Fokker V.23 | Fokker D.23 | De Schelde S.21 ⇨ Bouwplannen

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door ramses, 15 mei 2014.

  1. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.107
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    In de laatste post op de vorige pagina ben ik begonnen met het kiezen van de motoren voor de twee Fokkers en de De Schelde.

    Eerste aanzet voor de De Schelde:

    [​IMG]

    De kisten worden schaal 1/5 en hebben dan de volgende afmetingen:

    [​IMG]

    Ik wil de kisten ontwerpen voor viertakt motoren (mijn persoonlijke voorkeur zijn Saito`s). Ik zat te denken aan:


    Fokker V.23
    Spanwijdte 175cm
    Saito 15cc

    Fokker D.23
    Spanwijdte 230cm
    2x Saito 15cc (trek en duw) .of. 1x Saito 20cc (trek) en 1 x 15cc (duw)

    De Schelde S.21
    Spanwijdte 180cm
    Saito 20cc .of. Saito 25cc


    Het zijn schaalmodellen en de bedoeling is dat de kisten vliegen zoals het 1:1 voorbeeld ook vloog (of zou hebben gevlogen in het geval van de De Schelde). Ze hoeven niet overpowered te zijn of te kunnen prophangen ;)

    Wat is jullie idee hierover?

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Mooie projecten

    Ik vind ook dat als je zelf een kist tekent dat je moet kiezen voor een model waarvan geen bouwkit of ARF te koop is.

    Die motoren zijn denk ik wel goed gekozen.
    Ik heb vorig jaar ook de nieuwe Saito 91 S gekocht en die draait zonder problemen een 15x6 APC prop rond.
    Ik heb hem op een kist van 4 kilo en dat is gewoon te veel power.
    Kruissnelheid vliegen met 1/3 gas en met volgas gewoon recht omhoog.
    Voor schaalvliegen kan een Saito 91 S makkelijk op een kist van 6 kilo.
    Mijn ervaring is dat het motorvermogen meer afhankelijk is van het gewicht als van de spanwijdte.

    Dus Saito 91 = 1,6 pk = 1200 watt voor een kist van 6 kilo.
    Saito 125 = 2,2 pk = 1600 watt voor een kist van 8 kilo

    Succes Willem
     
  3. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Als de motoren overpowered zijn hoeft dat geen nadeel te zijn.
    Je kan dan vaak de prop op schaal gebruiken en je hoeft het vermogen niet te gebruiken.
    Een schaalkist met lagere toeren klinkt veel beter.
    Het is ook veel makkelijker om aan de geluidseisen te voldoen.
    Een echte vliegtuigmotor draait toch ook niet op volle toeren.

    Ton
     
  4. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.107
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Bedankt voor de reacties Willem en Ton, ik kom er nog op terug!

    ----------

    Ik heb dit mooie boek besteld over de Fokker D.23 van de auteur Willem Vredeling:

    [​IMG]

    Iets over de auteur:

    Willem Vredeling is in 1936 geboren in Makassar, Indonesië. Vanaf zijn 5e jaar is hij al gefacineerd door de luchtvaart. Willem Vredeling is opgeleid als vliegtuigwerktuigkundige. Na vervulling van zijn twee jarige dienstplicht bij 299 Squadron is hij in dienst getreden bij Fokker. Hier werkte hij 38 jaar waarvan 20 jaar in de vliegtuigbouw en 18 jaar in de ruimtevaart. Vanaf zijn in dienst treden tot aan zijn pensionering, verzamelde Willem over Fokker en de Nederlandse Luchtvaart. De ontmoetingen met Ir. Marinus Beeling (ontwerper van de D.23) en zijn rechterhand Ir. Frans Stok gaven hem een flinke impuls om niet alleen naar de gerealiseerde Fokker types te kijken maar ook naar de ontwerpen. In zijn vrije tijd heeft Vredeling lezingen voor Fokker gepensioneerden gehouden, artikelen geschreven en assistentie verleend aan vele boeken van verschillende auteurs of organisaties. Dit laatste doet hij nog steeds.

    [​IMG]

    Ik hoop het boekje dinsdag via de post te ontvangen!

