Ik heb ergens onderstaande formule teruggevonden voor het berekenen van de stuwkracht van een prop.
Deze formule is afgeleid van de bekende F = 0,5 x rho x Cl x v² x A
Men maakt de veronderstelling dat 2/5 van de propdiameter het relevante deel van de stuwkracht levert en men veronderstelt een Cl van 0,8 voor een prop.
De formule is dan:
Fs = 102/10000 x 0,5 x massadichtheid lucht x 0,8 x [ ( rpm x pi x propdiameter / 6000 )² + vliegsnelheid² ] x propbladkoorde x propdiameter / 5
Fs = stukwkracht in gram
massadichtheid lucht in kg/m³ (=1,22)
Cl = liftcoëfficiënt van de prop
rpm = toerental in 1/min
propdiameter in cm
vliegsnelheid in m/s
propbladkoorde in cm
Vul ik de parameters in dan zou een 8" prop bij 10000 rpm en een vliegsnelheid van 4 m/s, 460 gr thrust leveren, terwijl de thrust data van de fabrikant 175 gr zeggen... een duidelijk overschatting dus.
Iemand een idee of de veronderstellingen dat 2/5 van de prop diameter het relevante deel van de stuwkracht leveren en een Cl van 0,8 juist zijn?
Als ik een Cl van 0,6 veronderstel en 1/5 van de prop als relevant deel veronderstel, kom ik op 170 gr. Alleen lijkt me 1/5 zo laag...
Een veronderstelde Cl van 0,3 en opnieuw 2/5 van de prop diameter geeft ook 175 gr.
Of is er nog ergens een factor die in rekening moet gebracht worden?
Deze formule is afgeleid van de bekende F = 0,5 x rho x Cl x v² x A
Men maakt de veronderstelling dat 2/5 van de propdiameter het relevante deel van de stuwkracht levert en men veronderstelt een Cl van 0,8 voor een prop.
De formule is dan:
Fs = 102/10000 x 0,5 x massadichtheid lucht x 0,8 x [ ( rpm x pi x propdiameter / 6000 )² + vliegsnelheid² ] x propbladkoorde x propdiameter / 5
Fs = stukwkracht in gram
massadichtheid lucht in kg/m³ (=1,22)
Cl = liftcoëfficiënt van de prop
rpm = toerental in 1/min
propdiameter in cm
vliegsnelheid in m/s
propbladkoorde in cm
Vul ik de parameters in dan zou een 8" prop bij 10000 rpm en een vliegsnelheid van 4 m/s, 460 gr thrust leveren, terwijl de thrust data van de fabrikant 175 gr zeggen... een duidelijk overschatting dus.
Iemand een idee of de veronderstellingen dat 2/5 van de prop diameter het relevante deel van de stuwkracht leveren en een Cl van 0,8 juist zijn?
Als ik een Cl van 0,6 veronderstel en 1/5 van de prop als relevant deel veronderstel, kom ik op 170 gr. Alleen lijkt me 1/5 zo laag...
Een veronderstelde Cl van 0,3 en opnieuw 2/5 van de prop diameter geeft ook 175 gr.
Of is er nog ergens een factor die in rekening moet gebracht worden?