Forward Swept Voorwaarts Gepeilde Vleugels

ook vliegen veel land thermiek vogels met negatieve pijlstelling. (en v-stelling).
Welke vogels dan?
Ik zit nu naar een cirkelende buizerd te kijken. Die heeft een forse V-stelling en geen pijlstelling. Andere toppers op thermiek-gebied (gieren, ooievaars) hebben ook V-stelling en geen pijlstelling.
 
Lecram:
Dit is een leerzame uitleg. Niet alleen minder geinduceerde zal zijn voordeel
geven, een goedmoedige overtrek is eveneens van groot belang.
Nog een ander voordeel is de grotere V-stelling die is nodig voor voldoende stabiliteit. Deze grotere V-stelling houdt de tippen beter van de grond bij het landen.

Wubbe:
Kijk naar het volgende filmpje.
[URL="
- Flight of the Buzzard[/URL]
Buizerds hebben twee manieren van zweven.
Bij langzaam zweven en thermiekdraaien spreiden ze
de tippen. De vleugels gaan dan naar voren staan en
ze geven zich zelf een flinke V-stelling.

Na thermiek draaien zweven ze met een veel hogere snelheid tegen
de wind in. De tippen worden naar achter gedraaid en ze leggen
hun V-stelling veel vlakker. Dat kun je goed zien op 1:30 en 4:30.

Buizerd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wubbe, je bent een echte zweefvlieger !

[URL="
- buzzard gliding in the air[/URL]
laat kort een buizerd in thermiek zien.
Spanwijdte van de gemiddelde buizerd is 110-132 cm. Net zo iets
als dat van een DLG.

Buizerd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aaa, dat is zuur! Maar troost je, ik ken iemand met wie ik heel vaak vlieg, die ooit vol bewondering naar mijn stunten stond te kijken. En terwijl, zo dacht hij, hij zelf heel rustig zijn rondjes vloog...... Niet dus... :mrgreen:

Wij hebben toen geleerd dat je in natte klei heel diep kunt landen.
 
Sorry Loet, dit moet ik toevoegen:
Waarom buizerds het meest op lijnbesturings-combatmodellen lijken,
dat weet ik niet.

Buizerd
 
Nu weer even serieus.

Een aantal maal hebben combatvliegers modellen gemaakt met voorwaartse pijlling van de vleugels.
Voorwaartse pijlling kan zijn voordeel hebben maar is meestal te veel werk
voor het harde wedstrijdgebruik.
In een Aeromodeller (die ik niet meer kan vinden)van +/- 1980 staat een uitgebreid artikel daar over.
Was dat niet van Veron Hunt ?
Heeft iemand van het forum deze combat modellen zien vliegen ?


Buizerd
 
Nu weer even serieus.

Een aantal maal hebben combatvliegers modellen gemaakt met voorwaartse pijlling van de vleugels.
Voorwaartse pijlling kan zijn voordeel hebben maar is meestal te veel werk
voor het harde wedstrijdgebruik.
In een Aeromodeller (die ik niet meer kan vinden)van +/- 1980 staat een uitgebreid artikel daar over.
Was dat niet van Veron Hunt ?
Heeft iemand van het forum deze combat modellen zien vliegen ?


Buizerd

Zelf heb ik in 1972 een serie combatjes gemaakt met voorwaartse pijlstelling. Wat ik me er van kan herinneren was dat ze schuddend door figuren vlogen. Misschien is dat de reden geweest dat ik het daarna nooit meer gebouwd heb.
Vernon Hunt zijn modellen heb ik vroeger wel eens nagebouwd maar dit model kan ik me niet heugen, wat niet wil zeggen dat hij het niet gebouwd en gevlogen heeft.

loetcombat.jpg
 
Die Aeromodeller heb ik nog niet terug kunnen vinden.

"ze schuddend door figuren vlogen." Loet, het eerst waar ik aan denk is
mijn eigen dubbeldekker die schuddend door korte loopings vloog.
Ik wijd dat aan de leadouts die ik ver naar achteren had gezet om
de lijnen ten alle tijden onder spanning te houden.

Dat zou ook mogelijk de oorzaak zijn van jouw "schuddend door figuren."
Stonden je leadouts goed ten opzichte van het zwaartepunt ?

Aannemelijk is dat Sweptforward meer stabilisering om de vertikale as vraagt.
De modellen van Bruce Abell hebben dan ook een erg groot kielvlak en rudder.

Buizerd
 
Laatst bewerkt:
Back
Top