Force .15s pro krijg ik niet goed afgesteld

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Chrisje 2.5cc, 15 mei 2018.

  1. Chrisje 2.5cc

    Chrisje 2.5cc

    Lid geworden:
    15 mei 2018
    Berichten:
    4
    Locatie:
    zoetermeer
    Beste mensen,

    Na veel proberen ben ik op dit forum terechtgekomen alwaar ik middels de zoekfunctie al vele topics heb gelezen. Ik krijg echter nog steeds mijn motor niet goed afgesteld.

    Het gaat om een 2wd buggy en de motor (force .15S Pro) heb ik 15 jaar geleden nieuw gekocht. Hij heeft echter na de voorgestelde inloopprocedure nooit goed en betrouwbaar stationair gelopen. Ik heb de auto weer eens van stal gehaald om te kijken of ik het probleem kon oplossen, tevergeefs tot nu toe.

    Eerst heb ik de auto en het motorblok volledig nagekeken en schoongemaakt waar nodig. Ik heb een nieuwe Rossi no3 gloeiplug aangeschaft, gemonteerd en 20% merlin expert brandstof (volgens handleiding van de motor is 20% aanbevolen) gekocht.

    Eerst heb ik de hoofdspoeiernaald 2,5 draaien opengezet (volgens de handleiding), starten doet de motor prima. De hoofdsproeier naald heb ik uiteindelijk op 2 draaien laten staan om de smering goed te houden maar ook snelheid te krijgen. Volgens mij is het compromis tussen smering en snelheid optimaal, de motor klinkt goed op toeren en heeft een mooi rookpluimpje.

    Echter, als de motor eenmaal goed op bedrijfstemperatuur is, begint de ellende. Waar de motor eerst goed oppakt vanuit stationair, begint ze nu slecht op te pakken (klinkt alsof er brandstof tekort is) en slaat af als ik de gasschuif dicht laat (gas los). Ik dacht zelf dat de low end naald misschien te dicht stond en heb deze met zeer kleine stapjes opengedraaid voor meer brandstof in de lage toeren. Dit heeft echter niet geleid tot stabiel stationair lopen bij warme motor of goed oppakken.
    Vervolgens dacht ik dat de low end naald te rijk stond wat eventueel kan leiden tot uitblazen van de gloeiplug indien er in de gaslosstand teveel brandstof binnenkomt.
    Daarna heb ik, na enig leeswerk over gloeipluggen een rossi no2 gloeiplug geprobeerd, om te kijken of het ´uitblazen´ weg zou zijn. Ik merkte echter geen verschil.

    Ik krijg het niet voor elkaar om de naalden zo af te stellen dat de motor in de lagere toerenregionen goed blijft draaien en ook stationair mooi stabiel blijft draaien. Ook heb ik de motor een keer terug gezet in de fabrieksinstelling maar het probleem is daar niet mee opgelost.

    Ik heb enkele foto´s toegevoegd, wellicht dat dat een en ander verduidelijkt (luchtfilter is er af op de foto´s, enkel om de standen van de naalden te kunnen checken en de opening bij gas dicht te kunnen checken).
    De uitlaat heb ik toendertijd in dezelfde winkel gekocht, niet speciaal voor deze motor maar voor het vorige standaardblokje wat in de auto zat. In de uitlaat zit inmiddels ook een deukje maar las in de topics dat dat niet uitmaakt. Weet niet of de uitlaat problemen zou kunnen geven. Ook heb ik de carburateur 180 graden gedraaid omdat de gasschuif aan de andere kant moest zitten.

    Aan jullie de vraag wat er aan de hand zou kunnen zijn, zie ik iets over het hoofd? Zijn er zaken die ik verkeerd heb aangepakt?

    Graag jullie hulp en expertise gevraagd!

    Alvast dank en met hartelijke groet,
    Chris
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 15 mei 2018
  2. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Uhm, klinkt gek maar probeer eens andere brandstof...

    Volgens mij liep Force het best op tornado.

    Zijn we in de winkel ook ooit eens dagen mee bezig gewest. Gewoon ff vulflesje vol lenen....
     
  3. Chrisje 2.5cc

    Chrisje 2.5cc

    Lid geworden:
    15 mei 2018
    Berichten:
    4
    Locatie:
    zoetermeer
    hoihoi,

    Dank voor je reactie. Ik kan het allicht eens proberen, andere brandstof. Ik dacht zelf dat Merlin an sich goede brandstof was. Kon ook zo snel geen post vinden over brandstofsoorten voor auto´s en ervaringen met Merlin, tornado etc..

    Ik zat nog even na te denken en wat ik wel merk is dat mijn koppeling ook zeer vroeg aanpakt, daardoor moet het stationair toerental ook dusdanig laag afgesteld worden dat de koppeling niet aanpakt dat het misschien stationair niet meer te doen is. Maar dan zit ik nog wel met het feit dat het motortje na warm lopen in de onderste regionen brandstof tekort lijkt te komen. Ik kan proberen de low end naald rijker te stellen?

    Met dank en groet!
    Chris
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Bij 20% zou ik met dit warme weer eerder een nr 4 plug proberen..... Merlin 20% is een offroad brandstof en bevat naar mijn weten een druppel extra olie wat ten goede komt voor de levensduur en loop. Als je er niet uit komt, zo ver woon je niet van Sassenheim....

    Maar inderdaad, een gewone auto komt ook moeilijker op gang als je te laag in toeren al rollend gas geeft. Na een paar jaar kunnen de veertjes in een koppeling wat slapper worden omdat ze al onder spanning staan.
     
  5. Chrisje 2.5cc

    Chrisje 2.5cc

    Lid geworden:
    15 mei 2018
    Berichten:
    4
    Locatie:
    zoetermeer
    Hoi Roelof,

    Dank voor de info. Ik heb eens gekeken naar de Merlin brandstoffen, de expert range bevat 10% olie, de speciale voor offroad heet advance en dus weer een ander soort peut (http://merlinfuel.com/en/products/fuels). Helaas melden ze de hoeveelheid olie niet.

    Ik zal ook de koppelingsveer eens vernieuwen.

    Met groet en dank weer!
    Chris
     
  6. Chrisje 2.5cc

    Chrisje 2.5cc

    Lid geworden:
    15 mei 2018
    Berichten:
    4
    Locatie:
    zoetermeer
    Beste allen,

    Nog dank voor alle tips, ik heb eens een enya gloeiplug gekocht en andere brandstof. Ook heb ik nieuwe koppelingsveer gemonteerd. Die plug alleen al maakte groot verschil, motor was zo afgesteld en draait nu als een tierelier.

    Daarnaast heb ik via conrad.nl een nieuw blokje aangeschaft (2,8cc en 1,7 PK), en deze via de WOT-methode ingelopen, draait ook als een zonnetje nu.

    Weer blij dus alhier.

    Groet,
    Chris
     
    mark0126 en Schots en Scheef vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina