Fokker FXX Zilvermeeuw ultra light

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Dopieman, 7 nov 2021.

  1. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    EC15A81F-D4E8-41AB-9ABF-83B29161064B.jpeg F6D182A3-76E2-4774-8717-567F724B9D85.jpeg Ik ben aan het broeden op een nieuw project. Een Fokker FXX en dan geïnspireerd door de modellen van Thomas Maier. Misschien hebben jullie het artikel in de FlugModell van September/October 2021 gezien? Wat die man presteert is werkelijk fenomenaal! Een specialist in lichtgewicht modellen. Een C-124 Globemaster met een spanwijdte van 6 meter en een gewicht van 4800 gram! Een Boeing 777 met een span van 3,8 meter en een gewicht van 4100 gram. Thomas Maier probeert door gewichtreductie een schaalsnelheid te realiseren. Hij gebruikt hiervoor de zogenaamde "hoch4" formule. De schaal van het model tot de vierde macht vermenigvuldigd met het gewicht van het origineel geeft het streefgewicht van het model. Op youtube zijn diverse filmpjes beschikbaar waar te zien is hoe natuurgetrouw deze modellen vliegen. Ik ben hierdoor zeer geïnspireerd geraakt. Ik wil dus een Fokker FXX namaken en de hoch4 formule proberen te benaderen. Nu blijkt na wat rekenwerk dat het model redelijke afmetingen moet hebben om ook maar enigszins een realistich gewicht te verkrijgen. Een voorbeeld; de Fokker heeft een spanwijdte van 26 meter en weegt volgeladen 10.000 kg. Op schaal 1/10 (dus 2,6 meter span) zou het modelgewicht dan 1 kilo moeten bedragen! Bij een schaal van 1 op 7,5 kom je uit op een gewicht van 3,1 kilo. Ik heb dus niet de ambities om het werk van Thomas Maier te evenaren maar lichtgewicht moet toch wel de leidraad worden!
    Ik heb inmiddels de tekening van de NVM besteld. Deze tekening heeft een schaal van 1/30. Vooralsnog denk ik dat 1/7,5 nog enigszins vervoerbare afmetingen geeft. Wordt dus vervolgd, voorlopig alleen de planning. Ik heb nog een Ikarus Meteor in aanbouw. Eigenlijk moet die eerst af...:rolleyes:
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2021
    Bart83, Henri Kaper, E.hof en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
  3. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Gaaf plan! Onwijs mooie kist die zilvermeeuw en vast indrukkend op een beetje flinke schaal. Heb die Ju52 video bekeken en hoewel de snelheid schaal zal zijn, vind ik de start niet heel schaal.. je ziet dat het geen gewicht heeft en het gaat als een vlieger in de wind omhoog. Ik denk dat iets meer gewicht dan met de hoch4 module een wat mooier vliegbeeld oplevert, dat maakt het streven ook nog wat realistischer. Maar da's enkel mijn mening en gevoel. Succes, volg het met interesse!
     
    Dopieman vindt dit leuk.
  4. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  5. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
  6. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Mee eens! De start en de bochten lijken nergens op! Maar hij meet zijn vliegsnelheid met een gps-logger en die blijkt dus goed te kloppen. De Fokker FXX heeft een kruissnelheid van 250 kmh. Bij een schaal van 1/7,5 zou dit dus 33 kmh worden. Ik heb de startsnelheid nog niet gevonden maar die zal waarschijnlijk zo rond de 150 kmh liggen dus 20 kmh op schaal.
     
  7. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Gaaf dat je hier het draadje start Ger!
    Uiteraard ben ik zeer benieuwd hoe je met je eindgewicht uit gaat komen :yes:
    Ik ben via Teus aan een set calques van de FXX schaal 1:7,5 (fenomenaal mooi door B. Vd Zwaag getekend :wave) gekomen.
    Deze mag je gebruiken als je dat wil.
    Verder heb ik ook nog aardig wat documentatie voor je liggen.

    Ik ben momenteel aan een grote FVIII bezig en ik merk dat ik veel gewicht toevoeg vanwege de mogelijkheid van schade bij transport.
    Val niet ook in die valkuil ;)
    Ik ben wel benieuwd hoe Thomas zijn grote modellen vervoerd

    Je hebt jezelf een prachtig doel gesteld Ger :beer:

    Uiteraard ga ik je vorderingen hier volgen, succes!

    Groeten Ralf
     
  8. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ralf, dank voor je aanbod voor de documentatie en tekening, ik ben heel erg benieuwd! Hoe Thomas Maier zijn modellen vervoerd? - zo dus!
    F6FD0825-6FBC-41ED-90BA-5F485DD6B38C.jpeg
     
    strutter en Henri Kaper vinden dit leuk.
  9. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    +1

    Veel schaalmodellen vliegen te snel, ja. Maar dit is weer het andere uiterste: die modellen van Thomas Maier vliegen alsof ze met helium gevuld zijn.

    Het is natuurlijk wel een enorme prestatie om zulke grote modellen zo licht te bouwen. Als dat de uitdaging is die je aan wil gaan ... doen!

