Formule 1

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Oscar, 22 mei 2008.

  1. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Ik ben bezig met een nieuwe formule 1 auto

    doelstelling:

    Simpele constructie ( weinig onderdelen )
    Sterke constructie
    Goede rij-eigenschappen ( met normale tourwagen banden 24 mm )

    [​IMG]

    [​IMG]

    De basis onderdelen zijn van de F103 GT
    alleen is het diferentieel te complex,
    ik wil nog proberen iets van een CRC te gebruiken, maar daar zal wat draaibankwerk aan te pas komen.

    Aan de voorkant mist nog de bovenste draagarm.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. MRCTMD

    MRCTMD

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    698
    Locatie:
    Nieuwpoort-Bad (Belgie)
    Mooi concept allezins. Succes. Grtz Danny
     
  3. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.919
    Locatie:
    Eindhoven
    Waarom geen Pro10 kap erop fabriceren? De bandendiamter komt wel redelijk overheen met een Pro10 en dan vallen de smallere banden niet meer zo op.

    (en zo rijden er weer wat meer Pro10 bodies op de baan ;-) )

    Ziet er weer nice uit Oscar, op basis van het type chassis van die 1/12?

    Joost.
     
  4. mikky32

    mikky32 Guest

    ziet er goed uit.
    maar waarom geen rubber f1 banden van tamiya?
    ziet er op een F1 wel mooier uit.
     
  5. stephanbeelen

    stephanbeelen

    Lid geworden:
    13 dec 2007
    Berichten:
    1.112
    Locatie:
    Haarlem
    Ik denk dat die banden er maar in 1 type is die wellicht niet geschikt zijn voor rijden op een rc baan. Touringcar banden zijn er in diverse typen en hard heden waardoor er meer keuze is.

    Hij ziet er wel goed uit. Misschien toch maar overstappen op eem F1.
     
  6. mikky32

    mikky32 Guest

    Dat weet ik niet of dat ze die verschillende hebben.

    Dacht het niet. Ze zijn wel duur trouwens. Je kunt ook foam pakken.
     
  7. heuveltje

    heuveltje

    Lid geworden:
    16 jun 2007
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Eindhoven
    Ziet er leuk uit, maar
    Gaat denk ik toch vrij lastig worden zonder veering voor of achter.
    Ik kan aan mijn f103GT toch merken als de achtervering te los zit. zonder vering moet dat nog veel lastiger worden :)
     
  8. thomas

    thomas

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    329
    Locatie:
    NL
    Als de chassis delen zo zijn gemaakt dat ze wat kunnen buigen, zal hij toch wat vering hebben...
     
  9. Niels de Zwijger

    Niels de Zwijger

    Lid geworden:
    25 apr 2006
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Driehuis
    Ziet er goed uit Oscar.

    IK heb 2 vragen:
    Ga je de motorpod nog laten veren net als bij de F103?
    Kun je de rijhoogte nog aanpassen aan de voorzijde?

    Ben erg benieuwd naar de shakedown op de MACH

    Succes
     
  10. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Hij kan er nog voor kiezen om het motor gedeelte en de voorophanging tussen 2 siliconen O-ringen in te klemmen om iets meer beweging te realiseren. Zo’n 35 jaar geleden had men ook alleen maar rubber en flex, en toen werd er ook hard gereden, zoals zijn inleiding al aangaf “back to basic”!

    Bij een 1:1 F1 zit dacht ik ook meer dan 50% van de vering in de banden, dus met bv foam inserts oid wat banden soepel houdt, evt verschillende bandbreedte, ook al geeft hij de voorkeur aan 24mm, tja wel veel testen, maar dat is de hobby!
     
  11. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    De banden/velgen van de Tamiya F201 passen er zo op.
    Het probleem van die banden is echter de hoge "wang" van die banden.
    Dit zorgt er voor dat er al zo verschikkelijk veel vering in de band zelf zit
    en ook vervormt de band erg in de bochten.

    Mijn ervaring met de F201 is dat ik achter bivoorbeeld 4 graden camber moest hebben voor een goede wegligging en een normaal slijtagepatroon.

    In de 1:4 schal zie je ook banden/velgen die van binnen een laag profiel hebben
    en het rubber valt dan zo ver over de buitenkant dat het een F1 band lijkt
    maar toch is het een laag profiel band.
     
  12. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Als je wat beter kijkt zie je dat het chassis om de accu heen een uitgefreesde
    sleuf heeft.
    Die zorgt er voor dat het achterdeel vering heeft.

    Aan de voorkant veert de auto op de draagarmen,
    die ideale dikte daarvan moet ik proefondervindelijk vast stellen.
     
  13. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar

    De achterzijde is dus flexibel gemaakt, maar zonder kwetsbare T-bar.

    De rijhoogte aan de voorzijde is met ringetjes een paar milimeter aan te passen.

    De shakedown moet binnen een of twee weken gaan gebeuren!
     
  14. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.919
    Locatie:
    Eindhoven
    Oscar, op een asfalt buitenbaan is een T-bar een stuk minder kwetsbaar dan op een indoorbaan. Ik heb met de Pro10 nu toch al een paar beste klappen gemaakt en de T-bar bleef heel. Rij nog steeds met de eerste dus...

    Verder ben ik weer zeer benieuwd naar de rij-eigenschappen hiervan maar als die net als de 1/12 zijn dan zit het wel goed...

    Joost.
     
  15. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Update:

    Voorwielophanging klaar.
    moet nog een betere servo saver in.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Maurits

    Maurits

    Lid geworden:
    16 jan 2006
    Berichten:
    953
    Ziet er mooi uit Oscar. De voorophanging lijkt wat op die van Tech Racing. Bij mij komt er waarschijnlijk binnenkort ook een F1, een Corally. Tot zover nog niet met 2WD direct drive gereden, dus ik ben benieuwd hoe dat rijdt.
     
  17. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.919
    Locatie:
    Eindhoven
    En dan te bedenken dat Oscar de Tech nog niet eens had gezien toen hij dit ontwierp haha LOL ;-)
     
  18. stephanbeelen

    stephanbeelen

    Lid geworden:
    13 dec 2007
    Berichten:
    1.112
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Oscar,

    Hij ziet er erg goed uit, ben benieuwd hoe die gaat, zijn schuim banden trouwens niet een betere optie ivm grip....

    Kunnen ze bij Corally en puntje aanzuigen, nu maar hopen dat er geen chinees op deze site komt om je idee te pikken;)

    gr

    Stephan
     
  19. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Zo is het maar net !
     
  20. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Gek genoeg komen er nog geen behoorlijke modelbouwspullen van chineese merken
    Academy, reely het is allemaal goedkoop maar kwalitatief slecht spul.
     

Deel Deze Pagina