(Ik volg ook de draad van JP over zijn Razor. Nu heb ik daar al een en ander geplaatst, maar zal voor de volledigheid hier ook plaatsen)
Enige tijd geleden heb ik de huiddelen van de Razor over gezet op karton.
Die delen heb ik in elkaar geplakt met schilderstape en daarvan heb ik in Delftship het model gemaakt.
Het kartonnen model heb ik inmiddels aan de omgekeerde badkuipproef onderworpen
Ik heb de romp niet in het water gelegd, nee, ik heb het water in de romp gedaan. Natuurlijk heb ik een plastic zak in de romp gelegd. De romp gevuld tot het water de gewenste hoogte had. De inhoud van de plastic zak in een maatbeker geleegd en kijken hoeveel water er nu in zat: het blijkt tussen de 300 en 350 ml te zijn. Een waterverplaatsing van zo'n 350 gram dus.
Kielgewicht: 200 gram, blijft over voor boot en besturing: 150 gram. Haalbaar denk ik, en anders ligt ze maar een paar milimeter dieper.
Gisteren voor het kapitale bedrag van 6 (zegge ZES) Euro 3 plankjes balsa gehaald. Ik wist niet precies hoe veel ik nodig heb om een rompje van te maken.
Met een beetje schuiven blijken alle huiddelen (inclusief dek) op 1 plaat te passen.
Kosten voor de romp: 2 Euro.
Kiel en roer en de verstevigingen inwendig gaan gemaakt worden van hout van de groenteman: kosten 0.
Vandaag is het mooi weer. JP, ik volg je voorbeeld: ik ga vandaag proberen in de tuin het rompje in elkaar te plakken.
Even heel iets anders (nou ja, het heeft wel met de Footy te maken)
Ik heb contact gezocht met Frank Thorley, de ontwerper van de T-rig. Dit zou een erg makkelijk te trimmen en goedkoop te maken en ook nog snel tuigje zijn.
Ik hoop die info binnen een paar dagen te ontvangen.
Helaas mag ik die niet openbaar maken. Ik mag het ontwerp alleen voor eigen gebruik toepassen. Foto's van het scheepje met het T-rig mogen natuurlijk wel.
Nu dit rompje zo goedkoop gaat worden, denk ik er aan er nog eentje te bouwen. Eentje voor mij en eentje voor mijn zoon. Een van beide scheepjes rust ik dan uit met het standaard McRig en de andere met de T-rig. Kijken wie er het snelste is.
Maar dat is dus voor de volgende stap.
Eerst een rompje in elkaar plakken.
Wordt wederom vervolgd.
Wim