Folie scharnier

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door wim eon, 22 jun 2018.

  1. wim eon

    wim eon

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    191
    Locatie:
    noord limburg nl
    Hallo .Voor mijn Just Friendly F 5 J sta ik op het punt te gaan folieen.Mijn vraag is of op de welfklep van 60 cm lang en 5 cm breed een scharnier van oracover light (36 gram per m2) sterk genoeg is omdat deze ook als remklep 85 gr naar beneden nogal wat kracht te verduren krijgt (servo is 5 kg ) Voor de rol- richting- en hoogteroer verwacht ik geen probleem. Graag jullie mening waarvoor bij voorbaat dank.
    Grt. Wim
     
    Terence en Erik van Nes vinden dit leuk.
  2. sanderB

    sanderB

    Lid geworden:
    28 dec 2004
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Deventer
    Scheurt snel hoor. Waarom geen Tesa tape? Bovendien heb je vaak nog wat ruimte tussen de vleugel en het roer nodig om de gehele uitslag te kunnen halen.
     
  3. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Of 3M Blenderm tape, is. Verkrijgbaar bij sommige apotheken of Hobbyking
     
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb op zowel m'n Climaxxen als Inside de flaps met foliescharnieren vastgezet en dat is meer dan sterk genoeg. De Friendly is geen zwaargewicht en de flaps zijn niet zo groot als ze op glasbakken zijn dus daar is een foliescharnier echt sterk zat.
    Wat zegt de bouwbeschrijving?
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Foliescharnier is meer dan sterk genoeg, bovendien is de spleet dan luchtdicht. Dat is aerodynamisch gunstiger.
    Nadeel van een foliescharnier is dat de folie (en daarmee het roer) vaak iets omhoog knikt. Het roer komt iets hoger dan de vleugel. En dat is weer ongunstiger.
     
  6. sanderB

    sanderB

    Lid geworden:
    28 dec 2004
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Deventer
    Hahaha, ik zal nooit vergeten hoe ik in het seizoen 2000 tijdens de eerste ronde van een elektroduur wedstrijd (voorloper van F5J in NL) een priklanding maakte met het model waar ik kampioen mee werd.
    http://www.sanderbuitendijk.nl/Modelvliegen/Historie/images/Electroduur model SABU groot.jpg
    Beide rolroeren hingen los aan de kwiklinks. Ook met folie scharnier. Daar ben ik toen best van geschrokken en doe ik nooit meer. Was trouwens nog best stressen om het model tijdens de wedstrijd klaar te maken (met tape) voor de volgende ronde.
     
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    daarom vlieg ik geen wedstrijden!!! :D:D:rofl::rofl::rofl:
     
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Oracover folie prima voor folie scharnier We dubbelzijdig maken door door te bespannen . Oralight is aardig zwak van zich zelf en heeft een minder sterke kleeflaag puur om gewicht te besparen . Deze zou ik nooit als folie scharnier gebruiken op dit soort toestellen .
     
  9. wim eon

    wim eon

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    191
    Locatie:
    noord limburg nl
    Veel houvast geven de reacties niet. Voor en tegen met voorbeelden. Ik bedank voor de reacties en mijn plan om foliescharnieren te maken doorzet en beloof jullie te melden als het fout gaat. Dus tot ?????????
    Groeten Wim
     
  10. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Nou, om je misschien te overtuigen: op mijn EON2 zitten ook tape scharnieren (wel Tesa nemen). Perfect! Vrij van speling en zit al een tijdje.

    Je kunt wel opmerken dat deze roeren niet zo groot zijn en weinig gewicht hebben.
     
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Wim, wanneer je al wat ervaring hebt en je twijfelt zelf aan een oplossing is het meestal zo dat je bij navraag tegenstrijdige opvattingen krijgt.
    Gelukking worden de meeste aanbevelingen/ervaringen redelijk tot goed onderbouwd hier op het MBF en kun je toch voor je eigen situatie wel bruikbare hulp in de antwoorden vinden.
     
    reing, verfbrander en Hans V vinden dit leuk.
  12. wim eon

    wim eon

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    191
    Locatie:
    noord limburg nl
    Mijn vlieg kariere ben ik jaren gelden gestart met het bouwen en met heel veel plezier vliegen van een EON 600. Daar zaten foliescharnieren op die geen krimp hebben gegeven. Maar dat was gewone oracover. Nu bespan ik met oracover light en op een welfklep die op 85 gr. als remklep gebruikt word. Dat is A) lichtere folie en B) een grotere klep met een servo van 5 kg. Heb inmiddels contakt gehad met de (Duitse) bouwer van het voorserie model en deze heeft nu meer als een jaar met dit toestel gevlogen.Hij rade mij aan om op de welfklep kleurloze oracover in reepjes binnen en buitenkant te gebruiken en daar de gekleurde light overheen. Dan valt het niet op. Deze methode gaf bij hem geen krimp of speling. Dit ga ik nu ook doen. Mijn gevoel zegt dat dit sterk genoeg is.
    Grt. Wim
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  13. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Drenthe
    En dit kwam ik nog tegen , lijkt mij ook een zeer degelijk "scharnier scharniertape.JPG
     
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Daar hangt de klep volgens mij maar aan 1stukje tape en lijkt mij een crime om de verschillende stukken tape op elkaar te krijgen.

    Ik heb voor zwevers 100% vertrouwen in foliescharnieren. Juist bij tapescharnieren heb ik het effect gehad wat Dirk beschrijft, dat ze omhoog 'kruipen'.

    Nu heb ik geen ervaring met Oralight maar kan mij niet voorstellen dat de light zo slecht is dat een scharnier ervan onbetrouwbaar is.
    Dat zou dan overigens nóg een reden zijn om dat spul links te laten liggen.
    Ik verkies altijd gewone Oracover omdat de vleugel er minder gevoelig voor Flutter van wordt.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Ik heb oralight gebruikt. De folie zit zo een gat in. Tevens is de hechtlaag niet zo sterk als oracover. Het scheurt ook veel makkelijker. Voor scharnier raadt ik het daarom ook niet aan . Je zult het hout moeten behandelen voor betere hechting . Ik gebruik daarvoor verdunde witte houtlijm.
     
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dus.......geen oralight gebruiken;)

    De torsiestijfheid van de vleugel neemt meer toe dan dat het beetje gewichtsverschil nadelig is en je foliescharnieren zijn oerbetrouwbaar, je strijkt het er zo op en je moet best wel een stevig bos in duiken voordat er een gat in zit.

    :p:p
     
    serge pot vindt dit leuk.
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Mijn sinbad zit dus in de oracover
     
  18. wim eon

    wim eon

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    191
    Locatie:
    noord limburg nl
    Als de ontwerper zegt oracover light te gebruiken wegens totaal gewicht dan zal dat wel kloppen.(36gr tegen 67gr/m2) De torsiestijfheid is groot genoeg voor de capriolen die met dit toestel gemaakt kunnen en mogen worden. Verder ga ik niet proberen met dit toestel de bosjes in te duiken. Wel ga ik met kleurloze normale oracover de welf-en rolroer kleppen monteren met strookjes van 1,5 tot 2,5 cm en daar de light in de gewenste kleur overheen zetten. Staks even naar Waldfeucht.
    Grt. Wim
     
  19. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat klinkt als een uiterst degelijke oplossing!

    Ik ben benieuwd hoe die vliegt. Ik ben zelf een groot liefhebber van de Inside en zou ze best naast elkaar willen zien ter vergelijk. (Jammer dat bijna niemand ze op de f5j in wil/durft te zetten)
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Exact de goede argumenten. :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina