Fokker s.11 instructor

Hallo allemaal,

Zo'n 3 jaar terug was ik begonnen met een fokker s.11 te bouwen.
Dit project is even ter zijde gelegd om tijd vrij te maken voor mijn 2 stampes,aangezien ik er eentje vliegklaar heb en eentje alleen nog in de oratex hoeft.
Kan ik mijn aandacht gaan richten op de fokker s.11
toestel heeft een spanwijdte van 205 cm (ontwerper kees martens)
weegt nu zonder motor een kilo of 4,5

toestel is toen weggelegd omdat ik bezig was met de kap schuifbaar te maken ,maar ik kwam er helaas niet uit .
Nu een vernieuwde poging omdat alsnog voor mekaar te krijgen,
Ik hoop alleen wel met hulp van jullie,
Wie weet waar ik moet beginnen ?
Ik heb natuurlijk een rails nodig en daarna het gedeelte wat ik aan de kap monteer zodat het geheel schuifbaar is ....

Ideen zijn meer dan welkom dus

Als we dit overwonnen hebben kunnen we aan een motor gaan denken

greets pascal
 
Laatst bewerkt:
Misschien zomaar een gek idee.

Stukje spoorrail kopen en een wagonnetje in scale Z, N of H0.
Rails uit de bielsjes halen en omgekeerd aan een houdertje solderen tegen de romp en de wieltjes aan de kap monteren met de flens naar binnen gericht.

Johan.
 
Fokker S11

Hallo Pascal

Fred Roos uit Nijmegen heeft in het verleden een boekje gemaakt over de S11
Het gaat over de ontwikkeling en de complete history van alle S11 die gemaakt zijn.
heel veel fotos
Ik heb ooit een boekje bij hem besteld ,kostte toen een tientje.
Ik ben zelf ook nog bezig met de "restauratie"van mijn S11
Waar heb jij de cockpitkap gehaald?



Mvg Eric
 
fokker s11

Beste Eric,

Ik heb mijn kap mallen van kees martens zelf,ben daar 4 jaar geleden toen ik nog in nijmegen woonde eens op de koffie gegaan.
Heb de mallen geleend en gelijk bij hobbyin 3 kappen van elk laten trekken.
Heb hem toen verteld dat ik een jaar of 5 geleden iets had gekocht via marktplaats wat op een s11 leek.

Ik wist van de hobbybullentin dat hij vroeger ook een fokker s11 ontworpen heeft.
Na het doorbladeren van de fotoboeken van kees.
Blijkt de s11 die ik in mijn bezit heb de oude PH-BOX te zijn.

Toen ik de kist overnam, was de kist in een erg slechte staat overal gaten en ondertussen hadden er al een dozijn motoren op gezeten, dus opknappen maar.

Helaas was de vaste kap die er opzat niet echt bepaald passend, 8mm smaller dan de romp zelf.
En ik wilde als ik de 11 dan toch opging opknappen minimaal een schijfbare canopy.

Ook het boekje van fred roos heb ik in mijn bezit,

@ eric als u wilt mag u wel foto's plaatsen van uw vorderingen omtrend uw fokker.

@michiel en ramses

bij deze een foto van de naakte kap met de rails die ik al had liggen nou nog iets wat daarin kan schuiven,
Let niet op de kist zelf word nog aan gewerkt en wordt ook nog mooi gespoten.




greets pascal
 
fokker s11

Even voor hen die meelezen,

Schuifbaar maken van de canopy gaat goed , ga straks naar de modelbouwzaak hout en ander materiaal halen.

We kunnen al gaan denken over een motor 26 of 30 cc
Ik wil bij deze kist een benzine motor gaan proberen dat staat vast.
Nou heb ik op het net al verschillende set ups gezien ,
carburateur aan de achterkant van de cilinder , of aan de zijkant van de cilinder.
Zit hier nog verschil in qua motorloop?
En moet er een kelk op de wallbro of juist zonder?
Ik doe er een pitts style uitlaat op is dit afdoende qua geluid?

Dit zal mijn eerste benzine ervaring worden dus graag tips

greetz pascal
 
zij of achter carberateur geeft niet echt verschil
een kelk aan de carberateur verschilt per model

een 30 cc DLE zou een goede motor zijn voor de S11
 
Saito FG30? ... is viertakt.

fg36.jpg
 
Hallo Pascal

Op jouw S11 heeft een OS Boxer van 20 cc gezeten.
Ik zelf heb een 26 cc Mc Culloch grasmaaier motor gebruikt.
Een 23 cc zenoah wordt bij ons nog gevlogen.
Deze heeft iets meer vermogen dan mijn motor.