    ----------

    Omdat er geen boeken bestaan over de De Schelde S.21 was ik op internet informatie aan het zoeken en kwam in dit mooie bouwdraadje van een 1:72 plastic schaalmodel terecht gemaakt door Rob Hamann:

    [​IMG]

    In dat draadje zijn interessante informatie en afbeeldingen te vinden van de De Schelde S.21 welke ik nergens anders was tegengekomen en ik heb Rob Hamann een mailtje gestuurd. Rob bleek in het bezit te zijn van ongekende informatie van de De Schelde S.21, maar ook van de Fokker D.23 uit de archieven van.... jawel... Willem Vredeling :D

    Rob is zo vriendelijk geweest na overleg met Willem Vredeling deze geweldig interessante informatie met mij te delen, bestaande uit orginele fabriekstekeningen, schetsen, foto`s, verslagen, tekstdocumenten, etc, etc..

    Twee voorbeelden, een originele ontwerpschets van de De Schelde S.21:

    [​IMG]

    Afbeeldingen van het windtunnel model van de De Schelde S.21:

    [​IMG]

    (copyright Hugo Hooftman)


    [​IMG]

    In de tekstdocumenten is veel informatie te vinden over de constructie wat voor mij heel erg bruikbaar is omdat daar geen afbeeldingen meer van zijn. Ook heb ik nu gemaatvoerde tekeningen van bijvoorbeeld de Handley-Page slots in de vleugel. Ook blijkt dat de De Schelde S.21 geen flaps had maar duikremmen, en zo nog veel meer.

    Ik kan nu een veel meer schaal nauwkeurige tekeningenset maken van de De Schelde S.21 door deze informatie. Nogmaals bedankt Rob Hamann en Willem Vredeling! :D

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De S.21 is wel een heel erg mooi elegant toestel zeg.
     
  6. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Lang leven de nederlandse toestellen
     
  7. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Wat enorm bijzonder Ramses dat je zo dat Vredeling archief beschikbaar krijgt!
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik neem aan dat Rob Hamann en Willem Vredeling meelezen? Als Raad van Toezicht zogezegd :)
    Link naar deze discussie plaatsen in het S.21 draadje op Modelbrouwers, mocht je dat nog niet gedaan hebben?
     
  9. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.107
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hoi Ron,

    Rob Hamann is inderdaad op de hoogte van dit draadje en leest af en toe mee. Ik heb met hem overlegd hoe met de bestanden om te gaan. Willem Vredeling zit niet op internet maar heeft contact gehad met Rob over de bestanden. Een linkje plaatsen in het draadje van Rob is niet nodig, zijn model van de S.21 is al meer dan een jaar gereed.

    [​IMG]
    Foto van het 1:72 model door Rob Hamann

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2014
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.107
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hier een linkje naar Rob Hamann`s pagina met de door hem gebouwde statische plastic vliegtuigmodellen in schaal 1:72 en 1:144 (en enkele 1:48 ) van Nederlandse ontwerpers.

    We hebben toch vele mooie en interessante kisten gehad in 'onze' luchtvaart historie!

    Groeten, Ramses
     
  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.107
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Het uitgangspunt van het ontwerp voor de Fokker D.23 jager was op zich niet nieuw. Anthony Fokker was in WWI al bezig met onderzoek naar een trek/duw motor opstelling met dubbele staartbomen voor een gevechtsvliegtuig, namelijk de Fokker M.9 K.1:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze Fokker M.9 K.1 heeft gevlogen, maar de combinatie van het scheluwtrekken van de vleugels voor rolbesturing en de niet gekoppelde staartbomen gaf een ongewenst effect in de besturing en het project werd afgeblazen:

    For the first take off, six men were posted along the intended run armed with fire extinguishers; others sat in two motor cars and on motorcycles with engines running, ready to rescue the pilot in the event of mishap. The take off run was rather long. On landing, Fokker complained that the fuselages moved when the wings were warped. He made another flight alone, and finally took up two passengers (military mechanics) in the gunners' positions in an attempt to correct the M.9's tail heaviness. These flights took place within the space of a few days and were quite short. The combination of wing warping control and twin, unconnected tail booms resulted in some undesirable handling characteristics. After this perfunctory testing of a radical new design Fokker gave up. The M.9 was put aside for dismantling, and its development was completely abandoned.

    Groeten, Ramses
     
  12. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    692
    Locatie:
    Enkhuizen
    Mooi

    Hi Ramses,

    Ziet er geweldig uit het tekenwerk.
    De schelde vind ik een erg leuk kistje.

    Succes verder, blijf het volgen.

