Footy

Sinds enige tijd ben ik bezig met een Footy
Op de Footy klasse pagina staan een aantal tekeningen. De Papaya III is een uitgebreide tekening met vrijwel alle details.
Deze was dus mijn eerste doel.
Als bouwmateriaal heb ik schuimplaat gebruikt. Ik heb de romp delen van de Papaya uitgeknipt (dat is makkelijk met schuim) en aan elkaar geplakt. Ik heb er "alleslijm" van de action voor gebruikt.
Helaas liet de lijm na verloop los. Ik dacht de stukken daarna te kunnen hechten met secondenlijm, maar die tastte het schuim aan.
Ik was gekomen tot deze "oplossingen" omdat ik aanvankelijk nergens UHU Por kon vinden.
Toevallig liep ik de net verhuisde zaak van Chris Heller (in de wijk Klein Driene in Hengelo) binnen en zag daar tot m'n verbazing een aantal doosjes UHU Por liggen. Die had hij maar eens aangeschaft, want er was af en toe vraag naar. Nou, ik heb dus direct een tube meegenomen en:
Hoera! hiermee is de schuimplaat goed te lijmen.

Intussen had ik al gezien dat de romp van de Papaya me niet beviel. Te vierkant.
Ik was al eens ergens tegen de tekening van de romp van de Flatfoot gelopen. Dat is een knikspant, gemaakt uit 1 plaat. Normaal is dit balsa of vliegtuigtriplex, maar ik heb er dus het schuim voor gebruikt.
De eerste romp had ik geknipt. De randen sloten daardoor niet lekker aan.
De tweede heb ik daarom gesneden en rekening gehouden met de aansluitende kanten. (Snijhoek aanpassen aan de aanliggende kant)
Resultaat is een rompje in schuim.

Omdat er van de Flatfoot alleen maar een romp uitslag tekening bekend is bij mij, moest ik dus ergens de kiel, tuig en roer informatie vandaan halen.
De Papaya is daarvoor mijn donor geweest.

Resultaat van deze combinatie is het volgende:
(van de zijkant gezien)

DSCF8318.jpg

en van boven:

DSCF8320.jpg

Met de servo's er provisorisch in geplaatst:

DSCF8324.jpg

Inmiddels is de binnenkant van de romp geel geschilderd, is er een roer aan geplakt en is de buitenkant rood geschilderd.

Mijn zoon had een idee voor de uitvoering van dit scheepje: het zou een soort "Volvo Ocean" schip moeten worden. Hij heeft een ontwerp gemaakt wat ik nu probeer te maken. Blijft nog even een verrassing wat dit nu moet gaan worden. :)

Er is op het net redelijk veel info over Footy's te vinden. Er is een Engelstalig Forum waar veel Britten en Amerikanen zitten en sinds kort is er ook een Duitstalig Forum
Op dit forum zit de Registrar voor Duitsland en Zwitserland. Officieel heeft Nederland nog geen Registrar, dus de Duitse Registrar neemt dit waar.
Ik heb me dus aangemeld op dit Duitse forum en heb inmiddels een officieel wedstrijd nummer gekregen: NED61.
Het is niet de eerste in Nederland geregistreerde Footy; NED67 was me voor.

Ik weet nu nog niet of alle aannames de juiste zijn geweest. De Footy heeft nog niet in het water gelegen. Ik hoop dat dit weekend plaats te laten vinden.

Wordt dus vervolgd.....

Wim

(Even een abonnement op mijn eigen draadje genomen ;) )

Wim,

Ook maar even gedaan.
Erg leuk bootje, weer eens wat anders dan een project waaraan je begint met het idee er wel een paar jaar mee bezig te zijn. Hoewel, ik vraag me af hoeveel je er gebouwd hebt voordat we de burgemeester van Hengelo in moeten seinen dat er een kampioen in te halen valt........ Ook zo'n project kan zo maar uitlopen op een meerjarige onderneming.
Zo op de foto vond ik die Papaya er qua vorm ook wel leuk uitzien, maar dat kan natuurlijk tegenvallen als je hem daadwerkelijk in je handen hebt, en ook smaak speelt natuurlijk een rol.
Zoals je weet heb ik geen ervaring met het bouwen van varende modellen, maar ik vermoed dat je voldoende vrijheden hebt qua plaatsing van ballast en besturings apparatuur om hem goed in het water te laten liggen.
Zonder het in detail nagekeken te hebben, maar zou een 1:8 Optimist ook niet aardig in de buur komen?
Ik ben benieuwd naar je eerste vaarervaringen. Het weer gaat langzamerhand de goede kant op wat dat betreft.