Eric
 
schuifbare canopy

Oke ik heb 2 mogelijkheden uitgevoerd de rails die er al op was gemonteerd door mij,
Is 5 mm binnenafmeting zoals jullie zien in post no.6 is het een U profiel.

Nou heb ik daarvoor messing 4 kant strips gehaald 4,75mm
Deze schuiven dus perfect in de 5mm U profiel strips.
Echter monteer ik mijn schijfbare kap erop gaat de kap maar voor de helft open.
als ik de kap voor en achter vastzet op de messing strip.
Dit werkt dus niet dacht ik ,


Dan maar over naar de ball links deze 4x gepaatst schuifbare kap erop en.... GODVERRR weer tot de helft
een zijde aan 2 kanten vast gezet en een zijde aan 1 kant en hij schuift wel , maar echt strak zit de kap niet!!!!!!

Wat o wat doe ik fout , en nog belangrijker wie heeft de oplossing ?
Bedenk dat de alu U profielen vast zitten.

Hopelijk kan iemand me helpen ik zie t even niet meer

groetjes pascal
 
Oke ik heb 2 mogelijkheden uitgevoerd de rails die er al op was gemonteerd door mij,
Is 5 mm binnenafmeting zoals jullie zien in post no.6 is het een U profiel.

Nou heb ik daarvoor messing 4 kant strips gehaald 4,75mm
Deze schuiven dus perfect in de 5mm U profiel strips.
Echter monteer ik mijn schijfbare kap erop gaat de kap maar voor de helft open.
als ik de kap voor en achter vastzet op de messing strip.
Dit werkt dus niet dacht ik ,


Dan maar over naar de ball links deze 4x gepaatst schuifbare kap erop en.... GODVERRR weer tot de helft
een zijde aan 2 kanten vast gezet en een zijde aan 1 kant en hij schuift wel , maar echt strak zit de kap niet!!!!!!

Wat o wat doe ik fout , en nog belangrijker wie heeft de oplossing ?
Bedenk dat de alu U profielen vast zitten.

Hopelijk kan iemand me helpen ik zie t even niet meer

groetjes pascal



Ik zou het eens zoeken in de richting van gelijders voor schuiflades in bv keukenkastjes of andersoort kleinmeubeltjes, hiervoor zijn er div type gemaakt van plastic/nylon .

Jan
 
en als je de messing strip nu monteert als de kap open is en kijkt of hij dan wel dicht gaat .
anders kun je misschien zien waaraan het schort.
 
die rails lopen dus niet parallel op het einde, daarom lukt het wel als je 1 punt weglaat, dan heeft de kap kennelijk vrijheid genoeg.
opnieuw maken dus
 
Zo weer een stuk verder met de S.11
Ik heb de zg26ei geinstalleerd ,
Met daarop getekend het vierkant waar straks de carburateur in komt als de 90 graden bocht binnen is.


Op de volgende foto is de domping te zien,


Motor wordt zo tegen het motorschot gemonteerd , en de carburateur in de romp in combinatie met de juiste demper (niet de originele) zou deze combi redelijk stil moeten zijn .

we gaan het zien , en vooral horen.

groetjes pascal
 
Ben ergbenieuwd welke demper het gaat worden! Is daar nog wel ruimte voor? je zou ook nog een motoruithouder tussen firewall and ZG kunnen monteren om de afstand te vergroten. Kun je zelf maken of bestellen bij Clark. Wel ander zwaartepunt uiteraard en misschien past de kap niet meer. Geluid bij de benziners komen van de inlaat, prop en de uitlaat.
 
zo even een update van de bouw van de fokker s.11

oranje vlakken ga ik binnenkort aan beginnen, evenals de belijning van de canopy kap .

De zondags knietjes (landingsgestel) heb ik bekleed met 1mm vliegtuig aluminium om de poot meer body te geven.

5wle.jpg



lypb.jpg



3vnd.jpg



stickers zijn ze mee bezig als t goed is
interieur erin en klaar

alleen moet ik nog even een geschikte uitlaat vinden die ook afdoende dempt dus wie ...........

heeft er een idee

groetjes pascal
 
Back
Top