Oke, nog één keer.
Toen men pas de droge NiCad cellen had ontwikkeld (ja er bestaan ook natte NiCad cellen) hadden die cellen het probleem dat je ze eigenlijk altijd helemaal leeg moest gebruiken. Wanneer je half lege cellen ging laden kregen ze last van het "geheugeneffect". Dat betekende dat de cellen als het ware gingen onthouden dat ze steeds maar voor de helft gebruikt werden. Het probleem was toen dat er steeds minder capaciteid over bleef. Gelukkig kon je dit voorkomen door er voor te zorgen dat de cellen altijd leeg waren als je ging laden. Vandaar dat je toen veel laders had die eerst de accu ontlaade voordat ze met het laden begonnen. Deed je dat niet dan had je na verloop van tijd een probleem. Gelukkig kon je dat geheugeneffect voor het overgrote deel weer terugdraaien. Wanneer je een goed geladen accu netjes helemaal ontlaade en daarna weer oplaade kon je het "geheugen weer wissen". Soms moest je deze truck wel drie of meer keer herhalen om dat geheugen te wissen, dat was afhankelijk van hoe erg dat geheugeneffect was.
Moderne NiCad cellen hebben vrijwel GEEN geheugen meer. Je kan dus zonder gevaar een half lege accu weer laden. Als je helemaal zeker wilt zijn kan je bijvoorbeeld elke 20ste keer laden de accu helemaal leeg trekken voordat je begint met het laden. Wanneer je dat doet bestrijdt je het kleine beetje geheugeneffect dat er nog over is op een effectieve manier.
Wat gebeurt er dan wel met de moderne NiCad accu's?
De "moderne mens" heeft haast, veel haast. Dat kan zo erg zijn dat vele zelfs in de hobby "geen tijd" hebben. Als een accu leeg is dan moet hij zo snel mogelijk weer geladen worden. 2 Uur laadtijd is al veeeeel te lang, laden moet je binnen een uur, nee het moet zelfs in een kwartier!
NiCad cellen vinden dat heel erg snelle laden eigenlijk helemaal niet zo fijn. Allerlei chemische processen die in de cellen plaats vinden hebben nu eenmaal tijd nodig. De fabrikanten doen hun best om de cellen beter geschikt te maken voor dat snelle laden maar dat is eigenlijk nog niet voldoende om ze aan "onze" eisen te laten voldoen. Dat betekend dat de cellen absoluut te lijden hebben van die hoge laadstromen en dat niet alleen ook de hoge ontlaadstromen vinden ze niet echt fijn.
Langzaam laden (te langzaam) is echter ook niet aan te bevelen. Het probleem is dat er dan teveel kristalgroei plaats vind waardoor het werkzame opperlak van de electrodes in de cellen kleiner wordt. Het gevolg hiervan is dat de capaciteid minder wordt en de inwendige weerstand groter wordt. Dit wordt dan vaak het geheugeneffect genoemd maar dat is het niet, dit proces is zo goed als onomkeerbaar!
Om deze reden adviseren de meeste fabrikanten dan ook dat je de cellen met stromen moet laden waarbij de cellen in 2 tot 4 uur vol zijn. Stromen van 0,25 tot 0,5C dus.
LET OP, dit geldt alleen voor de snellaadbare cellen! Er zijn nog steeds cellen te koop die je niet sneller moet laden dan maximaal 0,3C!
Een ander probleem is dat je de cellen die "mishandeld" zijn door ze super snel te laden en ontladen ook slechter tegen opslag kunnen. Om maximale levensduur te krijgen moet je deze cellen eigenlijk constant gebruiken. Als je ze b.v in de winter niet gebruikt gaan ze inwendig toch behoorlijk achteruit. Je legt ze weg (NiCad koel en ontladen opbergen) en na een aantal maanden haal je ze weer tevoorschijn om ze weer te gebruiken. Als je ze dan gaat laden en testen kom je tot de ontdekking dat de capaciteid behoorlijk minder is geworden en dat de motor ook niet meer zo snel draaid als voorheen. De inwendige weerstand is groter geworden. Ook dit wordt het geheugeneffect genoemd maar is het dus niet, ook dit proces kan maar beperkt omgekeerd worden. Een paar keer ontladen en laden verbeterd het wel een beetje maar ze worden nooit meer de "oude".
Mijn advies heb ik uit vele stukjes van fabrikanten die ik heb gelezen over NiCad's.
Laad niet sneller dan nodig is. Een zender of ontvanger accu hoef je niet binnen een uur vol te stampen.