    Groet Jan. :bye:
     
  13. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Wat ontzettend gaaf dat je zoveel referenties hebt gevonden. Deze stukjes research maken het nog interessanter om te volgen.

    Ben je van plan dalijk de onderdelen te laten uitfresen/laseren ?

    Mvg,

    Bart
     
  14. scaleflying4life

    scaleflying4life

    Lid geworden:
    24 nov 2007
    Berichten:
    688
    Locatie:
    waar de A15 eindigd in t oosten
    Fokker D.23

    Hey Ramses,

    Laat ik nou net 2x 15cc 4 takt hebben liggen.......!!!!!
    Ik zie mogelijkheden!
    Eerst de D.21 maar eens invliegen (ik durf er niet aan)

    Goed bezig

    Greets pascal
     
  15. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Ja! aan ramses verkopen..!
     
  16. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.107
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    @ Jan: Bedankt!
    @ Bart: Ik ben inderdaad van plan de onderdelen te laten frezen/laseren. Ik ken iemand hier in de buurt die kan laseren maar hij heeft nog niet op m`n email gereageerd. Misschien is degene in de US waar jij het laat doen ook een goede optie. Enige nadeel is dat er dan wel flink wat verzendkosten bij komen.
    @ Pascal: Zou heel mooi staan naast je DXXI!
    @ Femmo: :D


    Even een vraagje:

    Ik ben verder aan het tekenen aan de Fokker V.23 en ben nu bezig met de vleugelbevestiging. In het krantje van HobbyIN staat het volgende:

    Vleugelpijp lengte 100cm 30mm
    Vleugelhuls lengte 100cm 30mm

    Dat past natuurlijk niet in elkaar...

    Is de vleugelhuls uitwendig 30mm en is de vleugelpijp dan 30mm minus 2x de wanddikte van de vleugelhuls??

    Of is de vleugelbuis 30mm en de vleugelhuls 30mm plus 2x de wanddikte van de vleugelhuls??

    Weet iemand voor mij de exacte maten zodat ik deze in m`n tekening kan verwerken?

    Ik kan HobbyIn natuurlijk bellen, maar die is vandaag gesloten en ik wil nu verder... ;)

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2014
  17. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Daarom koopt jan hermkens die dus VOOR hij gaat bouwen.....
     
  18. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.107
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Precies! En wil ik het weten voor ik ze in de tekening verwerk... ;)

    Gave nieuwe avatar heb je trouwens Femmo!

    Groeten, Ramses
     
  19. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hoi Ramses ,

    Hier ben ik met het ontwerp van de Goose ook mee aan het tobben geweest. Het is erg mooi om dit soort ''hardware'' in het ontwerp mee te nemen.

    Misschien is deze vleugel verbinder van carbonwinkel iets ?

    VEC? Vleugel connector van Glasvezel + Carbonvezel - Carbonwinkel.nl

    [​IMG]

    Laseren ? dat zal geen probleem zijn. Als je tegen die tijd het ontwerp gereed hebt kan ik Gary vragen wat de kosten zullen zijn. De verzendkosten is wel een nadeel maar de uitmuntende kwaliteit van zijn laserwerk doet dit snel vergeten.

    Welk materiaal ( hout ) ben je van plan te gaan gebruiken ?

    Mvg,

    Bart
     
  20. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.107
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Bedankt Bart! Ik heb net nog een goedkoper alternatief gevonden op de website van aerobertics.be met de afmetingen en het gewicht erbij:

    Carbon wingtube 30mm with sleeve


    Wingtube :
    Outside diameter: 30mm
    Wall thickness: 1.2 mm approx.
    Length: 700mm
    Weight: 114g approx.


    Outer sleeve:
    Outside diameter: 31mm
    Wall thickness: 0.5 mm approx.
    Length: 700mm
    Weight: 64g approx.


    Prijs 28.90€


    [​IMG]

    Ik ga voor de tekening voor nu even van bovenstaande buis + huls uit.

    Ik ga graag in op jouw voorstel om Gary tzt een prijsopgaaf te laten maken. Het laserwerk van de Do.24 en de Goose zien er inderdaad heel erg strak uit! Het zal voornamelijk balsa en lite-ply zijn en misschien nog enkele onderdelen uit tufnol of G10.

    Bedankt voor je meedenken, ik kan weer verder tekenen

    Groeten, Ramses
     

Deel Deze Pagina