Fokker F.XVIII Snip schaal 1:10

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Kjel Postema, 10 jan 2023.

  1. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    418
    Locatie:
    Ede
    Nu de bouw van de Gee Bee R2 zo'n beetje klaar is, is het tijd voor een nieuw project. Zoals je in de titel kan lezen wordt dit een Fokker F.XVIII en om precies te zijn de Snip. Meestal wordt de Pelikaan gekozen, dus ik dacht ik neem de op een na bekendste. Als schaal dus 1:10. Dit houd een spanwijdte van 2,45 m en een romplengte van 1,85 m in. Als streefgewicht hoop ik op maximaal 7500 gram. Ik moest wel mijn hobby hok met vlierinkje hiervoor opruimen en een aantal zaken wegdoen om plek voor de F.XVIII te maken. Ik moet hem nog wel tekenen. Als basis voor mijn ontwerp zal de tekening van C. ter Horst, te verkrijgen via de NVM, dienen.

    [​IMG]

    De constructie zal in grote lijnen hetzelfde zijn als voor mijn F.VIIb/3m en zo veel mogelijk de originele contstructie voglen. Dus met triplex ingedekte vleugel (weliswaar in drie delen), romp uit latjes, staartvlakken uit ribben met aluminium buis en een trimbaar stabilo.

    Ik zal in dit verslag ook mijn tekenproces laten zien. Ik teken nog wel in 2D. Ik heb me nog niet in 3D verdiept. Misschien hebben sommige mensen er wat aan. Mijn manier van tekenen zal misschien voor sommige erg omslachtig zijn, maar adviezen zijn welkom. Wellicht zijn er veel handiger manieren om iets te doen. Ik ben ook nog maar vrij nieuw in het CAD-tekenen.

    Als setup zullen er drie Joker 4250-510kv motoren opkomen in combinatie met drie 12x8 propellers, YEP 60A esc's en twee 5200mAh 5s accu's in parallel. Die Joker motoren zijn eigenlijk Dualsky Eco motoren die Lindinger als eigenmerk uitbrengt. Ik heb ze ook op de F.VIIb zitten en ze bevallen me prima tot nu toe. Volgens ecalc moet dit prima kunnen.

    [​IMG]

    groeten kjel
     
    jmk1, Bart83, ramses en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Tof project! Ga ik weer met veel plezier volgen. Leuk dat je het tekenproces ook gaat delen, daar ben ik erg benieuwd naar. Ik teken zelf ook nog het meest in 2D, en heb al veel andere zaken ontworpen, maar nog nooit een eigen model.
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  3. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Er is niks mis met 2D tekenen. Het uiteindelijke resultaat is hetzelfde als bij 3D. :thumbsup:
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  4. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    418
    Locatie:
    Ede
    De eerste virtuele penstreken zijn gezet. Ik ben begonnen met het tekenen van de romp. De romp van het origineel bestaat uit een buizenframe dat ik door middel van 6x6 mm latjes zal nabootsen. Die latjes zullen een combinatie zijn van hard balsa en vuren. Bij mijn F.VIIb heb ik voor 95% vuren latjes gebruikt, maar om wat gewicht te sparen zal ik wat meer balsa toepassen op de wat minder kritische plaatsen. Voor de rest is de vorm van de romp niet heel spannend. Hoofdzakelijk vierkant, met ook nog eens een rechte horizontale rug als basis, wat de bouw zal vergemakkelijken. De F.XVIII was de eerste Fokker passagiersvliegtuig waar er iets meer ronding in de vorm kwam. Er was een mooie afgeronde overgang van de vleugel naar de romprug.
    Op de NVM tekening staat een mooi tabelletje voor de framematen van de romp en alle overige afmetingen voor het basis buizenframe. Dat schiet lekker op met tekenen!

    [​IMG]

    Deze maten worden in mijn CAD-programma overgenomen. Voor elke zijde van de romp maak ik een aparte laag aan. Laag nul is de laag waar ik al mijn hulplijntjes in plaats. Deze hulplijntjes heb ik nodig om overal de juiste positie te kunnen bepalen. Als ik de hulplijntjes even niet nodig heb verberg ik deze laag weer. Al de maten op de NVM tekening zijn hart op hart van de buizen.

