FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten (deel 2)

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door NVM, 8 jan 2011.

  1. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Die punten voor de wielen? Die zijn onderdeel van het landingsgestel, voorkomen dat het vliegtuig op z'n neus gaat bij de landing.
    De zeppelin werd beschoten met een mitrailleur.
     
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Helemaal goed Henri, voor jou de volgende opgave!

    Groeten, Ramses
    .
     
  3. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Daar was ik al bang voor ... nou moet ik wat gaan bedenken. :confused:
     
  4. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Geen vliegtuig weliswaar, maar wel het product van een vliegtuigfabrikant ... een sportwagen met een opmerkelijk spatbord.
    Om de bouw van vliegtuigen te kunnen bekostigen, moesten de broers een bredere handel drijven.
    Het werd helaas geen commercieel succes, want de dames vonden het te veel gedoe om in te stappen.
    Gelukkig heeft het de broer die zich met de vliegtuigbouw bezig hield, niet van zijn succes weerhouden.

    trivia1.jpg trivia2.jpg
     
  5. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    The Farman 1923 A6A Super – Sport

    This interesting streamlined design was built by the Farman company of France, which was run by three brothers, Richard, Henri and Maurice. They were forward thinking and important pioneer developers of the airplane and its flight in Europe. Henri and Maurice funded their aircraft pursuits by operating a successful car dealership in Paris and Richard also ran a sales outlet in the brothers native land of England.

    After WWI the first Farman car was introduced in 1919 at the Paris Salon. That car, the model A6, carried with a 6.6 liter six – cylinder engine, with an ohc cylinder head driven by a vertical shaft and bevel gears and a stated 200 b.h.p. The fan was also driven off of the front of this arrangement. It was a successful high priced car built to compete with the luxury car makers from both England and Europe.

    Johannes
     
  6. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Helemaal goed ... jij mag de volgende auto uitzoeken. :cool:
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat is onderdeel van het landingsgestel. Ze moeten voorkomen dat het vliegtuig voorover kiepert bij de landing. Als dat rechte "stokken" zouden zijn happen die in de grond en gaat hij juist voorover. :eek:

    Een zeppelin lek prikken is compleet zinloos. Het "drijfgas" zat in een soort zakken ook wel cellen genoemd die in het frame waren gemonteerd. Daaromheen zat een doek. Als je dat kapot zou maken ontsnapt er dus geen gas.
    Het bleek toen (tijdens de eerste wereld oorlog) dat het zeer lastig was om een Zeppelin neer te halen. Lek schieten zette nauwelijks zoden aan de dijk, de kogelgaten zijn zo klein dat er maar erg weinig gas uit ontsnapt. Granaten werkten niet want die schoten er gewoon doorheen zonder te ontploffen. Daarbij waren er altijd mensen bezig om die gaten weer zo snel mogelijk dicht te plakken. Omdat het hele frame omgeven was met doek konden de mensen binnen in vrij makkelijk bij al de cellen om dat te kunnen doen.
    Daarbij had men toen nauwelijks mogelijkheden om granaten die effectief konden zijn af te vuren want zwaarder dan een machinegeweer kon men toen niet op een vliegtuig monteren. Kanonnen waren toen nog onmogelijk groot en zwaar.
    Ze hebben ook pogingen gedaan om het gas te ontsteken, het was namelijk waterstofgas. Er waren machinegeweren op een vliegtuig gemonteerd die naar boven konden schieten. Die werden geladen met lichtspoor munitie in de hoop dat zo het gas zou ontbranden. Het probleem was dat er wel veel gas in zo'n cel zit maar geen zuurstof en dan wil zelfs waterstof gas slecht branden. Het is dus maar een heel enkele keer gelukt om op die manier een Zeppelin in brand te schieten.
    Dus ondanks dat Zeppelins relatief langzaam vlogen, groot en log waren en niet echt super manoeuvreerbaar, was het toen vrij veilig voor de bemanning om er mee naar Engeland te vliegen en Londen te bombarderen.
     
  8. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Ah, interessant!
    Zoals ik al zei heb ik er geen verstand van, interessant om te lezen dit!
    Maar er stonden dus mensen in die cellen, die vol stonden met gas?
    Of zat er ruimte tussen het doek en de cel, en konden ze daar tussen om te repareren?
     
  9. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    In deze plaatjes kan je het wel aardig goed zien ...

    zeppelincutaway.jpg

    [​IMG]

    En hier zijn ze schade aan het herstellen ...