    Maar als het je gaat om een realistisch vliegbeeld? Vluchtrealisme is niet alleen schaal-snelheid, maar ook schaal-vlieggedrag. Dat vlieggedrag kan je nog verbeteren door je model meer schaalgetrouw te besturen ... maar de massa speelt ook een rol. Omdat de luchtmoleculen niet verkleind worden, zijn dimensies en massa niet evenredig te verkleinen (zeg ik dat theoretisch correct?) ... schaal-snelheid en schaal-vlieggedrag komen uit elkaar te liggen en dan moet je toch gaan middelen.

    Uiteindelijk gaat het om hoe het oogt, niet om exact.
     
    jan brilman en serge pot vinden dit leuk.
  10. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Wat een gaaf project! Lichtgewicht spreekt mij zeker aan. Heb je al eens een kijkje genomen naar mijn Empire vliegboot. Deze heeft een span van 210cm bij een vlieggewicht van 2,45kg.

    Empire vliegboot

    Mvg,

    Bart
     
  11. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Henri, ik ben het met je eens, het vlieggedrag is niet altijd schaal in de video’s. Hier speelt massa traagheid een rol. Je zult dus heel gedoseerd gas moeten geven en de bochten zeer ruim nemen. En er is waarschijnlijk geen modelvliegveld in Nederland lang genoeg om een schaalgetrouwe start te maken. Maar de schaalsnelheid klopt na mijn mening wel erg goed.
     
  12. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Jazeker ken ik de Empire! Een prachtig project. Het bewijs dat licht bouwen goed is te doen alhoewel niet helemaal volgens de “hoch4” formule. We hebben nog gecorrespondeerd over de Martin Mars. Die staat nog even on hold van wege het gebrek aan een geschikte vlieglocatie.
     
    Henri Kaper en Bart83 vinden dit leuk.
  13. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Inmiddels heb ik een set tekeningen van Ralf gekregen op schaal 1:7,5. Prachtige tekeningen en best wel een mooie maat om van uit te gaan. De spanwijdte wordt dan 3,5 meter en de romplengte 2,2 meter.
    Om een eerste inschatting van het gewicht te maken denk ik aan de volgende constructie:
    - Vleugel - open met balsa 1,5 mm D-box. Spanten in raamwerkconstructie. Drie delig.
    - Romp - ladder constructie - balsa 10 x 10 met langs gordingen 3x3 balsa.
    - Landingsgestel en motorgondel struts - carbon. Wielen - isolatiemateriaal CV-buis.
    Ik denk dan aan de volgende gewichtsverdeling:
    - Vleugel - 800 gram
    - Romp en staartvlakken - 800 gram
    - 2 x motorgondel en landingsgestel - 800 gram
    - Servos: 10 x 20 gram: 200 gram
    - Motoren + tandwielkast + prop: 3 x 200: 600 gram
    - Accu: 800 gram
    - Overig (ontvanger, ontvanger accu, kabels etc.) : 200 gram
    Totaal: 4200 gram
    Is dit realistisch? Gedachten mbt de constructie?
     
    aurectar vindt dit leuk.
  14. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Mijn eerste ervaring met lichtgewicht bouwen; een de Havilland Push Moth met een spanwijdte van 2,5 meter en een vliegklaar gewicht van 3,1 kilo.
    Dit model vliegt fantastisch en ook al behoorlijk langzaam.
    De hoch4 formule toegepast op dit model zou een gewicht van 2,3 kilo geven ! (schaal 1:4,5, startgewicht = 930 kilo) Niet slecht dus!
    IMG_0028 (1).jpg
    IMG_8839.jpg
    En het origineel!
     
  15. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    En die Puss Moth van jou had niet dat 'helium-vlieggedrag'? Heb je er een video van toevallig?
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
  17. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Helium-gedrag..niet in die mate zoals de Thomas Mayer modellen. Maar ook met de Push Moth moet je gedoseerd vliegen om het echt te laten lijken. Maar dat is nu ook net de lol; starten met een kwart gas bijvoorbeeld, heel geleidelijk staart omhoog, daarna zie je hem langzaam uit de vering komen en is ie in de lucht , na zon honderd meter. Helaas heb ik geen video. Maar dat kan wel geregeld worden.
     
  18. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Dit is wat ik gevonden heb:
    https://www.rc-network.de/threads/thomas-maier-boeing-777-200-im-maßstab-1-16-2.800043/
    https://www.rc-network.de/threads/globemaster-c-124-maßstab-1-9-von-thomas-maier.682445/
    Ik had ook graag wat meer details gezien (zoals het landingsgestel) maar het is mij wel duidelijk dat zijn bouwwijze in extremen gaat. Voorbeeld; rompindekking 777 is 0,6 mm balsa! En kijk eens naar die rompspanten! :confused:
    2047675-cdb192b0663b7f083375796a60ad2428.jpg
    Dus van mij mag het ook wel een kilootje zwaarder zijn! :rolleyes:
     
  19. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Die 777 vliegt toch wel erg mooi hoor!:thumbsup:
     
  20. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Inderdaad, die is mooi gevlogen!
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2021

Deel Deze Pagina