Fokker F.VIIb/3m schaal 1:10

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Kjel Postema, 24 mei 2021.

  1. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    418
    Locatie:
    Ede
    Hallo,

    Ik heb heel veel hier op het forum gelezen en gekeken maar nooit iets gepost. Daar wordt het nu maar eens tijd voor. Aangezien de Fokker al klaar is wordt het niet echt een bouwverslag maar meer een vluchtig overzicht (foto impressie) van de bouw. Eerst even wat technische gegevens van het model:

    - schaal: 1:10
    - spanwijdte: 2,17m
    - lengte: 1,46m
    - gewicht vliegklaar: 6kg
    - motoren: 3 x planet hobby 3542 800kv
    - regelaars: 3 x YEP 40A
    - propellers: 2 x graupner 10x7 tweeblads en 1 x graupner 9x7 drieblads
    - accu's: 2 x wellpower 4s 4200mAh in parallel

    Dit is mijn eerste eigen ontwerp en poging tot een zogezegde "scratch build" De tekening heb ik in QCAD getekend naar aanleiding van de NVM tekening van C. ter Horst en een paar originele bouwtekeningen die ik van het internet heb gevist. Dit was mijn eerste ervaring met het tekenen van een vliegtuig in een CAD programma. Dit wilde ik toch graag eens proberen vanwege het gemak om de getekende onderdelen te laten CNC frezen. Dit frezen heb ik laten doen door Rob van RBC kits. Ik moet zeggen dat dit mij prima bevallen is. Het is heel bevredigend om te zien hoe alles dat je getekend heb, heel mooi en nauwkeurig in elkaar past. Zo precies zou ik het zelf nooit kunnen uitzagen. Bij deze dan wat foto's van de bouw.

    De bouw van de romp.












    De bouw van de vleugel.






    De Fokker in ruwbouw in al zijn onderdelen uitgelegd. De onderdelen die je hier ziet (uitgezonderd de drie kleine zwarte luikjes in de rompneus) kunnen nog steeds gedemonteerd worden. Ik heb bij de bouw zoveel mogelijk de oorspronkelijke constructie- en montage methode aangehouden.
     
    ramses, E.hof, HansH en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    418
    Locatie:
    Ede
    De Fokker in zijn volle glorie gereed voor zijn eerste vlucht.








    Inmiddels heeft de Fokker ook gevlogen. Hij vliegt op zich best goed, hij gaat alleen niet echt strak de bocht om. De bochten moet je niet te scherp maken en je moet actief met het richtingsroer meesturen om hem enigszins netjes de bocht om te krijgen. Dat zal wel de aard van het type vliegtuig zijn. Maar verder ligt hij zeer stabiel in de lucht. Hij komt, bij voldoende snelheid, uit zich zelf los en klimt dan rustig. Bij gas terugnemen zet hij een mooie geleidelijke daalvlucht in en kun je hem netjes landen. Al met ben ik wel tevreden met mijn eerste scratch build.

    met vriendelijke groet,

    Kjel Postema
     
    ISOLA2, MicropropSport, Arnold 85 en 10 anderen vinden dit leuk.
  3. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Prachtige kist geworden.
    En goed om te lezen dat hij goed vliegt.

    :yes::yes:

    Ton
     
  4. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Wat een prachtige Fokker is dit geworden Kjel!
    Waanzinnig mooi en super dat hij goed vliegt, je mag oprecht trots zijn op je creatie :wave
    Van welk materiaal heb je de gondelstruts gemaakt, koolstof?
    Heb je de stickers ook zelf gemaakt?

    Chapeau hoor :thumbsup:, ik hoop dat we een keer samen kunnen vliegen met mijn 1/12 Fokker FVIII erbij

    Groeten Ralf
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2021
  5. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    418
    Locatie:
    Ede
    Hoi Ralf,

