Foto-ombouwverslag hummingbird FP->CP

:arrow: De aanleiding

Het aardige van de Hummingbird FP is dat je hem kunt ombouwen naar een CP. Dat was destijds de reden voor mij om voor deze heli te kiezen. Hoewel ik heel veel dolle pret heb gehad met de FP vond ik het grootste nadeel dat je er eigenlijk niet goed mee buiten kunt vliegen. Dat betekent dus binnen vliegen, en met mijn woonkamer is dat dan vooral beperkt tot tail-in hoveren. Gaat snel vervelen.

Daarnaast zit ik inmiddels met twee gestresste huiskatten, en alle schades aan lampen, muren en de mooie houten vloer deed mijn relatie ook niet veel goeds. Aldus de hoogste tijd om op te zouten met dat ding naar buiten :evil: .

Bij deze een foto-verslagje van de ombouw!


:arrow: Het basismateriaal

Men neme een Hummingbird FP, uiteraard bij voorkeur her der gemodificeerd, gebrushlessed, gecnc'ed, etc, etc:

01_fp_vooraanzicht%7E0.jpg


Achteraanzicht - ja ik weet het die 401 is totale overkill:

02_fp_achteraanzicht%7E0.jpg


Zijaanzicht, vanaf nu ga ik die pitch daar lekker zelf bepoalen:

03_fp_zijaanzicht%7E0.jpg


En mensen niet lachen om die staart, da's een echte feigao brushless, dat zwarte blok plastic komt van een Nikko Skywatcher 8). Had iets te veel schade aan die feigao gehad.

04_staart%7E0.jpg



:arrow: De upgrade

Om er een CP van te maken heb ik aangeschaft:

  • 1 * CN1011A Hummingbird FP to CP Conversion Kit
    1 * CNE259 Machined 120 Degree eCCPM Swashplate (want dat plastic gaat mij te snel kapot)
    1 * CNE250 AUTOROTATION W/ GEAR & HUB (want euh...gewoon gaaf)
Samen $100 bij heli-world.com. Die swash is trouwens bijna even duur als de hele conversie kit 8O. En dan nog een extra servotje en een setje extra bladen:

05_benodigdheden%7E0.jpg


Uitgepakt bevat dat ombouwpakket van century:

06_inhoud_pakket.jpg


Detailaanzicht van de CNE259, mooi hoor:

07_nieuwe_cp_swashplate.jpg



:arrow: De ombouw

Eigenlijk stelt die hele ombouw niet zoveel voor. We beginnen met het loshalen van de servo's, die FP swashplate kon sowieso wel eens een schoonmaakbeurt gebruiken:

stap1_servos_los.jpg


Rotor as los:

stap2_as_los.jpg


Hoofd tandwiel er af:

stap3_as_los.jpg


Dan kun je zo de hele rotorkop van de heli aftrekken.
Nogmaals dank FP kop voor al je trouwe diensten :bye:

stap4_rotor_deraf.jpg


Servo's van de oude shaft af slopen:

stap5_servos_deraf.jpg


En de shaft zelf van het main frame af schroeven:

stap6_mainshaft_losdraaien.jpg


Die shaft moet je ook nog helemaal uit elkaar halen, zeikerig van Century dat ze er niet een paar nieuwe lagers bij doen:

stap7_main_shaft_uit_elkaar.jpg


De nieuwe shaft in elkaar:

stap8_nieuwe_main_shaft_in_elkaar.jpg


En weer gemonteerd op het frame:

stap9_nieuwe_shaft_gemonteerd.jpg


De FP rotorkop wat verder uit elkaar:

stap10_rotor_uitelkaar.jpg


En nog wat verder:

stap11_rotor_verderuitelkaar.jpg


Ok nou gaan we de rotorkop opnieuw opbouwen maar dan CP. De nieuwe seesaw met mixing levers, die de pitch gaan bepalen:

stap12_seesaw.jpg


En nu is ie gemonteerd op de kop. Bij de FP zitten er nog twee houders in de kop zelf die de seesaw fixeren, bij de CP moet het hele ding juist op en neer kunnen bewegen (ik zeg het maar effe want in de handleiding staat dat natuurlijk niet):

stap13_cp_rotorkop.jpg


En samen met de nieuwe swash op het frame:

stap14_cp_swash.jpg


De autorotatie gear gerbuikt een kleiner metalen pinnetje om zichzelf te borgen, je houd dus zo'n extra pinnetje over. Die oude kun je mooi als reserve voor de kop zelf gebruiken (ik heb nooit een winkel gevonden waar je die los kon bestellen):

stap15_ar_tandiwel.jpg


stap16_ar_tandiwel.jpg


Blade grips weer monteren:

stap17_blade_grips.jpg


Blade grips linken met de pitch levers, servo's monteren:

stap18_cp_kop_klaar.jpg


Nou dat schiet lekker op, totaalplaatje met alle electronica:

stap19_nieuwe_servos.jpg


Blaadjes en paddles er op en we zijn al klaar!

stap20_klaar.jpg


Nog effe die nieuwe swash bewonderen:

stap21_detail.jpg


En dit is er over, als iemand interesse heeft dan laat maar weten:

stap21_over.jpg



:arrow: Het resultaat

Daar is ie dan, mijn gloednieuwe Hummie CP!

stap22_optoeren.jpg


Nou ja, even nuanceren, een nog niet afgestelde CP, zie die paddles:

stap23_optoeren2.jpg


Zoals we allemaal weten is dat een wereld van verschil :lol: .

:arrow:Conclusie

Die ombouw stelt niet zoveel voor, als je eenmaal snapt wat er moet gebeuren dan is het zo gepiept. Het vervolgens goed afstellen van de pitch e.d. is weer een heel ander verhaal. Maar goed, na wat zoeken op het web (in de handleiding staat het niet) heb ik het ding goed weten af te stellen en hij vliegt als een dolle! Ik kan het iedereen aanraden :wink: .

gr,

Steven
 
Wooww, zeker vet hoor :P
Paul, ga je dit ook doen?? Aangezien je heli niet meer te koop is... :P
 
@Stevenverver: Heb je eigenlijk wel wat aan de autorotation gear? Ik vraag me af of je op 2 meter hoogte nog wel de kracht in de rotorbladen over hebt om de heli (goed) neer te zetten.

@Duccan: Nee hoor, vandaag iets verkeerd gegaan met de ontvanger, vandaar niet meer te koop.
 
De auto gear heb je door gebrek aan energie in de bladen echt helemaal niks aan bij een autorotatie, tenzij je hoogte en/of snelheid hebt en Szabo heet ;). Wel is zo'n gear erg goed als je je brushless met een te hoge timing draait voor meer vermogen; Sommige motor/regelaar combi's (Mijn MiniAC1215/20 en Phoenix 10 bijvorbeeld) 'twijfelen' voor ze starten, en met een auto-gear start hij dan altijd gelijk. Enneuh, het is retecool als je je pitch dichtdrukt, en je hoofdrotor draait nog even na...

Ton.

PS Wel te coole heli zo, met al dat alu...
 
Mja ik denk dat die autorotatiegear nou ook niet zo heel veel doet met die kleine blaadjes. Maar als je inderdaad maar hoog genoeg zit en hard genoeg gaat dan misschien wel. Heb het nog niet durven proberen.

Van het spul dat ik over had zijn de swashes en de grips trouwens inmiddels vergeven.

@NFSavage: zal m'n best doen voor een filmpje als het weer :zon: is
 
Back
Top