    [​IMG]
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat laatste. Die cellen kan je zien als grote soort van ballonnen die met het "drijfgas" gevuld waren. Die "ballonnen" waren in het frame opgehangen, beter het frame was aan die ballonnen opgehangen, en om dat frame was de huid, het doek, gespannen. Men kon dus over tussen op en langs die cellen maar er niet in! Die cellen waren gevuld met waterstof gas en er zat dus geen zuurstof in. Waterstof is voor de mens niet giftig maar toch zouden we stikken door zuurstof tekort.

    De Hindenburg was één van de grootste luchtschepen ooit gebouwd. Hij had 16 van die gas cellen met een totale inhoud van ongeveer 198000 kubike meter gas. Het maximale vlieggewicht was ongeveer 112ton. Ongeveer 10 ton was nuttige lading, de rest was het luchtschip zelf met de brandstof voor de motoren.
    Hij was ruim 245m lang en 41m in diameter. Er stonden 4 stuks 16 cilinder Daimler-Benz diesel motoren in met elk een vermogen van ongeveer 890kW (1190pk). Daarmee kon een snelheid van ongeveer 135km/uur behaald worden.

    Leuk detail: Tijdens het vliegen wordt brandstof gebruikt. Daardoor wordt het luchtschip lichter en zou daardoor hoger kunnen gaan. Dat was niet de bedoeling. Bij de verbranding van de brandstof ontstaat veel waterdamp wat normaal gewoon de uitlaat uit gaat. De motoren hadden speciale condensors in het uitlaat systeem zitten waar die waterdamp in kon condenseren. Dat water werd dan in tanks opgeslagen om zo het gewichtsverlies op te vangen. Meestal moest wel een deel van dat water geloost worden omdat water nu eenmaal zwaarder is dan de brandstof en omdat er altijd een deel van het gas ontsnapte. Toch werkte dit systeem zeer goed en betrouwbaar.

    Op 6 mei 1937 was de Hindenburg de oceaan voor de 17de keer overgestoken en probeerde aan te leggen in Lakehurst, New Jersy. Daarbij is het luchtschip in brand gevlogen en binnen enkele minuten totaal verwoest. Van de 97 mensen aan boord zijn er 35 plus één man van het gondpersoneel om gekomen. Dat was het einde van het luchtschip tijdperk.

    Overigens zijn de luchtschepen die nu nog rondvaren niet te vergelijken met de zeppelins van toen. Ze zijn als eerste veel kleiner en als tweede is de constructie heel anders. De luchtschepen van nu zijn wel enorme ballonnen geheel gevuld met helium. Die lek prikken heeft dus wel zin!
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2015
  11. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Nieuwe opgave

    Dit toestel werd door een minder bekende persoon gebouwd. Hij haalde zijn vliegbrevet in 1929. Daarna werkte hij samen met een kleine bekende vliegtuigbouwer en verkreeg de vertegenwoordiging voor twee landen en vestigde zich in één van de twee landen. Daar opende hij een vliegschool en verzorgde rondvluchten naar behoefde. 1930 vergrootte hij zijn aanbod met reclamevluchten.
    In 1931 opende hij een eigen werkplaats voor vliegtuigbouw.
    Eerst werd een tweepersoons lesvliegtuig gebouwd en niet veel later het passagiersvliegtuig uit de opgave. En dit toestel draagt de naam van de vliegschoolhouder.


    [​IMG]
    Johannes
     
  12. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Wat een prachtige kist!!! Maar ik heb geen idee en ik ga geen zoektocht beginnen, want ik moet bouwen. (Zit nu even een boterhammetje te eten achter de pc.)

    Hij had wel slecht zicht naar voren, maar dat hadden meer kisten in die tijd.
     
  13. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Succes met bouwen Henri.
    Inderdaad, het wordt een moeilijke zoektocht. :D

    Johannes
     
  14. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Interessant, bedankt voor alle info!
    Ik zal het topic niet verder vervuilen!
     
  15. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Dat was géén vervuiling, hoor!
     
  16. key

    key

    Lid geworden:
    4 sep 2004
    Berichten:
    238
    Locatie:
    belgie bonheiden
    is het een Europees toestel?
     
  17. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Ik gok Oostenrijks of Duits. :D
     
  18. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Goed gegokt. :)

    Johannes
     
  19. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Ramor KE-14, Oostenrijk.

    ... door puur geluk gevonden. :D Ik zocht iets anders.
     
  20. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Ha, dat heb je weer gefixt Henri!:)

    Mooi, nu jij de volgende. :cool:

    Johannes
     

Deel Deze Pagina