    De gondelstruts heb ik gemaakt van 4mm rvs buis, het zichtbare deel, geschoven over 3mm verenstaal beugels waarmee de struts aan de gondel bevestigd zijn. Dit geheel heb ik met zilversoldeer hardgesoldeerd. Wonderbaarlijk is dit mij gelukt, want bij elke volgende poging om rvs hard te solderen kreeg ik het soldeer met geen mogelijkheid aan het vloeien. De aanstuurhevel van het hoogteroer heb ik nu maar uit gewoon staal en messing buis gemaakt. Dat krijg ik wel goed gesoldeerd. Betreffende hardsolderen kan ik nog wel wat adviezen gebruiken.
    De registratie op de vleugel en romp heb ik gesneden van zelf klevende folie van de Gamma. Heb ik van jouw F.VIII afgekeken. De KLM tekst en logo zijn geprint op wit “water slide decal papier”. Goud met een zwarte achtergrond. Het Fokker embleem op de staart is ook op wit decal papier geprint met een blauwe achtergrond. Het geprinte blauw heeft een licht kleurverschil met het blauw van de romp, maar op een meter afstand zie dat praktisch al niet meer. Ik ben wel tevreden met het resultaat.

    gr kjel
     
    strutter vindt dit leuk.
  6. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Mijn complimenten! Een prachtige kist!!
     
  7. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Voor het vloeien van zilversoldeer heb je een voldoende hete vlam nodig, welke brander gebruik je?
     
  8. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    418
    Locatie:
    Ede
    Ik heb een las-fix sf 3100 autogeen las en hardsoldeertoestel. Deze heeft een aparte gas en zuurstoffles. Moet heet genoeg zijn zou je zeggen. Met messing en gewoon staal heb ik ook geen problemen om het zilversoldeer te laten vloeien alleen bij rvs lukt het mij meer niet dan wel.
     
  9. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Tja dan zou ik alleen nog kunnen bedenken zeer goed ontvetten en opruwen (en uiteraard fluxpoeder toevoegen :hammer:) maar dat doe je al neem ik aan
     
  10. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    418
    Locatie:
    Ede
    Ontvetten heb ik eigenlijk nooit gedaan voor het solderen. Waar ontvet jij mee? Fluxpoeder gebruik ik inderdaad . Flux 6 als ik mij niet vergis.
     
  11. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Wat een keurig gebouwd model! :worship:
     
  12. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Ontvetten doe ik met thinner, dan opruwen met schuurpapier en dan nogmaals thinner, met flux vloeit het dan net zo mooi als op staal en messing
     
  13. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Prachtige kist heb je daar gemaakt, schitterend!

    Dat denk ik ook. Ik weet niet wat de Fokkers in de bochten doen maar mijn vader vloog altijd een DH89 Rapide en die was ook niet de bocht in te krijgen, volledig haken. Hij had dan ook standaard iets van 50% rudder bij de ailerons gemixed en dat vloog erg mooi zover ik me dat nog kan herinneren.

    Grt,
    Gerald
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Dat is helemaal 100% normaal. Feitelijk is dat bij alle vliegtuigen het geval maarr de meeste modelvliegtuigen hebben zo veel motorvemogen dat je dit effect veel minder merkt. Dit model is redelijk groot en door de grote, dikke vleugel zonder V stelling zal je het extra merken. Je zal je zelf dus moeten aanleren met het richtingroer mee te sturen. In de bocht zal je een beetje richtingroer vast moeten houden om te voorkomen dat de staart gaat zakken. Je kan ook het richtingroer mee mixen met de rolroeren maar in de bocht zal je altijd een beetje moeten meesturen.
     
  15. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Prachtig gebouwde kist :kwijl:.

    Groeten, Eddy
     
  16. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    418
    Locatie:
    Ede
    Dat ga ik binnenkort eens op een proefstukje uitproberen. Kijken of het dan beter lukt.
     
    strutter vindt dit leuk.
  17. alt-148

    alt-148

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    135
    Wauw. En dat voor een eerste scratch built. Heb je die bouwtechnieken met bouwdozen geleerd?
     
  18. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    418
    Locatie:
    Ede
    Ik heb die technieken eigenlijk voornamelijk geleerd door veel bouwdraadjes te lezen op de diverse fora en dus te kijken hoe anderen bouwen. Daar heb ik een hoop van geleerd. Ik heb denk ik tot nu toe in mijn actieve modelbouw periode nog geen 10 vliegtuigen gebouwd. Een enkele arf-je en schuimpje niet meegerekend. Het scheelt misschien wel dat toen ik aan modelvliegen begon je nog geen arf en schuim kisten had en je je eigen vliegtuig nog echt moest bouwen uit de plankjes, stokjes en de gestanste onderdelen die in de doos zaten.
     