Volledig ontladen voor het laden is niet nodig. Eens in de 20 keer laden is vrijwel altijd voldoende.
Berg niet gebruikte accu's op een koele plaats op. Als je ze ontladen opbergt gaan ze langer mee.
Echt zwaar belaste cellen hebben echt een beperkte levensduur. In sommige gevallen gaan ze maar één seizoen mee. Dit heeft niets te maken met geheugeneffect of wat dan ook, ze zijn gewoon "versleten". Als jij op je sokken door de stad gaat lopen zit er ook binnen de kortste keren een gat in. Doe je er schoenen overheen dan gaan ze veel langer mee.
Dan nog even de term FORMEREN. Dit betekend volgens mij dat je alle cellen in een accu zoveel mogelijk gelijk aan elkaar probeert te krijgen. Hier zijn diverse methodes voor. De meest gebruikte is de accu langzaam laden gedurende een vaste tijd. Vaak wordt hiervoor 0,1C en 14 uur gebruikt. Op deze manier ben je er zeker van dat alle cellen helemaal vol zijn zonder dat cellen die iets eerder vol waren te veel overladen worden.
Dan ontlaad je de accu met een stroom van ongeveer 1C. Als je de beschikking heb over een geheugen scoop of iets dergelijks kan je de spanning van de accu tijdens het ontladen meten en opslaan. Wanneer je dan na het ontladen de ontlaad grafiek bekijkt kan je zien of er 1 of meer cellen bij zijn die eerder leeg zijn dan de rest. Je ziet dan een klein sprongetje naar beneden.
Als je deze laad/ontlaad cyclus enkele keren herhaald zal je zien dat de cellen steeds meer aan elkaar gelijk worden. Als laatste kan je de accu snel laden en ook snel(ler) ontladen. Je zult merken dat je langer energie uit de accu kunt halen omdat er nu geen cellen meer zijn die er eerder mee ophouden dan de anderen. Als er cellen eerder leeg zijn dan de andere zal de regelaar eerder uitschakelen omdat hij "denkt" dat de accu al leeg is. Het zal duidelijk zijn dat ook dit niets met het geheugeneffect heeft te maken.
Ik hoop dat de zaak wat duidelijker is en dat we nu de zaken niet meer doorelkaar halen.
Toen men pas de droge NiCad cellen had ontwikkeld (ja er bestaan ook natte NiCad cellen) hadden die cellen het probleem dat je ze eigenlijk altijd helemaal leeg moest gebruiken. Wanneer je half lege cellen ging laden kregen ze last van het "geheugeneffect". Dat betekende dat de cellen als het ware gingen onthouden dat ze steeds maar voor de helft gebruikt werden. Het probleem was toen dat er steeds minder capaciteid over bleef. Gelukkig kon je dit voorkomen door er voor te zorgen dat de cellen altijd leeg waren als je ging laden. Vandaar dat je toen veel laders had die eerst de accu ontlaade voordat ze met het laden begonnen. Deed je dat niet dan had je na verloop van tijd een probleem. Gelukkig kon je dat geheugeneffect voor het overgrote deel weer terugdraaien. Wanneer je een goed geladen accu netjes helemaal ontlaade en daarna weer oplaade kon je het "geheugen weer wissen". Soms moest je deze truck wel drie of meer keer herhalen om dat geheugen te wissen, dat was afhankelijk van hoe erg dat geheugeneffect was.
Moderne NiCad cellen hebben vrijwel GEEN geheugen meer. Je kan dus zonder gevaar een half lege accu weer laden. Als je helemaal zeker wilt zijn kan je bijvoorbeeld elke 20ste keer laden de accu helemaal leeg trekken voordat je begint met het laden. Wanneer je dat doet bestrijdt je het kleine beetje geheugeneffect dat er nog over is op een effectieve manier.
Wat gebeurt er dan wel met de moderne NiCad accu's?
De "moderne mens" heeft haast, veel haast. Dat kan zo erg zijn dat vele zelfs in de hobby "geen tijd" hebben. Als een accu leeg is dan moet hij zo snel mogelijk weer geladen worden. 2 Uur laadtijd is al veeeeel te lang, laden moet je binnen een uur, nee het moet zelfs in een kwartier!
NiCad cellen vinden dat heel erg snelle laden eigenlijk helemaal niet zo fijn. Allerlei chemische processen die in de cellen plaats vinden hebben nu eenmaal tijd nodig. De fabrikanten doen hun best om de cellen beter geschikt te maken voor dat snelle laden maar dat is eigenlijk nog niet voldoende om ze aan "onze" eisen te laten voldoen. Dat betekend dat de cellen absoluut te lijden hebben van die hoge laadstromen en dat niet alleen ook de hoge ontlaadstromen vinden ze niet echt fijn.
