Force .28 vragen.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Sareno, 13 jun 2019.

  1. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Deze nitro motor doet een beetje vreemd. Koud starten gaat prima en hij blijft net zo lang lopen als ik wil.

    Echt heel heet wordt hij echter niet (vandaag, 14 graden buiten). Hij komt wel mooi op snelheid, armer zetten zorgt ervoor dat hij minder mooi loopt. Die zou dus goed moeten staan. Bij het dichtknijpen van de leiding slaat hij na een seconde of 4 a 5 af. LSN dus ook goed.

    Toch, bij warme motor wil hij niet aanslaan. Wel maakt hij een beetje een gorgelend geluid.

    Nitro 16%
    Plug 3 (4 en 5 geprobeerd)

    De compressie is redelijk.

    Wat kan er aan de hand zijn met warm starten en waarom kan hij niet armer zodat de motor goed warm wordt? Ik kan hem nu rustig 5 seconden vasthouden.
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Of een rotte plug maar meestal een versleten zuiger.Als die warm is en je kunt hem zonder enige kracht door de compressie draaien zal het wel een versleten zuiger zijn.
     
  3. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Plug is nieuw.

    Dan is de zuiger vrij snel kapot. Mss 5 liter.

    Kan dat gorgelen geen vapor lock zijn?
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Gorgelen lijkt op erg rijk, heb je veel rook als je weg rijdt?

    Maar 5 liter is best mogelijk als je hem iets aan de arme kant hebt staan zeker in combinatie met een brandstof waar minder olie in zit (veelal onroad race brandstoffen)

    Je pinch test op de brandstofslang zegt niet veel als je geen goede balans tussen de LSN en HSN hebt staan, de HSN regelt ook tegelijk de LSN.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    plug is nieuw.. maar een plug kun je met 1 run verzieken.
    ff eruit, los in de driver, kijken of hij goed rood gloeit.
    kijken of de spiraal in de plug netjes rond is. zijn de wikkelingen niet gelijk, is de plug vaak een keer heet geweest.
    al sje na een run de plug eruit draait, is deze dan droog, of juist kletsnat?

    ALS de motor draait, en je rijdt. zie je dan verschil in rook en loopgedrag tussen stationair, halfgas of volgas?
    Hoe is de overgang? auto stilzetten, in 1 klap volgas geven. toert hij in 1 keer gelijkmatig op, of zitten er "langzame" stukken tussen?
    of toert hij langzaam op, om richting volgas steeds mooier te gaan lopen?
    vooral naar geluid luisteren en op rook letten..

    Kan heel goed dat je nu een goede afstelling hebt om koud te starten, en dat de motor tijdens het opwarmen daar mee doorloopt.
    maar een afstelling die niet klopt, klopt niet, en dan wil hij niet lekker aanslaan als hij warm is.

    iig, je kan er ff naar kijken.
    versleten is altijd een mogelijkheid..
    Automotoren hebben niet het eeuwige leven :D
     
  6. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Bedankt voor de reacties.

    Gorgelen doet hij alleen wanneer ik in het brandstof pompje knijp als de motor warm is en uit staat. Hij rookt normaal, niet extreem. Als ik de HSN armer zet, smoort hij op hoge toeren. Een beetje een mwooop geluid zeg maar. Ik heb overigens de HSN eerst afgesteld en de LSN nagenoeg niet aangeraakt, ik denk 1/8 rijker dan default.

    De plug is helder rood en droog en helemaal rond.

    In 1 klap gas geven is gewoon wegrijden, in 1 mooie lijn. Meteen volle kracht. Zoals gezegd, iets armer en hij smoort. Ook bij warme motor. Geen 4takten, niets.

    Ik krijg de motor alleen echt niet heet. Wat ik ook doe, wellicht ook omdat hij maar op 16% rijdt?

    Overigens, als ik deze youtube meneer mag geloven heeft hij nog redelijk compressie. Hij hist en plopt bij koude motor prima.

     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Welke plug gebruik je? Bij 16% zou je denk ik toch een 3 moeten gebruiken. Je kunt bij 16% ook proberen een ringetje van 0.1mm bij de kop weg te halen mits je nog een ring over houdt om als pakking te fungeren.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ff kleine nuance in mijn vraag en je antwoord:D

    het gaat om verschil in rook.
    stel, de LSN staat veel te rijk, HSN staat een tik arm.
    Dan zie je vanaf stationair veel rook, een motor die "zwaar" klinkt, naarmate de toeren omhoog gaan hoor je dat de motor lekkerder gaat klinken en dat de rook afzwakt..
    bij een tik arm kan dan de rook volledig weg zijn.
    Kan makkelijk dat hij wel in 1 keer doorgaat, maar er zit wat verschil in geluid bij lage toeren, en de hoeveelheid rook veranderd.

    In principe, als je hem inderdaad goed hebt afgesteld en hij is niet warm te krijgen, zit er iets aan het ontstekingstijdstip niet goed.
    die kun je veranderen door de plug te wijzigen en/of shims aanpassen.
    kortweg, wat Roelof zegt :D
     
  9. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Interessant, thanks.

    Ik reed gisteren als laatste met een 3 plug. Daar presteerde hij naar mijn gevoel ook het beste op, dat was ook gewoon een kwestie van proberen en luisteren.

    De LSN staat een 8e rijker dan "flush" en om eerlijk te zijn gedaan vanwege de pinch test. Bij "Flush" slaat hij binnen 2 seconden af bij pinchen, gaat meteen hoger in toeren.

    De rook is bij wegtrekken inderdaad dikker dan hoge toeren maar hij blijft wel roken. HSN armer zetten heeft echt geen nut, hij smoort meteen.