Groet,

Ad

Hallo Ad,

leuk dat je dit verslag volgt.

Ik ken de originele maten van de Optimist niet, maar dit bootje zou je ook zo om kunnen zetten naar de Footy schaal.

De reden om dit bouwverslag te beginnen is niet om mijn geweldige bouwkunsten aan jullie te tonen. Dit is vooral bedoeld de Footy klasse eens in de schijnwerpers te zetten. Misschien voelen meer mensen zich aangetrokken door dit leuke concept.

Even in het algemeen over de Footy:
De Footy is een algemeen erkende klasse in het RC zeilen. (Net als bijvoorbeeld de Micro Magic)
Verschil ten opzichte van de MM is het volgende:
De MM is een bouwpakket en mag alleen als origineel ("uit de doos") gevaren worden.
De Footy is een standaard waarvoor zowel bouwpakketten als zelfbouw zijn toegestaan. (Hier de officele regels in pdf) (Engelstalig)
De beperkingen van de Footy zijn de volgende:
De romp moet passen binnen een doos van (binnenafmetingen) 305mm (lang) x 153mm (breed) x 305mm (hoog)
De (eventuele) boegspriet, het tuig en het roer mogen daar buiten vallen (rekening houdende met de eventuele beperkingen)
Alles wat niet expliciet is verboden of beperkt is toegestaan.
Bediening met maximaal 2 kanalen.
Deze klasse nodigt daarom uit om te expirimenteren met rompvormen, tuig uitvoeringen (swin gig, normaal tuig, Latijn zeil, una rig etc.) en alles wat je verder kunt bedenken.
Je mag je romp ook schuin in de meet-doos zetten, als die er maar binnen blijft.
Je kunt dus kiezen voor een smalle romp met een klein tuig en een lichte loodbulb, maar ook voor een brede romp, een hoog tuig en een enorme loodkogel onder de kiel. Roer mag je onder je romp hangen, maar je kunt er ook voor kiezen het er achter te hangen. Boegspriet? Mag, hoeft niet. De romp van hout, koolstof of schuim? Mag allemaal.

Daarom kan ik dus gewoon 2 ontwerpen met elkaar mengen. Of het succesvol is? Ik weet het niet.
Mocht het niet goed werken? Bouw je een nieuwe.
Met deze afmetingen zijn de kosten niet hoog. Voor een paar plankjes vliegtuigtriplex of balsa hoef je niet veel te laten.

Een optimist, teruggeschaald naar de Footy maten is dus ook nog een optie, net als een terug geschaalde Marieje ;) Met beiden mag je met wedstrijden meedoen. Of je er wedstrijden mee wint? Ik weet het niet.
Ik zou het kunnen proberen, want ik heb inmiddels het officiele registratie nummer NED61 gekregen.
Misschien zit hier toch een wereldkampioen in de dop :)
Ondanks het feit dat er op dit moment slechts 2 officieel in Nederland geregistreerde Footys zijn, kan ik toch deelnemen aan internationele wedstrijden.
Omdat de Footy gemeenschap nogal verspreid over de wereld zit is een internet wedstrijd in het leven geroepen.
Er is een vast parcour bedacht wat je in je eigen vaarwater uitzet. Je vaart je rondjes om de boeien en je meet de tijd. Die geef je door en misschien ben je Wereldkampioen voor die maand!

Dan toch nog een kleine update:
ik heb zojuist de romp nogmaals in de rode verf gezet. Ik probeer haar vandaag nog even in het water te krijgen om de waterlijn te bepalen. Onderwaterschip gaat dan zwart worden.