Langzaam laden (te langzaam) is echter ook niet aan te bevelen. Het probleem is dat er dan teveel kristalgroei plaats vind waardoor het werkzame opperlak van de electrodes in de cellen kleiner wordt. Het gevolg hiervan is dat de capaciteid minder wordt en de inwendige weerstand groter wordt. Dit wordt dan vaak het geheugeneffect genoemd maar dat is het niet, dit proces is zo goed als onomkeerbaar!
Om deze reden adviseren de meeste fabrikanten dan ook dat je de cellen met stromen moet laden waarbij de cellen in 2 tot 4 uur vol zijn. Stromen van 0,25 tot 0,5C dus.
LET OP, dit geldt alleen voor de snellaadbare cellen! Er zijn nog steeds cellen te koop die je niet sneller moet laden dan maximaal 0,3C!
Een ander probleem is dat je de cellen die "mishandeld" zijn door ze super snel te laden en ontladen ook slechter tegen opslag kunnen. Om maximale levensduur te krijgen moet je deze cellen eigenlijk constant gebruiken. Als je ze b.v in de winter niet gebruikt gaan ze inwendig toch behoorlijk achteruit. Je legt ze weg (NiCad koel en ontladen opbergen) en na een aantal maanden haal je ze weer tevoorschijn om ze weer te gebruiken. Als je ze dan gaat laden en testen kom je tot de ontdekking dat de capaciteid behoorlijk minder is geworden en dat de motor ook niet meer zo snel draaid als voorheen. De inwendige weerstand is groter geworden. Ook dit wordt het geheugeneffect genoemd maar is het dus niet, ook dit proces kan maar beperkt omgekeerd worden. Een paar keer ontladen en laden verbeterd het wel een beetje maar ze worden nooit meer de "oude".
Mijn advies heb ik uit vele stukjes van fabrikanten die ik heb gelezen over NiCad's.
Laad niet sneller dan nodig is. Een zender of ontvanger accu hoef je niet binnen een uur vol te stampen.
Volledig ontladen voor het laden is niet nodig. Eens in de 20 keer laden is vrijwel altijd voldoende.
Berg niet gebruikte accu's op een koele plaats op. Als je ze ontladen opbergt gaan ze langer mee.
Echt zwaar belaste cellen hebben echt een beperkte levensduur. In sommige gevallen gaan ze maar één seizoen mee. Dit heeft niets te maken met geheugeneffect of wat dan ook, ze zijn gewoon "versleten". Als jij op je sokken door de stad gaat lopen zit er ook binnen de kortste keren een gat in. Doe je er schoenen overheen dan gaan ze veel langer mee.
Dan nog even de term FORMEREN. Dit betekend volgens mij dat je alle cellen in een accu zoveel mogelijk gelijk aan elkaar probeert te krijgen. Hier zijn diverse methodes voor. De meest gebruikte is de accu langzaam laden gedurende een vaste tijd. Vaak wordt hiervoor 0,1C en 14 uur gebruikt. Op deze manier ben je er zeker van dat alle cellen helemaal vol zijn zonder dat cellen die iets eerder vol waren te veel overladen worden.
Dan ontlaad je de accu met een stroom van ongeveer 1C. Als je de beschikking heb over een geheugen scoop of iets dergelijks kan je de spanning van de accu tijdens het ontladen meten en opslaan. Wanneer je dan na het ontladen de ontlaad grafiek bekijkt kan je zien of er 1 of meer cellen bij zijn die eerder leeg zijn dan de rest. Je ziet dan een klein sprongetje naar beneden.
Als je deze laad/ontlaad cyclus enkele keren herhaald zal je zien dat de cellen steeds meer aan elkaar gelijk worden. Als laatste kan je de accu snel laden en ook snel(ler) ontladen. Je zult merken dat je langer energie uit de accu kunt halen omdat er nu geen cellen meer zijn die er eerder mee ophouden dan de anderen. Als er cellen eerder leeg zijn dan de andere zal de regelaar eerder uitschakelen omdat hij "denkt" dat de accu al leeg is. Het zal duidelijk zijn dat ook dit niets met het geheugeneffect heeft te maken.
Ik hoop dat de zaak wat duidelijker is en dat we nu de zaken niet meer doorelkaar halen.