  19. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Wat een prachtige kist! mijn complimenten :)

    Bart
     
  20. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    418
    Locatie:
    Ede
    Ik was niet helemaal tevreden over de vleugel van de Fokker. Er zat onderanderen een S-slag in de lengte richting van de rolroeren waardoor de rolroeren niet lekker scharnierden omdat de scharnierlijn dus niet recht was. Ik denk dat ik bij het indekken van de bovenkant iets te veel gewicht op de vleugelhelften heb gelegd zonder deze in het midden te ondersteunen, waardoor deze waarschijnlijk toch iets doorgebogen is. Ik had alleen ondersteuning aan de tip en wortel. Ook wilde ik de vleugel nog iets meer schaal hebben en geïnspireerd door het bouwdraadje van Frank zijn Fokker FII met triplex indekken heb ik besloten om een nieuwe vleugel te bouwen voor mijn FVII en deze keer ook met de overlappende triplex indekken zoals Fokker dat destijds ook deed. Dus terug naar de tekentafel en een nieuwe vleugel getekend met de nodige aanpassingen, de snijbestanden naar Rob Bulk gestuurd en na ontvangst van de gefreesde onderdelen kon de bouw beginnen.

    Ik ben begonnen met het maken van het beslag voor de bevestiging van de vleugel en de motorgondels. In plaats van 0,8mm aluminium heb ik deze keer gekozen voor 0,5mm verzinkt staalplaat. Hierdoor kon ik de moertjes hard solderen, zodat ik zeker weet dat de moertjes aan de binnenkant van de romp niet los kunnen komen en ik de vleugel niet meer los zou kunnen krijgen.


    Daarna ben ik begonnen met het veugelmiddendeel. Tekening op de bouwplaat geplakt en beschermt met huishoudfolie.


    De hulplatjes voor het positioneren en vastklemmen van de hoofdliggers.



    En de ribben in de gleufjes geschoven en de gordingen en hulzen voor de vleugelbuizen pas gemaakt. Als alles naar tevredenheid zit verlijmen met dunne CA en hier en daar witte houtlijm. Aangezien de bovenkant van de vleugel vlak is heb ik gekozen om de vleugel op zijn kop te bouwen.




    Het vleugelmidden deel tijdelijk even van de bouwplank genomen voor de uitlijning op de romp. Als alles goed uitgelijnd is de gaatjes geboord voor de bevestiging van het vleugelbevestigingsbeslag. Voor het bevestigen van de vleugel heb ik dezelfde manier gekozen zoals Fokker dat ook gedaan heeft. De liggers en ribben zitten ook op dezelfde plaats als bij de echte Fokker zij het dat ik de helft van de originelen ribben heb weggelaten. Het aantal dat overbleef leek mij wel genoeg.



    Toen was het tijd om de onderkant van het middendeel in te gaan dekken. Het middendeel weer teruggeplaatst op de bouwplank en begonnen met het maken van de paneeltjes voor het indekken. Begonnen eerst met de lage banen. Houtlijm aangebracht op de liggers paneeltje erop drukken en weer loshalen. Lijm paar minuten laten intrekken, paneeltje terugplaatsen, goed positioneren en vervolgens vaststrijken met de foliebout. Het is de eerste keer dat ik deze methode toegepast heb, maar ik moet zeggen dat het goed en snel doorwerkt. Als de lage banen ingedekt zijn kunnen de deels over de lage banen overlappende hoge banen ingedekt worden. Twee avondjes werk en de onderkant van het middendeel is ingedekt. De indekking van de neuslijst komt pas als laatste als de bovenkant ook is ingedekt.





    Daarnaa is het de beurt aan de linker vleugelhelft. Plaatsing van de hoofdliggers.


    De ribben erop schuiven. Voor het verlijmen van de ribben en gordingen het vleugelmiddendeel terugplaasten zodat ik weet dat ik dat ik een goed passende aansluiting krijg. De tiplijst is gemaakt van drie lagen 2mm balsa, nat gebogen om een mal en na droging verlijmt. Dan kan het indek feest weer beginnen. Dit is het punt waarop ik nu ben. Ik heb het even vluchtig uitgerekend en op de vleugel moeten zo'n 166 afzonderlijke paneeltjes komen. Niet echt de snelste manier van indekken, maar het ziet er wel mooi uit.



     
    Bart83, ISOLA2, serge pot en 5 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina