Formule 1 prototype

Oscar

verslagschrijvers
Omdat ik van 5 cellen overstap naar lipo accus ,
heb ik weer een nieuw prototype F1 gemaakt

full

full

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe bewerk je die platen, heb je een "cnc" figuurzaag oid?

Naast een frees zo te zien.

Enne idd mooi spul.

Hey Oscar,

Ik heb hem al in bijna complete staat in het echt mogen aanschouwen en moet zeggen ziet er gelikt uit hoor.
Petje af:mrgreen:

mvg Roy

ziet er inderdaad heel mooi uit!

Toch nog een vraagje uit nieuwschierigheid. Zal de achterkant niet mee sturen in de bochten aangezien ik geen panhardbar of centrale kogel zie die de achterkant op zijn plaats houd? Nou weet ik niet of dat bij een milde motor wat uit zal maken maar toch ben ik er nieuwschierig naar.:mrgreen:

ziet er inderdaad heel mooi uit!

Toch nog een vraagje uit nieuwschierigheid. Zal de achterkant niet mee sturen in de bochten aangezien ik geen panhardbar of centrale kogel zie die de achterkant op zijn plaats houd? Nou weet ik niet of dat bij een milde motor wat uit zal maken maar toch ben ik er nieuwschierig naar.:mrgreen:

De achterkant maakt deel uit van de bodemplaat welke in het vlak een hoge torsiestijfheid heeft dus niet zal meesturen. Links en rechts van het chassis heb je "staafjes" die de achterkant op zijn plek houden in bepaalde vrijheidsgraden.

buiging (inveren) is "vrij" en torsie om de lengteas is ook "vrij" zodat het ene wiel hoger/lager kan staan dan het andere wiel.
Torsie om een verticale as is stijf net zoals bewegen in X en Y richting.

Het is me duidelijk dat de flexplaten deel uit maken van het chassis maar naarmate de flexplaten langer worden (en dunner) hoe meer kracht er op het punt komt waar het vast zit aan het chassis. De ronde vorm bij het punt dat aan het chassis zit zal scheurvorming zo goed mogelijk voorkomen maar tegelijkertijd word het stukje epoxy/glasvezel wel dunner daar wat wellicht de pod weer kan laten meebewegen in de bochten.

Maar goed, als dit inderdaad gewoon stijf genoeg is zonder dat de pod links en rechts kan bewegen dan is er verder geen probleem.

Het is iets wat me opvalt en is puur uit intresse hoe dat zich zou houden in race conditie. Tevens is het de eerste keer dat ik zo'n idee zie dus ben vol geintresseerd in dit nieuwere concept :mrgreen:

Ik zie even niet welke staafjes je bedoeld? Bedoel je die witte steuntjes voor de bovenplaat op het chassis?

Laatst bewerkt:
Met "staafjes" bedoel ik de verbindingen (in het chassis) vanaf de gaten tot de motorgondel.

Het is me duidelijk dat de flexplaten deel uit maken van het chassis maar naarmate de flexplaten langer worden (en dunner) hoe meer kracht er op het punt komt waar het vast zit aan het chassis.

Ik zie even niet welke staafjes je bedoeld? Bedoel je die witte steuntjes voor de bovenplaat op het chassis?

Het is eigenlijk een "link" car uit een stuk.

hier het zelfde pricipe op een 1:12

full

de bovenste is een prototype van mij,
hieronder een voorbeeld dat ik vond op internet

full

Back