jaar bij Pasen staat het bij de PMF dan altijd vol met caravans vol met Nederlanders... Dus veel nieuwsgierigen... :-) :-)

Nu goed, effe de batterij van 2150 mAh gemonteerd en proberen. Bleek het toestel nog steeds dezelfde kuren te hebben als vroeger en de eerste poging eindigde vooral in veel huppelen en jumpen van het toestelletje. Dus even terug mooi gecentreerd, vol gas, een beetje up en stevig sturen met het rudder. En ja, daar ging hij.

Maar dadelijk viel op dat het toestel veel te licht was in de neus en dus erg staartlastig was. Rolroeren reageerden niet, dus moest alles doen met het richtingsroer. Dus na 4 rondjes de landing ingezet. En moet toegeven, éénmaal de motor uit, zakt het toestel enorm en heeft het hoogteroer niet veel reactie meer... Misschien te kleine prop voor te weinig luchtstroom ?

Landen was lastiger dan verwacht, maar goed. Eénmaal aan de grond bleek al mijn lood die in de neus was geplakt verdwenen te zijn. Daardoor het probleem met het zwaartepunt... :-)

Even op zoek naar een goede ziel met 160 gram lood en dat tegen de neus gemonteerd met een tie-wrap. En opnieuw proberen. Ging al een stuk beter, het zwaartepunt lag nu al een heel stuk beter. Ook de rolroeren werkten nu zonder problemen.

Merkte wel dat ik constant vol gas moest blijven vliegen omdat hij bij minder gas de neiging heeft om naar onder te gaan.

Op het laatste hebben we even nog het amperage getest en met de 11x7 prop trekt hij zo'n 26 ampere. Misschien dat ik het kan proberen met een celletje meer (4S1P) ?

Groetjes,

Davy

Het gaat dus de goede kant op met dat leuke kistje :)

( N.B. mijn Xtra is weer zo goed als droog en de schade valt op zich mee)

Even op zoek naar een goede ziel met 160 gram lood en dat tegen de neus gemonteerd met een tie-wrap. En opnieuw proberen. Ging al een stuk beter, het zwaartepunt lag nu al een heel stuk beter. Ook de rolroeren werkten nu zonder problemen.

Merkte wel dat ik constant vol gas moest blijven vliegen omdat hij bij minder gas de neiging heeft om naar onder te gaan.

Op het laatste hebben we even nog het amperage getest en met de 11x7 prop trekt hij zo'n 26 ampere. Misschien dat ik het kan proberen met een celletje meer (4S1P) ?

Groetjes,

Davy
Heb je de indruk dat de snelheid te laag is.
Vermogen zou voldoende moeten zijn.
SRCMC - model power calculations
In theorie zou hij zijn eigen gewicht moeten trekken en dat betekend dat hij bijna gewichtloos is als je hem verticaal in de hand houdt en volgas geeft.
Misschien gaat er veel verloren door de grote frontale romp oppervlakte.
Extra cel is een optie.
Grotere prop met minder spoed is een optie.
Gewicht naar voren en minder lood is een optie maar kan ik moeilijk beoordelen.
Ik zou beginnen met de makkelijkste en dat is de grotere prop dan krijgt hij in ieder geval meer trekkracht doordat de prop tips verder buiten de romp uitsteken.:)

Heb je de indruk dat de snelheid te laag is.

Snelheid moet hij voor mij niet echt meer hebben, het moet een beetje realistisch blijven ook voor zo'n modelleke.

Vermogen zou voldoende moeten zijn.

Hier twijfel ik dus een beetje aan.

In theorie zou hij zijn eigen gewicht moeten trekken en dat betekend dat hij bijna gewichtloos is als je hem verticaal in de hand houdt en volgas geeft.

Nog niet geprobeerd, maar denk niet dat het ermee kan.

Misschien gaat er veel verloren door de grote frontale romp oppervlakte.