Ik zal er weer wat foto's van maken zodat jullie op de hoogte blijven.

Wim

De Footy heeft helaas dit weekende niet in het water gelegen. Er is een onverwachtte persoonlijke omstandigheid tussen gekomen (overlijden van mn schoonmoeder) dus geen waterlijn bepaald. Wel met de mast, gieken en lijnenloop bezig geweest.

Zodra hier de rust weer een beetje teruggekeerd is, zal ik de vorderingen plaatsen.

Wim

????

Hallo,

Alvast mijn enige deelneming.

Wat de tewaterlating betreft. gebeurt het nu niet dan zal het een andere keer wel zijn.

Veel sterkte,

Mvg shadowgroup

(Allen die mij en mijn familie hebben gesteund: dank!)

Weer een vervolg!

De binnenkant was al een aantal dagen geleden in de verf gezet. Goed te zien zijn ook de buigrietjes waar ik de lijnen doorheen wil laten lopen:

DSCF8332.jpg

Daarna is er een dekje gemaakt. Om het geheel straks wat meer body te geven heb ik ook een heuse golfbreker op het voordek gezet:

DSCF8334.jpg

Het dekje is rood geschilderd, de rand waar straks de opbouw overheen komt is aan de buitenkant rood, aan de binnenkant weer geel geschilderd.
Reden om ook de binnenkant te schilderen is de volgende:
Het schuim is niet bestand tegen de lak die ik straks ga gebruiken om het geheel watervast te maken.
Niet behandeld schuim wordt aangetast.

Omdat ik de romp pas lak nadat ik de onderkant schilder, moet die eerst beschermd worden tegen het water, wanneer ik de waterlijn ga bepalen.
De Footy komt daartoe in een pedaalemmerzak.

Vandaag was het dus zover: de Footy ging te water!

DSCF8336.jpg

De waterlijn ligt (grofweg) van de onderkant van de rechte boeg tot de knik op de hek. De gehele spiegel blijft dus boven water.
De waterlijn is inmiddels afgetekend op de romp en de onderkant is zwart geschilderd.

DSCF8339.jpg

(Excuses voor de slechte opname; ik moest flitsen, waardoor de achtergrond schaduw en de zwarte romp onderkant wat slecht te onderscheiden zijn.)

Het rompje ligt dus behoorlijk ver acherover in het water. Ik denk dat dit de vaareigenschappen wel ten goede komt, dus dat is mooi meegenomen.

Wordt vervolgd.....

Wim

Beste Wim,

Ik moet eerlijk bekennen dat ik weinig tot niets van modelzeilen weet. Ik heb in mijn eerste jeugd vreselijk veel gezeild, maar dan in het echt en dat is toch heel wat anders. Mijn modellen van toen vlogen. De gemotoriseerde in dat pre-RC tijdperk in cirkels aan een lijn (voordeel: ze konden niet wegvliegen, wat de zwevers wel eens wilden doen). Adviezen hoef je van mij daarom niet te verwachten, alleen vragen.
Misschien een domme vraag, maar ik zie een vrij lang zwaard. Komt daaraan nog een ballastgewicht aan het uiteinde en zo ja, beïnvloedt dat dan de waterlijn niet? Of kan de massa daarvan vanwege de grote "arm" zo gering blijven, dat de invloed op de waterlijn verwaarloosbaar is en het toch voldoende dwarsstabiliteit geeft?

Ik blijf het ontzettend leuk vinden hoe je op deze manier met een minimum aan materialen een werkend geheel gaat krijgen. Ben ontzettend benieuwd naar de "echte" proefvaart.

