Foto HYDRO-BOAT zonder elektronica + exacte prijsoff (05/11)

• Topicstarter Topicstarter nitrostar
  • Startdatum Startdatum
N

nitrostar

Guest
Hallo,

ben dit weekend begonnen met de bouw van de hydro-plane! Maar bij mij gaat hij alleen niet in de lucht gaan dus daarom hydro boat...

Wat zij dan de beste onderdelen (motor, regelaar en propellor) + prijs die ik kan kopen/ nodig heb om een snel bootje te hebben op het water en het gras???

Heb wel maar een 2-kanaals stuurwielzender en ontvanger 27Mhz, lukt het om hiermee de boot aan te suren?

Heb ik een lippo nodig of mag dit ook met een gewoon accu-pack?

Natuurlijk ook zo licht mogeljk denk ik maar mag natuurlijk ook niet bij de minste lift in de lucht gaan hé!

En dan kwa bouw: 1 richtingsroer in het midden met een waterroer dat doorloopt tot in het water, 2 richtingsroeren op zijkant of de 3 richtingsroeren???

thx

Aanpassing 05/11/05

Hierbij al een foto van mijn hydro-boat zonder electronica!
Voor mijn eerste ervaring met depron en de eerste maal dat ik zelf iets spuit vind ik dat het reuze meegevallen is... Alles hangt natuurlijk af van het juiste materiaal hé, in het begin was ik aan het snijden met een gewoon breekmes maar ben me vlug een setje 'scalpels' gaan kopen hoor!
DSC00011.JPG

Nu had ik nog een kleine raadgevingen gekregen omtrent de afwerking:
1) Ran tussen geel en oranje: Zwart (zoals proefstukje)? Rood? Geen?
2) Kleur vleugel en cockpit: Geel of oranje?

Momenteel weegt hij 100gr, wel wat aan de zware kant maar komt omdat ik drijvers afgedicht heb met acrylaat kit! Gaat namelijk toch alleen op het water.

Veder zijn hier dan ook nog de gegevens te vinden van de electronica die er op komt (met dank aan Pjotrrr)
* motor: EMM-150PW Outrunner 1450KV (50gr) 14.50EUR
* 17 Amps brushless speed controller (18gr) 24.50EUR
* APC Slow fly Prop 8x3.8 7.85EUR + Propsaver 3mm 3.75EUR (+/-20gr)
* Lipo 11.1V 1000MAH (15C) (88gr) 27.50EUR
* Lipo charger Graupner 18.5EUR
* Mini servo (6gr) 5.50EUR

Al bij al zal ik dus op een gewicht komen van tussen de 280 en 300gr!

Maar hoe lang kan ik dan varen met een opgeladen batterij?

Zal je de tijd besparen om dat hele draadje door te werken ;)

"Fietsbel" motor (EMM-150PW Outrunner ) met 17 amp regelaar bij www.rctechnics.nl is de goedkoopste aandrijving

8x4 prop er op en een 3s1100 20C lipopakket en hij gaat als de brandweer ;)

Zwaartepunt ipv 60mm op 50mm leggen en hij komt waarschijnlijk ook niet meer los....

Graupner Lipo4 lipolader is 18 euri ;)

Bedankt pjotrrr!!!

Dit had ik nodig om verder te kunnen...

Dus met mijn 2-kanaalszender kan ik dit aansturen!
1 micro-servo voor richtingsroeren (AANTAL??? 1,2 of3)
1 kanaal voor motorregelaar

sorry hé maar ken helemaal niks van electronica... Schema aansluiting zou handig zijn ( met motor, regelaar, servo's ontvanger, ...) :oops:

Heb ik ook een lipo-saver nodig of lukt dit niet met 2 kanalen?

thx

Bootje gewoon bouwen naar prop-er's tekening, als het wil vliegen met het zwaartepunt op 50mm vanaf de voorlijst van het dek tussen de drijvers dan kan je altijd nog de "spoiler" aan de achterzijde nog wat naar beneden richten ;)
Die spoiler kun je denk ik het beste bij de bouw meteen 3 graden naar beneden richten, dan kan het zwaartepunt wellicht ook gewoon op 60mm blijven...)
Een richtingroer in het midden wat doorloopt in het water werkt denk ik ook en is makkelijk aan te sturen met een servo.
De genoemde 17 amp regelaar heeft een afslag voor 2s/3s lipo in te stellen met een "jumper", liposafe is dus niet nodig

Aansluiten:
regelaar op ontvanger, lipo aan regelaar (+ en - niet omdraaien, dat sloopt de regelaar!)
De drie draden uit de regelaar gaan naar de motor, als de motor verkeerd om draait, wissel je hier willekeurig twee draden van en hij draait andersom ;)
Richtingroerservo op het andere ontvangerkanaal

Het is handig om 2mm goudstekkers te gebruiken tussen regelaar en motor (mannetje aan motordraden)
Ook 2mm goudstekker tussen lipo en regelaar (mannetje aan plus lipo en vrouwtje aan min lipo wordt het meest gedaan)
Hierdoor voorkom je ook verkeerd aansluiten van lipo aan regelaar.

Suxxes!!!

Misschien een goed idee om dit draadje naar het botenforum te laten verplaatsen door een moderator en daar ook je ervaringen blijven posten.
Leuk voor de andere liefhebbers daar....
Alhoewel, het kan dus ook op gras... amfibieforum? ;)

Motor trekt ongeveer 10 ampere volgas accu is 1 ampere/uur dus 60 min : 10 = 6 min volgas

Heb mototmount aangepast...

DSC00020.JPG

Zoals te zien is de motor gemonteerd adhv een motorstick. Motorstick is op accu box gelijmd. Dit is veel steviger dan de vroegere bevestiging, nl. met tegenflens en 8mm carbon dat bovenop de cockpit was gelijmd! Doordat defietsbel zo'n grote torque heeft scheurde de cokpit dus steeds los :(

Heb ook nog een waterroer gemaakt want dit was nog niet gebeurd...

DSC00006.JPG

Of dit nu allemaal nog op het water gaat werken ga ik dit weekend hopelijk eens kunnen testen!

mvg

sjekke

Het probleem wat jij had met het afscheuren van de motorsteun heb ik. Ook dezelfde motor, regelaar en LiPo. Ga nu wat klussen met plaatje alluminium.

Ik heb nog een ander probleem: door de kracht van het motortje wordt de prop uit de propsaver getild en schiet de prop weg :?

Heeft een van jullie een suggestie hoe dit op te lossen? (prop is overigens nog seeds weg; een prop van 20cm kwijt in een kamer van 4x6 meter :cry: )

Back