Footy Lajabless

Via een Amerikaans modelbouwforum kwam ik in contact met de Canadees Nigel Paul Heron. Hij wees mij op één van zijn Footy-ontwerpen, de 'Lajabless'.

Heron kan enorm goed met kunststoffen overweg en een aantal producten verkoopt hij via zijn bedrijfje genaamd 'Obeah Boat Works'. Het is geen reclame mijnerzijds, maar het is wel leuk om eens een kijkje te nemen op zijn site HOME - OBEAH BOAT WORKS

Ik heb bij hem het Footy model 'Lajabless' besteld. Naar mijn mening echt een heel mooi en strak afgewerkt model. Ben dan ook erg benieuwd hoe die zal zeilen.

Ben eerst nog met andere projectjes bezig, dus het afbouwen van de Lajabless zal wel winter 2010 worden.

4900152945_af15ec0933_z.jpg

4900743880_7f37f5b6cd_z.jpg

4900743880_7f37f5b6cd_z.jpg

Groeten
JP

Hey JP

Mooi rompje!

Heb je ook info over de rigging er bij gekregen?
Het lijkt mij (als ik de site bekijk) dat je alleen een rompje ed krijgt, geen mast etc.

Wim

Hey JP

Mooi rompje!

Heb je ook info over de rigging er bij gekregen?
Het lijkt mij (als ik de site bekijk) dat je alleen een rompje ed krijgt, geen mast etc.

Wim

Hoi Wim,

Ja das inderdaad een heel strak rompje......zelf zou ik het niet zo voor elkaar krijgen.

Vroeger verkocht hij complete sets, maar nu krijg je inderdaad een kale romp. Hij is wel afgewerkt en voorzien van een werkend roer. Verders is hij echt super licht.

Ik heb er wat instructies en fotobladen bijgekregen en een tekening van de, of beter gezegd een mogelijke 'rigging'. Maar dus ook de nodige tips om hem zo licht mogelijk af te bouwen, welke servo's enzo.

Maar er komt wel de nodige eigen creativiteit bij kijken om hem af te bouwen. Zit nog te twijfelen over een swingrig of zeg maar de conventionele zeilopbouw (laatste vind ik mooier, maar misschien niet handiger). Hij zelf is met één van ze versies aan de slag geweest met 'beslag' van de micro magic. Dat maakt het geheel wel strak.....kijk maar eens. Maar goed voordat ik ook maar een gat in dat mooie rompje ga boren . . . . ga ik overal nog eens 10x over nadenken.........:p

im1_and_lajabless.jpg

dsc_0291.jpg

Groet
JP

Start afbouw Lajabless Footy

Hoi allemaal, ben van de week begonnen met het afbouwen van de Lajabless Footy. Meer dan afbouwen is het dan ook niet, want Nigel Pheron had voor mij dit prachtige strakke Footy rompje gemaakt. Ik heb bij RC-zeilen en Cap-Maquettes de nodige onderdelen besteld, voornamelijk onderdeeltje bestemd voor de Micro Magic. Ik wil in ieder geval proberen er een heel strak bootje van te maken, wlke ook nog eens lekker mee komt in z'n 'Klasse'.

Enigste echt lastige van dit bootje is het inbouwen van de techniek. De romp is natuurlijk al gesloten en alles moet via de dekopeningen, een beetje slim worden aangebracht.......Over de opstelling van de servo's ben ik dan ook nog niet helemaal uit.........GOEDE IDEEËN zijn dan ook welkom!!

5013632303_b9c5ecebff_z.jpg
[/url] Inspiratie van het internet by Footy Builder, on Flickr[/IMG]

5014238590_4b5c4a56ae_z.jpg
[/url] Inspiratie van het internet by Footy Builder, on Flickr[/IMG]

5013632507_b4f08ac419_z.jpg

5014238790_ff71d9cfc4_z.jpg

5014238840_ebc2a7e50c_z.jpg

5014232344_5dc8a3923f_z.jpg
[/url] P1050399_resize by Footy Builder, on Flickr[/IMG]

5014232410_6791564345_z.jpg
[/url] P1050400_resize by Footy Builder, on Flickr[/IMG]

5013755363_933d682957_z.jpg

5013755341_05f0d647db_z.jpg

Had het al vermeld geloof ik, maar dit rompje heb ik besteld via de volgende site; LAJABLESS - OBEAH BOAT WORKS

In 3 woorden:

mooi! mooi! mooi!

;)

Een opmerking van mijn kant:
op de tekening staat de giek neerhouder als trekkend element, op de foto's als drukkend element. Jij hebt 'm ook drukkend gemaakt.
Heb je daar een reden voor? Of heb je gewoon de foto's gevolgd?