    Over de ring bij de plug zat ik ook na te denken, daar zit nu een dikkere (geen idee hoe dik, ben op mijn werk) ring tussen als pakking. Die wilde ik eigenlijk weglaten maar dan sluit hij vast niet goed meer af?
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Niet de ring bij de plug. Als je de kop los schroeft zitten er tussen de kop en de cilinderbus een aantal dunne ringen. Deels fungeren ze als pakking maar deels ook als compressie ring. Door een dunne ring weg te halen verhoog je de compressie en vervroeg je de ontsteking. Dit omdat de nitropercentage het omgekeerde doet, minder nitro zet de ontsteking later dus compenseert dat elkaar.
     
  11. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik heb nog wat oudere 20% nitro staan, geen idee hoe oud. Zou dat eventueel helpen?
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Je kunt het altijd proberen, wel het blik goed schudden voordat je er wat uit haalt. (overigens altijd het blik/jerrycan goed schudden voordat je er brandstof uit haalt)
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    en opletten, ieder merk en type brandstof heeft een andere olie/brandstofverhouding..
    de ene olie kan dikker zijn dan de andere.

    kortweg: meestal moet je bij een andere brandstof ook opnieuw afstellen.
    Dit is niet zo erg natuurlijk..
    maar sommige mensen denken dat je zonder afstellen van de ene naar de andere brandstof kunt stappen, dan gaat het wel eens niet goed.

    Qua rook.
    die dikke pluim bij wegtrekken kan 2 dingen zeggen:
    - Stationair staat rijk. motortje staat tijdens stationair draaien eigenlijk een beetje brandstof op te potten. Bij lang stationair slaat hij af. Bij optrekken gooit hij die extra hoeveelheid eruit, en heb je een dikke pluim.
    - LSN staat wat rijk. Als je van volgas even vlot remt tot bijna stil en dan weer volgas, is de statonair afstelling niet in zicht geweest. als je dan nog een verschil in pluim hebt tussen lage en hoge toeren, is het de LSN die aangepast moet worden.

    als die verhouding goed staat, hoef je daarna alleen nog maar aan de HSN te komen.
    tenzij je van brandstof wisselt.
    en al helemaal als je van nitropercentage wisselt. Nu ga jij van 16 naar 20, zal niet zo gek veel verschil geven.
    maar de olie kan wel dikker of dunner zijn = andere afstelling
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Ehm.... stationair is geen rijk/arm afstelling. Stationair is iets wat je (indien nodig) moet corrigeren als je aan de HSN en LSN draait en is inweze de laatste schroef die je afstelt als je een goede balans tussen de HSN en LSN gevonden hebt. en ja, hoewel een lage stationair mooi en juist lijkt wordt er in de racerij nog wel eens een hogere stationair gezet. Het maakt de stationaire loop niet alleen betrouwbaarder dat die niet uitvalt maar het verbeterd ook de acceleratie omdat de motor minder snel vol loopt en daardoor sneller op toeren is, je moet dan wel een koppeling hebben die dat toe laat.

    Zo zijn er ook mensen die zweren bij een zgn 2-step of zelfs 3-step idle. Hier hoor je de motor niet direct terug vallen naar stationair maar met nog 1 of 2 tussenstappen. Mij boeit dat niet, als de motor maar terug valt....
     
  15. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Stationair blijft hij lopen tot ik hem stop of de brandstof op is.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je met die afstelling gereden hebt, dan heb je inderdaad na 5 liter je bus wel versleten...
    In principe moet je rijden met een afstelling waarbij er nog wat ruimte zit tussen waar je mee rijd, en waar dat "mwoop" geluidje begint.
    Je bevestigt het hier nog een keer, dat je min of meer op "peak performance" afstelt... Net als bij vliegtuigen, als je lang(er) plezier van je motor wilt hebben moet je hem iets vetter zetten dan waar je maximale prestaties hebt. Maximale prestaties zijn voor als je racet en levensduur ondergeschikt is aan winnen.
     
  17. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Klopt wat je zegt maar dit is/was alleen tijdens trouble shooting. Ik houd zeker een 8e tot een 4e slag ertussen. Dus vanaf het punt dat hij goed rijdt.
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat is afhankelijk van een hoop factoren.

    Zoals eerder oipgemerkt, als je een brandstof gebruikt wat meer voor het racen bedoeld is heb je minder olie en heb je ook weinig ruimte als je effe voorbij de grens aan de arme kant gaat. Gebruik je een RTR of een standaard offroad brandstof heb je iets meer ruimte voor een voldoende smeering, Ook hebben deze Force carburateurs een 7 of hooguit 8mm doorlaat waarmee de motor al op zichzelf geen grote hoeveelheid lucht en met dat geen grote hoeveelheid brandstof krijgt bij een goede afstelling.

    Maar een snelle slijtage zit niet alleen in de hoeveelheid olie maar ook in de soort. Over het algemeen geven brandstoffen met geheel of voor een deel ricinus olie een veel betere smering dan alleen een brandstof met een synthetische olie.

    En dan heb je nog de factor voorverwarmen en/of bij de start de motor langzaam op temperatuur brengen. Ik heb veel gasten motoren zien starten en dan direct vol op het gas. Dan ben je er echt zo doorheen.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Toch is dat altijd onveranderlijk mijn ervaring geweest met motoren uit de prijsklasse van Force en aanverwantte, dat als je op piekvermogen rijd, je ook met de "allround" brandstoffen (dus met wat meer olie dan de ultieme wedstrijdbrandstof) gewoon minder lang met je motor doet. En dan nog was 10 liter brandstof al best een "goede" levensduur....
    Ik heb daarom na een paar motoren versleten te hebben, daarna altijd gereden met een heel licht "krakerig" uitlaatgeluid om er zeker van te zijn dat de motor rijk genoeg stond om te overleven....
     

Deel Deze Pagina