Groet,

Ad

Ad,

De kiel zou zelfs nog langer mogen.
Zoals je inmiddels wel zult weten zijn de afmetingen van de Footy beperkt door de "Footy-box". De hoogte ervan is 305mm. De gehele romp moet hier binnen vallen. Wanneer ik nu dit scheepje op de grond zet is de afstand dek-kiel minder dan die hoogte. Een langere kiel zou dus nog mogen.
De waterlijn wordt niet beinvloed. Ik heb de Footy in het water gehad MET kielgewicht. Dit is dus de waterlijn zoals deze werkelijk gaat worden.
Je bent bekend met de momentenwet: deze geldt hier gewoon. Hoe dieper het kiel gewicht, hoe meer weerstand het kan bieden tegen de winddruk.
Je zou ook het kielgewicht groter kunnen maken, maar dat beinvloed juist wel de waterlijn: het scheepje komt er dieper door te liggen. (In dit geval wordt waterlijn er niet langer door, wel het natte oppervlak.)
Er komt niet al te veel zeil op te staan. (De afmeting is afgeleid van de Papaya) In kombinatie met het geringe gewicht denk ik dat het toch een goede combinatie zal zijn.
Vergelijken zal mogelijk zijn: ik zou dan een "internet-race" moeten varen.

Zover ben ik echter nog niet.
Eerst de romp waterbestendig maken, dan een zeiltje naaien en aanbrengen.
Dan nog een dakje op het dekluiken dan...

Dan ben ik ongeveer zover dat er werkelijk gevaren kan worden.

Wim

Een kleine update:

Eergisteren heb ik de sponsornaam en logo's ;) (*) op de romp geplakt. Gisteravond de romp 2x in de spuitlak (acryl van de Action) gezet en vannacht laten drogen.
Vanochtend was het geheel uiteraard al droog (droogtijd 10 minuten, na 2 uur overschilderbaar) en de meeste reuk was d'r af. (Mijn vrouw vindt overigens dat het stinkt, ik vindt het ruiken ;) )

(*) Ja, de sponsornaam is met een knipoog. Onthulling op korte termijn.

Wim

sponsoring

Eergisteren heb ik de sponsornaam en logo's (*) op de romp geplakt......................
(*) Ja, de sponsornaam is met een knipoog. Onthulling op korte termijn.

Wim,

Je houdt ons wel in spanning, want ik ben wel erg benieuwd wie je in deze moeilijke tijd als sponsor weet te vinden. Omdat je dat nog steeds niet hebt gemeld ga ik vanzelf wat zitten filosoferen wie dat kon zijn. Mijn eerste gedachte was "Zeeman", een toepasselijke naam natuurlijk. Maar die zullen wel willen dat je een een pop als bemanning in kleding volgens hun beeldmerk erin maakt. En ik weet niet of je dat wel een goed idee vindt.
Voor de inrichting schoot zomaar, spontaan de naam Jan des Bouvrie bovendrijven. Die kan op het moment wel wat positieve publiciteit gebruiken, en met zijn Gamma aktiviteiten richt hij zich toch ook op het "budget" segment. Maar nu ik er over nadenk, hij is nogal zwart-wit in zijn ontwerpen (en missschien niet alleen daarin....), en jij hebt duidelijk een andere kleurstelling gekozen. Dus ook die valt af.

Op dit moment schiet mij echt niets anders in gedachte. Ik hoop daarom dat je snel met de onthulling komt. Dat gepieker houdt me nog uit mijn slaap.

Voor de draad ermee dus.

Groet,

Ad

PS
Dat van die verflucht is een wel erg vertrouwd verhaal. Alleen (ik heb dat geloof ik al eens gemeld) ben ik gezegend met een slecht geurvermogen. Daar staat echter tegenover dat mijn vrouw dat dubbel heeft...............

Ad, wees gerust. De onthulling is nabij!

Ik heb gisteren de "opbouw" rood geschilderd en gelakt. Ook daar staat het sponsor logo ( ;) ) op.
Ad, voor wat betreft je vermoedens: je bent niet eens warm.
(Hint: het is een sponsor met een ;) . Deze bestaat dus niet echt. Het is echter wel een wereldwijd bekende naam (voor de kenners).)
Gisteren ook een aantal uren achter (of voor?) de naaimachine gezeten. Heb dus nu een set zeiltjes.
De maat is enigszins afgeleid van de Papaya, en nu ik het zo zie lijkt het zeiltje me nogal klein. Gelukkig zit de mast niet vast (was ik wel eerst van plan) dus er zou nog een langere mast op kunnen.
Ik probeer vandaag de lijnen van de zeilservo naar de zeilen te maken.
Foto'tje d'r van en:

De onthulling!