Theoretisch is een trekkende verbinding beter: die zal niet knikken. Nu zal dat bij deze krachten natuurlijk niet gebeuren, maar toch ... :)

Wim

Hoi Wim,

De giekconstructie/neerhouder is afkomstig van de micro magic en ik kan er nog alle kanten mee uit. (Ik bedoel demonteren, omzetten en weer monteren)

Maar ik weet eigenlijk ook nog niet wat het beste is? Ik heb zelf twee MM's en daar functioneert de neerhouder ook als trekkend element.Terwijl hij op de bouwtekening daar ook als drukkend element is afgebeeld. Nu heb ik het zo ff gemonteerd omdat de 'ontwerper' het ook zo had gedaan.

Krachten spelen hier inderdaad nauwelijks een rol, heb jij een ideed wat het beste is?

Groet
Jan Peter

Hoi Wim,

De giekconstructie/neerhouder is afkomstig van de micro magic en ik kan er nog alle kanten mee uit. (Ik bedoel demonteren, omzetten en weer monteren)

Maar ik weet eigenlijk ook nog niet wat het beste is? Ik heb zelf twee MM's en daar functioneert de neerhouder ook als trekkend element.Terwijl hij op de bouwtekening daar ook als drukkend element is afgebeeld. Nu heb ik het zo ff gemonteerd omdat de 'ontwerper' het ook zo had gedaan.

Krachten spelen hier inderdaad nauwelijks een rol, heb jij een ideed wat het beste is?

Groet
Jan Peter

Duwende giekneerhouder komt uit de 1/1 open zeilboten, om meer ruimte onder de giek te kreeren voor de fokkemaat kan zo bij het overstag gaan en gijpen sneller reageren, ook kan de giek zo lager geplaatst worden wat dan weer het drukkingspunt in de zeilen verlaagd ;)

JP,

Ik las je bericht op de mail en ik zat aanvankelijk aan de weerstand op het draaipunt te denken, maar die veranderd niet bij de 2 instellingen. (Heb nog even goed naar het plaatje gekeken.) Inderdaad heb je bij de drukkende neerhouder je giek lager zitten, waardoor je zeil ook lager komt te zitten.
(Isola, waarom zou je zo meer ruimte hebben onder de giek? Ik zie juist minder ruimte. De fokkemaat zit toch aan de kant van de mast? Het achterlijk lijkt wel hoger te zitten, maar daar zit de fokkemaat niet.)
Bij het ontbreken van krachten denk ik dat het niet zo veel uitmaakt. Misschien dat het argument van "meer zeil op dezelfde mast" wat zou kunnen zijn. (Hoewel de verschillen slechts enkele vierkante centimeters zullen zijn, denk ik.)

Ik heb zelf overigens geen enkele ervaring met neerhouders. Wat ik hier neerplons is mijn theoretische benadering van het geheel, en die kan er uiteraard goed naast zitten. :)

Wim

@ Wim fokkemaat moet onder de giek door bij het overstag gaan, giekneerhouder zit dan in de weg voor je hoofd, spreek van ondervinding :). Fokkemaat zit niet voor de mast en kruipt onder de giek en over de zwaadkas bij het overstag gaan.

Laatst bewerkt:
Ah!

Nu snap ik je Rene!
Niet de giek, maar de neerhouder zit in de weg bij 1 op 1.

Ja, daar kan ik me wat bij voorstellen. Pijnlijk!

Dat de fokkemaat achter de mast zat wist ik. Ik doelde met mijn positie "aan de kant van de mast" op de positie in de kuip. (En die zit meestal achter de mast)
In de kuip zit de fokkemaat aan de kant van de mast, de roerganger aan de kant van, ja ja, ;) het roer.

Wim

Zeiltjes gemaakt en provisorisch gepast

Vanmiddag heb ik een set zeiltjes gemaakt voor mijn Lajabless Footy. Vervolgens provosorisch op het zeilscheepje plaatst. Ben heel benieuwd hoe dit gaat varen. Maar goed het maken van de zeilen was eigenlijk een uitstel van het maken van het binnenwerk. Daar ben ik nog steeds niet uit, best knap lastig omdat de romp al voorzien is van een vast dek en alles door de gaten heen uitgevoerd moet worden.

5036913828_ac1fdee5cb_z.jpg

5036914100_0ecbc3e71e_z.jpg

5036295553_3c8891f7a5_z.jpg

5036295673_f1554dcf84_z.jpg

Nog een vraagje aan jullie, waarmee kan ik de gaten het beste afplakken????:rolleyes:

Groet
Jan Peter

JP,

Heb je vader Abraham al gebeld?
Misschien heeft hij nog een paar smurfen voor je die je kunnen helpen met het aanbrengen van de binnenkant. ;)

Zou je (net als bij de catboat) een "huisje" kunnen plaatsen, waarop je een dakje maakt?
Persoonlijk zou ik een randje op het dek plaatsen waarover het "huisje" valt.

Maar ja, daarmee wordt het dekje wat hoger en dus minder aerodynamisch ;)

Wim

Back