    [​IMG]

    En dan is de basisvorm van de linker romphelft getekend.

    [​IMG]

    Deze basisvorm is de maat van het buizenframe hart op hart. Dat moet ik dan omzetten naar mijn afmetingen van 6x6 mm latjes. Daar is een knopje voor in het programma, dat op een van te voren te specificeren afstand een duplicaat van het gekozen lijnstuk plaatst. Deze ingesteld op 3 mm en aan weerszijden van elk lijntje een nieuw lijntje geplaatst. Daarna kan het als eerste geplaatst hart op hart lijntje weer verwijderd worden en de overige lijntjes hier en daar bij getrimd worden en tot een mooie latten constructie omgetoverd worden.

    [​IMG]

    Hier is de basis voor de linker romphelft klaar. Met de raampartijen en deur en spankruizen ingetekend. De spankruizen zullen gemaakt worden van 1,5 mm koolstof staaf.

    [​IMG]

    Voor de boven- en onderzijde en rechter romphelft ben ik op dezelfde manier te werk gegaan. Gaandeweg zal de constructie hier en daar iets kunnen wijzigen. En dan na een beetje doortekenen zijn alle zijde van de romp getekend.

    [​IMG]

    Van deze zijaanzichten zal ik trouwen niet bouwen daar dit de loodrechte projectie van de rompzijkant is. Deze loodrechte projectie heb ik wel nodig om alle overige constructie zaken die niet rond lopen te bepalen en te tekenen. Voor de rompzijkanten zal ik nog een op de ronding gecorrigeerde versie tekenen waar dan de rompzijkanten van gebouwd zullen worden.
    Mochten de CAD goeroes menen dat het allemaal veel makkelijker kan, en dan doel ik niet op 3D maar specifiek op 2D tekenen, dan ben ik een en al oor :).

    groeten kjel
     
    jmk1, Bart83, ramses en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Mooie progressie, ziet er goed uit. Dat van projecties vs. de echte zijkant is iets wat ik me altijd afvraag, hier zie je in de gebruikte bron duidelijk het bovenaanzicht en weet je dat een projectie is, maar in veel bouwplannen staat het er niet duidelijk bij, en lijkt de romp op boven en zijkant toch even lang, wat niet kan kloppen.. bij een kleine kist een minimaal verschil, maar hoe groter hoe relevanter. Maar wat ik me nu vooral afvraag, hoe ga je uitrekenen hoe die kromming zich vertaalt in een te bouwen zijaanzicht?
     
  6. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Dat hoef je niet uit te rekenen.
    1. Selecteer in het bovenaanzicht één buitenste rompzijde-lijn en van alle spanten de voorste lijn, en dupliceer deze naar een andere plek.
    2. Als de rompzijde-lijn een spline is, zet deze dan om naar een polyline. (Splines verliezen hun vorm als je ze verder bewerkt.)
    3. Selecteer en dupliceer de rompzijde-lijn recht omhoog. Dit doe je met move-copy, niet met offset, zodat de lijnen exact hetzelfde zijn.
    4. Selecteer alle spant-lijnen en gebruik de knip-tool om beide rompzijde-lijnen om en om tussen de spantlijnen weg te knippen.
    5. Nu heb je afzonderlijke stukjes polyline tussen de spantlijnen, die je ieder kan selecteren om in de properties te zien wat de lengte van die spantafstand is.
    6. Teken op een nieuwe plek een verticale hulplijn van voldoende lengte
    7. Selecteer de eerste spantafstand-polyline, kopieer de lengte daarvan in de properties.
    8. Selecteer de hulplijn, kies de offset tool, plak de gekopieerde lengte in het waarde-veld van de offset tool en offset de hulplijn.
    9. Volgende spantafstand-polyline, volgende hulplijn ... enzovoort.
    10. Hierna heb je alle spanten op de juiste afstanden en kan je verder met de rompzijde plat tekenen.
    Het is niet ingewikkeld, maar wel omslachtig om uit te leggen ... probeer het.
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  7. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    418
    Locatie:
    Ede
    Hoi Robert. Wat ik altijd doe is, ik knip de kromme zijkant van het bovenaanzicht ter plaatse van de spanten in stukjes en meet hoe lang die stukjes tussen de spanten zijn. Dat is dan de nieuwe afstand tussen mijn spanten van het zijaanzicht. Het zal niet veel zijn. Bij mijn F.VIIb was het verschil maar iets van 4 mm, normaal te verwaarlozen, maar bij mij is het wel belangrijk aangezien mijn bevestiging van heg stabilo op schaal is en trimbaar wordt. Dan kan twee mm verschil al uitmaken of het aansturingspunt van stabilo overeenkomt met het aansturingspunt in de romp.

