formaat verschil 2 gelijke lipo packs

Ik heb hier 2 nieuwe 800 mAh 3s1p lipo packs liggen,beiden het zelfde merk
toch is 1 pack bijna 4 mm. dikker dan die andere. de een weegt 84 gram en die andere 75 gram.
de accu staat niet bol ofzo, elke cell is gewoon iets dikker dan in het anderepack.
m`n eerste gedachte was: ahh meer power voor de zelfde prijs :) maar dat zal wel tegen vallen

1. heeft dit invloed op de kwaliteit van 1 van de accu`s ?
2. op welke manier kan ik de werkelijk geleverde mAh`s meten ?

hoe zwaarder de accu per mAh hoeveel meer C hij vaak is. 6C is bv lichter / dunner dan 10C. Meten kan je doen door een spannings curve te maken en in de gaten te houden bij welke stroom de accu rond de 10.5V uit komt. Dat is ruwweg je maximale continu stroom. Je moet daarbij ook je temperatuur in de gaten houden.

hi Tadango,
de packs zij allebeide 20C www.flightpower.co.uk
als ik het goed onthouden heb kan een accu van 800 mAh gedurende 1 uur 0,8 amp. leveren. dus een half uur 1,6 amp, een kwatier 3,2 amp. enzovoort.
klopt die theorie ? of is het in de praktijk anders
ik heb net een accu leeggetroken in 6 min en 35 sec toen sloeg de regelaar af wegens het onder de 9 volt komen de de accu was goed warm niet heet, en heb het gevoel dat die andere net iets langer mee gaat.
ik kan me ook indenken dat een vliegtuig wat vast gehouden wordt meer stroom neemt dan wanneer het vliegt. klopt dit ?

verder heb ik ook twijfels over het laad apparaat(robbe 8121)
er zit bijna een half volt verschil tussen wat de robbe lader aangeeft en wat 2 multimeters aangeven. misschien een nieuw topic waard....

groet

stroom zal in de vlucht niet veel minder zijn dan in de hand. Misschien 5-10%voor een echt snel toestel (100+ km/h)

Die theorie klopt aardig alleen hoe hoger de stroom hoe minder mAh de meeste accu's leveren. Scheelt wel meer dan 10%. Kijk dus niet gek op als er maar 700 mAh uit komt ;)

Beiden 20C? soms zijn nieuwere type's beter / lichter. Ik heb 158 grams kokam's van 2000 mAh dan zijn er 142 gram's thunderpowers van 2100 die meer stroom aan kunnen. De kokam's zijn al een tijdje uit, die thunderpowers net nieuw. Nieuwer is vaak beter / lichter / krachtiger enz.

Je moet wel duidelijk verschil maken bij fabrikanten van cellen zoals Kokam en fabrikanten van pack's zoals ThunderPower en PolyQuest ... en ten slotte nog de groothandelaren zoals Graupher/Robbe/Multiplex ....

Charlie Wang van ThunderPower bijvoorbeeld selecteert cellen van diverse fabrikanten om tot de beste prestaties te komen ... maar andere pack-assemblage bedrijven selecteren meer op prijs ... vooral de "eigenmerk" producten kunnen binnen de zelfde benaming geassembleerd zijn van cellen van verschillende fabrikanten, die dus ook wat kunnen afwijken in afmeting (en kwaliteit) ......

De "grote" jongens in de groothandel kopen overal en laten er gewoon een eigen stickertje op plakken ....

Je moet wel duidelijk verschil maken bij fabrikanten van cellen zoals Kokam en fabrikanten van pack's zoals ThunderPower en PolyQuest ... en ten slotte nog de groothandelaren zoals Graupher/Robbe/Multiplex ....

Charlie Wang van ThunderPower bijvoorbeeld selecteert cellen van diverse fabrikanten om tot de beste prestaties voor zijn pack's te komen ... maar andere pack-assemblage bedrijven selecteren meer op prijs ... vooral de "eigenmerk" producten kunnen binnen de zelfde benaming geassembleerd zijn van cellen van verschillende fabrikanten, die dus ook wat kunnen afwijken in afmeting (en kwaliteit) ......

De "grote" jongens in de groothandel kopen overal en laten er gewoon een eigen stickertje op plakken ....

de dikkere van de 2 lipos is helaas niet meer, ik heb de afgelopen week uitvoerig gestest en stroom aflevering viel zwaar tegen. binnen 1 minuut schakelde de regelaar de boel uit. dat heeft me nog een staart gekost van een shock-flyer die op dat moment aan de prop. hing :(
ook het laden ging niet van harte +- 15 ladingen in totaal. op het eind kreeg ik er nog maar 270 Ma in.
ik ben er vanochtend even mee terug geweest naar de winkel ze hebben even gemeten en bekeken en kreeg zo zonder probleem een nieuwe mee naar huis :)

Back