Wim

.....voor wat betreft je vermoedens: je bent niet eens warm. (Hint: het is een sponsor met een ;) . Deze bestaat dus niet echt. Het is echter wel een wereldwijd bekende naam (voor de kenners).)

Wim,
Mijn suggesties waren natuurlijk ook met een ;). Ik hou maar op met gissen, want ik ben geen kenner op dit gebied.

Gisteren ook een aantal uren achter (of voor?) de naaimachine gezeten. Heb dus nu een set zeiltjes.

Wat een hobby hè, je moet ook van alle markten thuis zijn. Ik ben geen modinette, maar je zit achter een naaimachine (als je wat wilt naaien tenminste).

Verder wacht ik maar in spanning af.

Groet,

Ad

PS
De suggestie van Botter lijkt me zo gek nog niet. Kan je wat ervaring opdoen voor de toekomstige footy races.

** TROMGEROFFEL **

Hier is het moment waarop de wereld in het algemeen en de bezoekers van het Modelbouwforum in het bijzonder op hebben gewacht.....

De onthulling van de sponsor van Footy NED61!

Duff Beer!

Het wereldberoemde biermerk met als bekendste gebruiker: Homer Simpson!

Dufflogo.jpg

Enkele foto's van het scheepje zoals het er nu bij staat:

DSCF8344r.jpg

DSCF8345.jpg

DSCF8346.jpg

Zoals jullie kunnen zien heeft ook Homer een prominente plaats op de romp gekregen.

Zeilen zijn aan de zeilservo bevestigd; het geheel is dus vaarklaar.

De Maiden heeft nog niet plaats gevonden. De accu's van de zender zijn te ver ontladen (nou ja, d'r zitten batterijen in en die zijn dus bijna op).
Ik wil niet het risico lopen geen bereik te hebben bij de 1e proefvaart.
Setje nieuwe batterijen in de zender (en in de ontvanger) en de proefvaart kan plaats vinden!

Dank je Christian! Een volgende onderwerp: een klomp in Footy maat!

Plannen genoeg dus: eerst de Marieje, dan een Optimist en daarna nog een klomp in Footy formaat.

Wim

** TROMGEROFFEL **

** TREURMUZIEK **

Wim, ik kan het je niet kwalijk nemen want jij kon niet weten dat alcohol ontbreekt om mijn diëetlijst. Maar teleurgesteld ben ik wel.......... Als je er nu een "y" achter had gezet dan had het me wat meer als muziek in de oren geklonken. Ik heb ondertussen Duffy maar opgezet om de stemming er weer wat in te krijgen.

Overigens, ik begrijp de situatie bovenin de mast niet helemaal. Zie ik daar nu een (rudimentaire) gaffel? Los daarvan vraag ik me af of je het grootzeil niet kunt vergroten door een wat langere giek en een echt gaffeltuig waarbij de gaffel boven de masttop uitsteekt, in plaats van de mastverlenging waar je het eerder over had.

Ondanks alles, succes met de proefvaart.

Groet,

Ad

proefvaart

Wim,

Ik hoor nog weinig van de resultaten van een proefvaart. Maar ik vermoed dat dat wellicht aan het weer ligt. Tenminste, als het in Twente vergelijkbaar is met hier, dan kom je denk ik niet verder dan het aantonen dat ie blijft drijven. Geen zuchtje wind, dus zeilen, hó maar (wat hebben wij Nederlanders toch met het weer, het is nu schitterend maar toch weer niet goed).
Doet me denken aan begin jaren '80, toen ik met een collega de 24-uurs race van de Binnenmaas (Hoekse Waard) gezeild heb. We hadden ons er weken op verheugd en er zelfs (met veel wind) voor getraind. Maar het bewuste weekend: compleet windstil. Dan duurt 24 uur wel erg lang..........

Ik hoop dat je toch snel aan je proefvaart toekomt.