    ik zie dat Henri me al voor is geweest. Zijn uitleg is nog iets uitgebreider :thumbsup: ! Dank je Henri!
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2023
  8. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ik volg het helemaal Henri en Kjel, volgens mij gebruiken jullie allebei dezelfde methode. Ik kan in mijn programma (TurboCAD) alleen nog even niet vinden hoe ik een spline omzet in een polyline, en ik begrijp niet helemaal hoe je de afstand wel kunt meten tussen spanten na het opknippen per spant, want dat is alsnog een kromme.
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  9. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Ik gebruikte ooit DraftSight, tot het niet meer gratis was.
    Toen vond ik het gratis NanoCAD en er is me verzekerd dat het gratis blijft. NanoCAD bleek uiteindelijk nog wat prettiger om mee te werken dan DraftSight en de spline-tool is beter in NanoCAD. Enig minpunt is dat NanoCAD een Russisch bedrijf is.
    Anyway ...
    In NanoCAD zet je een spline om in een polyline met het getypte commando pedit. Er wordt daarbij om een precision waarde gevraagd ... gebruik een lage waarde voor licht gebogen lijnen (5 of 10), gebruik een hogere waarde voor sterk gebogen lijnen.
    De lengte van een kromme polyline staat in de properties ... in NanoCAD tenminste. Bij TurboCAD niet?
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  10. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    TurboCAD is een betaald product, en ik vind het erg fijn werken, maar de communicatie / support is bizar slecht. Ik heb de goedkoopste versie, en daarin is command line niet beschikbaar (dus typed commands ook niet, ik heb gezien dat pedit een gebruikelijk commando hiervoor is in meerdere CAD programma's). En de lengte kan ik ook niet vinden bij properties. Ga hier toch een keer verder induiken, en als ik het niet kan vinden NanoCAD eens proberen.
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  11. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    "en de spline-tool is beter in NanoCAD."
    Het punt is dat als je in NanoCAD een spline eindigt (met Enter), dat je dan nog kan klikken waar je de einden op wil richten. Dat is erg belangrijk om de spline ergens goed/vloeiend op aan te laten sluiten en belangrijk bij modelvliegtuigen tekenen. DraftSight had die optie niet. Je kan dat einden richten ook overslaan, per einde, door nog eens op Enter te drukken.

    In TurboCAD kan je weer makkelijker een profiel resizen in lengte en hoogte. Als je de profiel-polyline selecteert is het een box waarvan je de lengte en hoogte kunt aanpassen in de properties.
    In DraftSight kan dat niet.
    In NanoCAD ook niet zo makkelijk als in TurboCAD, maar het kan wel met een workaround die als je de slag te pakken hebt, ook prima te doen is. Dat is een lang verhaal dat ik in 't Engels in een Notepad bestandje heb ... hier bijgevoegd.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 16 jan 2023
    bipeflyer en Kjel Postema vinden dit leuk.
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.107
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Heel gaaf project, dit ga ik uiteraard weer volgen!
    Mooi tekenwerk ook tot nu toe :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  13. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    418
    Locatie:
    Ede
    Ik gebruik QCAD en daar kan ik een geselecteerde stuk lijn converteren naar een polylijn d.m.v. het knopje polyline en dan "convert to polyline". Maar in principe hoef ik dat bij QCAD niet te doen. Bij mij houd een spline zijn vorm als ik hem in stukjes knip.