Dat zou wel eens het geval kunnen zijn.

Extra cel is een optie.

Heb net even op de site van UH gekeken en het motortje kan blijkbaar maar 3 cellen aan max... :-(

Grotere prop met minder spoed is een optie.

Aan welke maat denk je dan ?

Gewicht naar voren en minder lood is een optie maar kan ik moeilijk beoordelen.

Ik heb idd het gevoel dat het toevoegen van het lood het allemaal een beetje "te zwaar" maakte... Dacht er nu evt aan om cellen te bestellen van 5000 mAh en die zover mogelijk naar voor te hangen. Dan kan evt het lood er ook af... Het zwaartepunt lag nu bijna goed (mag in principe nog wat meer in de neus) maar het is zo moeilijk om die batterij kwijt te raken. Een idee (maar dan moet ik gaan zagen en boren) is om de voorkant van het toestel zo uit te fresen dat er een batterij in kan geschoven worden (op een plankje bv). Maar dan zal ik van het zwarte stuk vooraan ook wel moeten gaan afhalen om hem er in te kunnen schuiven.

Ik zou beginnen met de makkelijkste en dat is de grotere prop dan krijgt hij in ieder geval meer trekkracht doordat de prop tips verder buiten de romp uitsteken.

Hij mag ook niet te groot worden want dan komen de tippen tegen de grond... Aan welke maat had je gedacht ?

Groetjes,

Davy

Lipo naar voren heeft het meeste effect zeker als je daar mee 160gram kunt besparen.
Grotere lipos is mooi als je te kort kan vliegen.
Ik kies zelf vaak voor zo klein mogelijke lipos omdat een lager gewicht ook minder vermogen vraagt en langzamer vliegen is voor schaal kisten veel natuurlijker.
Als grotere prop zou 12 X 4 in aanmerking komen.
Stroom zou dan ongeveer gelijk blijven bij een grotere trekkracht.
Even om misverstanden te voorkomen ik spreek over slow fly props en die zijn veel dunner en daardoor efficienter als normale props bij lage toerentallen.
Ik kan op de fotos niet goed zien wat je gebruikt.
Het hangt af van de ruimte tot de grond maar anders kan je misschien nog groter gaan.;)

Laatst bewerkt:
Hoi allemaal,

gisteren was het onze clubdag en dus ging ook de Fokker mee naar het veld.

Ik had van een vriend een 3S1P pakket mogen lenen van 5000 mAh dus in de morgen nog snel even de neuskap uitgesneden zodat de batterij helemaal in de neus kon gestoken worden. Daardoor kon de 170gr extra lood er nu ook uit.

En daarna vliegen. Wow, was dat kicken, het toestel vloog nu enorm goed, ook goede snelheid en ik kreeg van menig clublid eindelijk terug was respect (na de vele depron en piep van de laatste tijd).

Maar bij de 2de vlucht ging het mis... :-( Er was een harde stormwind die cross zat op het veld. Bij de landing kwam het toestel iets te hard neer (alhoewel...) waardoor hij terug omhoog stuiterde. Ik ving dit mooi op met was gas bij te geven, maar op dat moment blies een zeer harde windstoot het toestel uit balans waardoor hij terug neerkwam maar nu een volledige radslag maakte.

Resultaat : heel de ophanging van de parasol vleugel kapot in gruzelementen. De rest is nog allemaal heel, maar dit is het meest kritische punt van het toestel... :-( Ook de motorsteun is ingedeukt waardoor de constructie van de motor ook los hangt.

Valt waarschijnlijk wel te herstellen maar zal VEEEEEEL puzzelwerk en geduld vergen... :-(

Groetjes,

Davy

Heel triest van die crash maar dat kwam dus duidelijk door de wind.:(
Net nu je de setup voor elkaar had.
Het valt soms niet mee om NIET te gaan vliegen als dat eigenlijk verstandiger is.;)

Back