Groet,

Ad

Inderdaad, geen bericht de laatste dagen.
Ligt niet aan de wind, maar aan de tijd.
Heb het scheepje nog niet in het water gehad.
Denk dat dit het komende weekend plaats gaat vinden.

Heb op het Duitse Footy Forum nog een vraag gesteld. Is nog geen antwoord op gekomen.
Ik heb de indruk dat m'n zeiltje wat klein is.
Wil dus proberen uit te rekenen wat de krachten zijn die inwerken op m'n scheepje.
Heb de volgende site gevonden met wat berekeningen: Site. Deze is eigenlijk voor wind turbines, maar de wind kijkt niet naar de toepassing ;)
Heb ook al uitgezocht hoe ik het zwaartepunt van het zeil kan bepalen.
Dan is het (volgens mij) een kwestie van de momentenwet toepassen.
Ik ga er dan van uit dat alle massa van het scheepje op de waterlijn zit. De plaats van het kielgewicht (van 180 gram) is bekend (namelijk onder de kiel) en de aangrijpingspunten van de wind (in de fok en het grootzeil) zijn dan ook bekend.
Ik hoop dan te kunnen zien welke kracht mijn zeiltjes aan kunnen.
Vanavond gaat mijn vrouw weer naar d'r zang-groep, dus heb ik het rijk alleen. Probeer dan aan de slag te gaan met pen en papier (en de rekenmachine).
Hopelijk komt er wat nuttigs uit.

Wim

Gisteravond een tijdje achter de pc gezeten.
Nee, niet alleen om de berekeningen te maken; dat ging niet. M'n Word / Excel deed het niet meer, dus ik heb OpenOffice.org geinstalleerd. Daarin zit ook een spreadsheet: Calc.
Installeren is gelukt en Writer is nu de default tekstverwerker geworden.

Daarna Calc dus geopend en de maten en formules in proberen te voeren.
Nu is m'n wiskunde behoorlijk roestig, dus de antwoorden zijn niet betrouwbaar.
Wat heb ik geprobeerd:
Oppervlakte van de zeilen en de zwaartepunten bepaald.
Plaats van de zwaartepunten ten opzichte van de romp bepaald.
Plaats van het zwaartepunt van de kiel bepaald.
(Omdat de plaats van het zwaartepunt in x-richting niet belangrijk is voor deze berekening heb ik ze weggelaten.)
Fok: y = 22cm, A = 198cm2
Grootzeil: y = 23cm, A = 292,5cm2
Kiel: y = -20cm, m = 180 gram

Massa bepaling wind:
m = rho * A * v
waarbij rho = de dichtheid van de lucht = 1,23 kg/m3
A = de oppervlakte van het zeil
v = luchtsnelheid in m/s

Wanneer ik de "massa" van te wind tegen beide zeilen berekende bij een windsnelheid van 3 m/s had ik een soort evenwicht: massa zeilen = massa kiel.

Ik ging echter voorbij aan het feit dat de boot gaat hellen bij zijdelingse druk EN dat de krachten niet in de zelfde richting lopen.
De kracht van de wind is horizontaal, die van de kiel is vertikaal gericht.
Kijk, en daar komen de roestvlekken al. ;)
Er zal best een formule te bedenken zijn waarmee alles is te berekenen, maar mijn wiskunde schiet te kort.

Ik ga er voorlopig van uit dat de boot zal functioneren bij een windsnelheid van 3m/s. Dat is ongeveer windkracht 3 Bf.
Wanneer het harder gaat waaien gaat het bootje maar scheef hangen en trek ik het zeil wel wat minder dicht. ;)

Wim

Kijk, en daar komen de roestvlekken al. ;)
Er zal best een formule te bedenken zijn waarmee alles is te berekenen, maar mijn wiskunde schiet te kort.
Wim

Wim,

Ik wil hier nog even over nadenken. In het zeilforum heb ik al eens wat geopperd, wat ik door mijn onervarenheid dan later weer moest herzien. Maar als ik denk iets verstandigs hierover te kunnen zeggen kom ik er nog op terug.

Groet,

Ad

Back