FORUMLEDEN met ZEEWATER in de aderen...."vreemde boten deel 2

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Roel van Essen, 9 jan 2011.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Op verzoek van Robert, die de lange draadjes "verdenkt" van het feit dat ze het forum traag maken, hier deel 2 van deze leuke serie.
    Deel 1 sluit ik af, precies op het moment dat een schip geraden is.
    Helimax, jij hebt de laatste geraden (De "Nuestra Señora de la Concepción y de las Ánimas“) dus aan jou eer om de eerste van dit draadje neer te zetten!

    En op verrzoek van Harm de link richting het oude draadje:
    [33549] forumleden-met-zeewater-de-aderen-vreemde-boten-129
    Succes allemaal!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    Hallo allen :D,
    Roel, dank je. OK, minder historisch maar wel met "oudere lijnen". Deze is nieuw gebouwd in Nederland en helpt misschien mee een "revival" van de schepen, waar ze van af stamt, in te luiden.
    M.vr.grt., Max

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2011
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    weggevertje, er is zelfs een draadje over.
     
  4. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    Misschien , maar blijft een mooi schip en vooral ook mooi dat zulke boten nog in Nederland gebouwd worden, iedereen zal inmiddels het draadje wel gevonden hebben...
    m.vr.grt., Max
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik heb je plaatje ook gezien, er zijn er nog meer van. allemaal even mooi.
    Daar kan die tupperware zooi niet aan tippen die in de reguliere jachthavens ligt.
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    ik geef alsnog de oplossing
    van mij mag jezelf een volgende vraag plaatsen.

    J Class Yachts - Latest News


    dit is het draadje wat ik bedoelde:

    [101704] rainbow-schaal-1-19-a-12
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  7. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    Eigenlijk is Baggeraar weer aan de beurt voor een nieuwe opgave , maar allez. Mooie schoener, voor een bodemprijs in dienst genomen, met ongedocumenteerde taken jaren 1940 en later. Hopelijk is deze iets moeilijker.
    M.vr.grt., Max
    [​IMG]
     
  8. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  9. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Heeft volgens mij wel heel veel weg van de Urania, opleidingschip voor adelborsten Koninklijke Marine.

    groet,

    Paul
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha, yep, de marine is de enige die zoveel mensen op zo'n klein bootje weet te persen en dat als normaal beschouwt......
    Al zijn al die hagelwitte petten ook een weggevertje natuurlijk....

    Groet, Bert
    (sorry, kon 't niet laten, ben koopvaardij-officier :p)
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Nee, 't is niet Hr. Ms. Urania... had ik eerst ook gedacht.
    Tuigplan klopt niet.
     
  12. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    De Urania heeft pas later deze tuigage gekregen, was oorspronkelijk schoener getuigt. Dus het zou kunnen.
    (de huidige Urania is trouwens complete nieuwbouw, Van het oude schip zat alleen de spiegel nog in het huidige schip, dan was het officieel geen nieuwbouw schip. Later is ook de spiegel vervangen)
     
  13. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    Idd,
    Is niet de Urania, wel vormgelijk, de naam (en ongedocumenteerde taak) komt overeen met de werkwijze van de welbekende watervogel (Wulp.) , engelse letters "Cur...) die met zijn/haar lange en dunne bek naar voedsel onder de waterspiegel zoekt...(letterlijke taak)
    Tevens heeft zij een een beroemde "gast" John F.K. als schipper gehad. Alles ongedocumenteerd natuurlijk....
    M.vr.grt., Max

    Misschien te veel hints???
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2011
  14. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    Ik heb laatst een plaatje gezien van een zeilende Kennedy op een klassieker als deze. maar waar?

    de elsevier... zo eens opzoeken :)
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2011
  15. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    Dat was de Manitou! met behulp van de hints was deze toch snel gevonden, het is de curlew. History of Schooner Curlew

    Beide prachtige schepen trouwens! (op zoek naar tekeningen, mooi voor een statisch modelletje :) )
     
  16. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    Hoi,
    Helemaal goed Susho , aan jou de nieuwe opgave...
    Zie hieronder:
    ""There are in fact two slightly different accounts of this period, the first, passed on by previous owners, which states she was donated to the Merchant Marine Academy, Kings Point, in January of 1940, and then subsequently transferred to USCG Group New London, in 1944 and Cape May NY in 1948.
    From an official USCG Domument 5750, we find Curlew was recorded as donated on the 31st of January 1940 to the US Coast Guard Academy at New London CT for the grand sum of $1.00. Here she served as a sail-training vessel and saw coastal submarine patrol duty for the Coast Guard during WWII. Her USCG Number was CG-65016.
    The document goes on to report that on January 8th, 1951 Curlew was transferred to the USCG recruit training center, Cape May, New Jersey.
    There the Curlew weathered nine years of countless recruits bounding over her decks learning basic seamanship. She was decommissioned at the age of 35, on May 26, 1960.
    While undocumented, Curlew was reported to have participated in the Coastal Picket Force doing sub patrol duty.
    According to William (Bill) Theel, who sailed on Curlew in 1954, every boot camp company got to go out of a one day training exercise. In a note from Robert Nogueira, who spent a week on her late 1956 or early 1957, she was still being used as part of a basic training program, and futher he reports that he had been told that in 1960, she was even sailed by President Kennedy. (This has not been confirmed).""
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2011
  17. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    :cool::cool:zo te zien den max ook heel goed op de hoogte van de scheepvaart.....:cool:


    steffe
     
  18. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    Hoi Steffe,
    Valt wel mee, maar heb "vroegah" (was toen 14 en er waren nog geen pc's) ooit een prachtig boek van de "bieb" geleend, dit behandelde de ontwikkeling van America's Cup schepen tot en met de 12 meters en later. Die ontwerpen hebben me "gegrepen" , heb daarna het boek gekocht en uiteraard de fout gemaakt om het uit te lenen , dus nooit meer terug gekregen. De beelden van de schepen in volle glorie die "pakken je" als het ware, maar het zelfde heb ik met slepers, bijv. die met "Voith-Schneider" aandrijving, de capriolen die deze schepen kunnen uithalen zijn ongelofelijk. Maar ook de "Smit"- slepers of die grote russische ijsbrekers van nu. Het is vaak de ingetogen kracht en overzettelijkheid die van zo'n schip uitgaat, die je wel kan terugzien in het varen zelf. Ik kom zelf niet uit de waterige gebieden van Nederland, maar blijf het bewegen op het water van welk vaartuig dan ook prachtig vinden. (Korte ontboezeming van mijn interesses in deze.)
    M.vr.grt., Max
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2011
  19. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    de nieuwe!

    [​IMG]
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Six 'WHISKEY' class attack submarines underwent the 'Long Bin' conversion in 1961-63, providing them with 4 SS-N-3 SSMs. These were the first SSGs in Soviet service, and presumably served as a proving ground for the 'ECHO' and 'JULIETT' class boats, which came into service a short time later.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vreselijke krengen om mee te varen overigens, zowel boven als onder water.
    Stuurden als een hoogzwangere walvis in gewapend beton...
    En als je naar het "sail" kijkt, lijkt ze ook hoogzwanger. Nogal geprononceerde "boobies"...
     

Deel Deze Pagina