Even een aandachtpuntje bij de Fora junior(2,5 cc) krukassen.
Ik weet nu twee gevallen waarbij de krukas is gebroken op het einde van de propbevestigingsschroefdraad. Het breukvlak doet vermoeden dat het gaat om een vermoeiingsbreuk. Er zit daar een abrupte overgang die kerfwerking oplevert.
De remedie: een ril slijpen op die overgang waardoor de kerf verdwijnt. Loet laat, als ik het goed heb, extra assen komen. Die zouden dan voor gebruik behandeld kunnen worden.
Een meer ingewikkelde verklaring voor de breuken : Het zou kunnen gaan om hardingsspanningen. In dat geval wordt de kwaal meegeleverd en zou een warmtebehandeling misschien uitkomst bieden.
Ik weet nu twee gevallen waarbij de krukas is gebroken op het einde van de propbevestigingsschroefdraad. Het breukvlak doet vermoeden dat het gaat om een vermoeiingsbreuk. Er zit daar een abrupte overgang die kerfwerking oplevert.
De remedie: een ril slijpen op die overgang waardoor de kerf verdwijnt. Loet laat, als ik het goed heb, extra assen komen. Die zouden dan voor gebruik behandeld kunnen worden.
Een meer ingewikkelde verklaring voor de breuken : Het zou kunnen gaan om hardingsspanningen. In dat geval wordt de kwaal meegeleverd en zou een warmtebehandeling misschien uitkomst bieden.