    Ik meet het ook niet echt op met de meet functie. Als ik de kromme zijkant in stukjes heb geknipt, kan ik zo'n stukje selecteren en dan kan ik in het info tabelletje rechts in de hoek zien hoe lang het geselecteerde lijnstuk is. En die waarde gebruik ik dan.
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2023
    bipeflyer vindt dit leuk.
  14. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Ik bedoel ook niet dat er heel overduidelijk gekke dingen gebeuren met de spline. Zo op het oog blijft het wel hetzelfde.

    Toen ik een keer inzoomde viel het me op dat een spline die ik met 1,5 mm offset gedupliceerd had (om sheeting te tekenen) niet helemaal zuiver parallel leek te lopen. Toen ben ik gaan meten en bleek er een variatie van een paar tiende millimeter in te zitten. Check dat ook eens in QCAD, Kjell? Ik heb derhalve de conclusie getrokken dat je een spline beter eerst omzet naar een polyline voordat je 'm verder bewerkt.

    In het geval van spantafstanden meten zal het niet veel uitmaken, maar voor ander tekenwerk kan het wellicht wel een probleem zijn.
     
  15. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    418
    Locatie:
    Ede
    Ik zal er eens op letten of de spline veranderd.

    Ander vraagje, hoe kan ik een lijntje loodrecht op een spline tekenen? Bijvoorbeeld voor de uitsparingen voor gordingen in de ribben. Dat krijg ik nog niet voor elkaar. Ik heb in QCAD wel een knopje voor loodrecht lijntjes zetten, maar ik ben er nog niet echt achter hoe dat werkt. De ene keer lukt om een lijntje loodrecht op een ander (schuin) lijntje te zetten, maar later krijg ik weer niet voor elkaar. Daar loop ik nog echt mee te hannesen.
     
  16. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    lijntje loodrecht op een spline ... dat gaat niet. Je kan een lijn alleen loodrecht op een andere rechte lijn, een cirkel of een ovaal tekenen.
    Als je de spline omzet naar een polyline kan het wel, want een polyline is een rits kleine rechte lijntjes.
    Met hulplijnen zal je er ook uit kunnen komen.

    Als je bijvoorbeeld met Profili een profiel maakt en als .dxf exporteert, dan is het al een polyline.

    Sommige vliegtuigen (denk aan WWII jagers) hebben van die rompspanten die soort ovaal zijn, maar onder dikker/ronder en boven scherper. Die kan je het beste met twee ovalen tekenen, niet met spline.
     
  17. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    In TurboCAD kan dat juist weer wel, een loodrechte lijn / haaks op spline. Je selecteert de tool (schuine hoofdletter T op z’n kop) en klikt de betreffende aan, dan beweeg je over de lijn naar het juiste ankerpunt, kan snappen als je wilt, en klik je om dat te bevestigen, en daarna trek je de lengte van de lijn uit. Of natuurlijk via de lengte property met het toetsenbord. Dat gebruik ik heel vaak om een kleinere radius van vormen in een andere te tekenen, die loodlijnen vormen de nieuwe ankers voor de spline.
     
  18. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Tja ... elk CAD programma heeft weer iets dat een ander niet heeft, schijnt het.
     
  19. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    418
    Locatie:
    Ede
    Dank je Henri, dan weet ik dat ook weer! Ik zal er eens mee spelen als ik er een polyline van gemaakt heb. Hulplijnen heb ook wel eens gebruikt, maar eens snelle manier zou wel fijn zijn.

    edit. Toen ik aan het typen was waren jullie er al weer met meer antwoorden :D. Het is me in QCAD nog niet gelukt om een loodrecht lijntje op een spline te tekenen. Ik heb überhaupt de loodrecht functie in QCAD nog niet helemaal uitgevogeld.
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2023
  20. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ja daar lijkt het op inderdaad..
     

Deel Deze Pagina