:arrow: De aanleiding
Het aardige van de Hummingbird FP is dat je hem kunt ombouwen naar een CP. Dat was destijds de reden voor mij om voor deze heli te kiezen. Hoewel ik heel veel dolle pret heb gehad met de FP vond ik het grootste nadeel dat je er eigenlijk niet goed mee buiten kunt vliegen. Dat betekent dus binnen vliegen, en met mijn woonkamer is dat dan vooral beperkt tot tail-in hoveren. Gaat snel vervelen.
Daarnaast zit ik inmiddels met twee gestresste huiskatten, en alle schades aan lampen, muren en de mooie houten vloer deed mijn relatie ook niet veel goeds. Aldus de hoogste tijd om op te zouten met dat ding naar buiten :evil: .
Bij deze een foto-verslagje van de ombouw!
:arrow: Het basismateriaal
Men neme een Hummingbird FP, uiteraard bij voorkeur her der gemodificeerd, gebrushlessed, gecnc'ed, etc, etc:
Achteraanzicht - ja ik weet het die 401 is totale overkill:
Zijaanzicht, vanaf nu ga ik die pitch daar lekker zelf bepoalen:
En mensen niet lachen om die staart, da's een echte feigao brushless, dat zwarte blok plastic komt van een Nikko Skywatcher 8). Had iets te veel schade aan die feigao gehad.
:arrow: De upgrade
Om er een CP van te maken heb ik aangeschaft:
Uitgepakt bevat dat ombouwpakket van century:
Detailaanzicht van de CNE259, mooi hoor:
:arrow: De ombouw
Eigenlijk stelt die hele ombouw niet zoveel voor. We beginnen met het loshalen van de servo's, die FP swashplate kon sowieso wel eens een schoonmaakbeurt gebruiken:
Rotor as los:
Hoofd tandwiel er af:
Dan kun je zo de hele rotorkop van de heli aftrekken.
Nogmaals dank FP kop voor al je trouwe diensten
Servo's van de oude shaft af slopen:
En de shaft zelf van het main frame af schroeven:
Die shaft moet je ook nog helemaal uit elkaar halen, zeikerig van Century dat ze er niet een paar nieuwe lagers bij doen:
De nieuwe shaft in elkaar:
En weer gemonteerd op het frame:
De FP rotorkop wat verder uit elkaar:
En nog wat verder:
Ok nou gaan we de rotorkop opnieuw opbouwen maar dan CP. De nieuwe seesaw met mixing levers, die de pitch gaan bepalen:
En nu is ie gemonteerd op de kop. Bij de FP zitten er nog twee houders in de kop zelf die de seesaw fixeren, bij de CP moet het hele ding juist op en neer kunnen bewegen (ik zeg het maar effe want in de handleiding staat dat natuurlijk niet):
En samen met de nieuwe swash op het frame:
De autorotatie gear gerbuikt een kleiner metalen pinnetje om zichzelf te borgen, je houd dus zo'n extra pinnetje over. Die oude kun je mooi als reserve voor de kop zelf gebruiken (ik heb nooit een winkel gevonden waar je die los kon bestellen):
Blade grips weer monteren:
Blade grips linken met de pitch levers, servo's monteren:
Nou dat schiet lekker op, totaalplaatje met alle electronica:
Blaadjes en paddles er op en we zijn al klaar!
Nog effe die nieuwe swash bewonderen:
En dit is er over, als iemand interesse heeft dan laat maar weten:
:arrow: Het resultaat
Daar is ie dan, mijn gloednieuwe Hummie CP!
Nou ja, even nuanceren, een nog niet afgestelde CP, zie die paddles:
Zoals we allemaal weten is dat een wereld van verschil :lol: .
:arrow:Conclusie
Die ombouw stelt niet zoveel voor, als je eenmaal snapt wat er moet gebeuren dan is het zo gepiept. Het vervolgens goed afstellen van de pitch e.d. is weer een heel ander verhaal. Maar goed, na wat zoeken op het web (in de handleiding staat het niet) heb ik het ding goed weten af te stellen en hij vliegt als een dolle! Ik kan het iedereen aanraden :wink: .
gr,
Steven
Het aardige van de Hummingbird FP is dat je hem kunt ombouwen naar een CP. Dat was destijds de reden voor mij om voor deze heli te kiezen. Hoewel ik heel veel dolle pret heb gehad met de FP vond ik het grootste nadeel dat je er eigenlijk niet goed mee buiten kunt vliegen. Dat betekent dus binnen vliegen, en met mijn woonkamer is dat dan vooral beperkt tot tail-in hoveren. Gaat snel vervelen.
Daarnaast zit ik inmiddels met twee gestresste huiskatten, en alle schades aan lampen, muren en de mooie houten vloer deed mijn relatie ook niet veel goeds. Aldus de hoogste tijd om op te zouten met dat ding naar buiten :evil: .
Bij deze een foto-verslagje van de ombouw!
:arrow: Het basismateriaal
Men neme een Hummingbird FP, uiteraard bij voorkeur her der gemodificeerd, gebrushlessed, gecnc'ed, etc, etc:

Achteraanzicht - ja ik weet het die 401 is totale overkill:

Zijaanzicht, vanaf nu ga ik die pitch daar lekker zelf bepoalen:

En mensen niet lachen om die staart, da's een echte feigao brushless, dat zwarte blok plastic komt van een Nikko Skywatcher 8). Had iets te veel schade aan die feigao gehad.

:arrow: De upgrade
Om er een CP van te maken heb ik aangeschaft:
1 * CN1011A Hummingbird FP to CP Conversion Kit
1 * CNE259 Machined 120 Degree eCCPM Swashplate (want dat plastic gaat mij te snel kapot)
1 * CNE250 AUTOROTATION W/ GEAR & HUB (want euh...gewoon gaaf)

Uitgepakt bevat dat ombouwpakket van century:

Detailaanzicht van de CNE259, mooi hoor:

:arrow: De ombouw
Eigenlijk stelt die hele ombouw niet zoveel voor. We beginnen met het loshalen van de servo's, die FP swashplate kon sowieso wel eens een schoonmaakbeurt gebruiken:

Rotor as los:

Hoofd tandwiel er af:

Dan kun je zo de hele rotorkop van de heli aftrekken.
Nogmaals dank FP kop voor al je trouwe diensten

Servo's van de oude shaft af slopen:

En de shaft zelf van het main frame af schroeven:

Die shaft moet je ook nog helemaal uit elkaar halen, zeikerig van Century dat ze er niet een paar nieuwe lagers bij doen:

De nieuwe shaft in elkaar:

En weer gemonteerd op het frame:

De FP rotorkop wat verder uit elkaar:

En nog wat verder:

Ok nou gaan we de rotorkop opnieuw opbouwen maar dan CP. De nieuwe seesaw met mixing levers, die de pitch gaan bepalen:

En nu is ie gemonteerd op de kop. Bij de FP zitten er nog twee houders in de kop zelf die de seesaw fixeren, bij de CP moet het hele ding juist op en neer kunnen bewegen (ik zeg het maar effe want in de handleiding staat dat natuurlijk niet):

En samen met de nieuwe swash op het frame:

De autorotatie gear gerbuikt een kleiner metalen pinnetje om zichzelf te borgen, je houd dus zo'n extra pinnetje over. Die oude kun je mooi als reserve voor de kop zelf gebruiken (ik heb nooit een winkel gevonden waar je die los kon bestellen):

Blade grips weer monteren:

Blade grips linken met de pitch levers, servo's monteren:

Nou dat schiet lekker op, totaalplaatje met alle electronica:

Blaadjes en paddles er op en we zijn al klaar!

Nog effe die nieuwe swash bewonderen:

En dit is er over, als iemand interesse heeft dan laat maar weten:

:arrow: Het resultaat
Daar is ie dan, mijn gloednieuwe Hummie CP!

Nou ja, even nuanceren, een nog niet afgestelde CP, zie die paddles:

Zoals we allemaal weten is dat een wereld van verschil :lol: .
:arrow:Conclusie
Die ombouw stelt niet zoveel voor, als je eenmaal snapt wat er moet gebeuren dan is het zo gepiept. Het vervolgens goed afstellen van de pitch e.d. is weer een heel ander verhaal. Maar goed, na wat zoeken op het web (in de handleiding staat het niet) heb ik het ding goed weten af te stellen en hij vliegt als een dolle! Ik kan het iedereen aanraden :wink: .
gr,
Steven