Foto-sessie Piaggio Avanti PH-TCN

prop-er

Forum veteraan
Ik ben op dit moment nog druk bezig met de Pond-Racer, maar heb al besloten dat mijn volgende project een Piaggio Avanti P180 wordt. Een heel apart toestel, met prachtig lijnenspel, een aparte verschijning, en een technisch meesterwerk. En Italiaans.

http://en.wikipedia.org/wiki/Piaggio_P180_Avanti

Na een korte speurtocht op internet, kwam ik er achter dat er op dit moment twee van deze toestellen in Nederland vliegen. Eén daarvan is de PH-TCN, welke op Zestienhoven gestationeerd is. Ik kwam via interviews op diverse internetsites achter de naam van de eigenaar van dit toestel. Via de site van zijn bedrijf verkreeg ik zijn persoonlijke emailadres.

http://www.sig-realestate.nl/perskamer.php?ACT=shownews&id=46

Ik heb Rudy (die in de quote 500 staat) een email gestuurd, waarin ik uitleg dat ik bouwtekeningen maak, en publiceer op mijn eigen website. Dat mijn volgende project de Piaggio Avanti P-180 betreft, en ik graag eens wat foto's van de PH-TCN zou willen maken.

Binnen de minuut had ik antwoord. Hij vond het geen enkel probleem, en ik was van harte welkom.

Zo gezegd, zo gedaan. Een maand later is het dan zover. Ik heb met de Co-pilote, Hilde, een afspraak op Zestienhoven. Richard (RicoJ) liet via de RCgroups weten het leuk te vinden om mee te gaan. Richard heeft naast RC ook fotograveren als hobby. http://www.ricoj.rchomepage.com
Zijn Camera is top-of-the-bill, en geeft ongetwijfeld mooiere plaatjes dan mijn prehistorische 3,2 mp camera.

Hilde had wat moeite om ons door de beveiliging te krijgen. We kregen netjes koffie, en wachten gelaten af. Opeens kwam ze tevoorschijn, en moesten we snel richting platform. De piaggio stond voor ons klaar. We konden direct beginnen met foto's schieten. Hilde had duidelijk haar connecties bj de luchthavendienst uitgebuit... ;)

Helaas was er niet meer dan 10 minuten beschikbaar. Snel schieten dus. Rudy kwam ook nog even aan. Heb hem de hand geschud, en bedankt voor het bieden van deze mogelijkheid. Hij genoot zichtbaar van ons enthousiasme.

Ik heb alles bij elkaar 140 foto's geschoten. Voornamelijk kleine details zoals koelluchtinlaten, luiken, landingsgestel, teksten, deuren, etc.
Mijn mooiste foto's volgen hier:

DSCN3128.JPG

Hilde doet de pre-flight check. Richard bepaald zijn strategie.

DSCN3166.JPG

Prop met spinner en uitlaten van de Pratt & Whitney Canada PT6A-66 turboprops. (634 kW elk)

DSCN3172.JPG

Inlaat, met particle seperators.

DSCN3182.JPG

DSCN3197.JPG

DSCN3198.JPG

DSCN3201.JPG

Lachspiegel.

DSCN3227.JPG

DSCN3229.JPG

DSCN3248.JPG

Toegegeven, niet de mooiste beschildering. Maar wat een prachtig toestel...

DSCN3259.JPG

Rare "step" in het vleugelprofiel. Verklaring hiervoor:

One of the most interesting results found during the developmental flight test activity was the Avanti stall behavior at high altitudes. Due to separation of flow near the wingtip, greater wing rolls were experienced than allowed by airworthiness regulations.

Modifications to the airfoil shape were introduced. On the forward wing, the leading edge was sharpened to anticipate the stall and, on the outboard main wing, the leading edge was dropped in order to delay it. The results were very predictable stall characteristics and an easy recovery.

DSCN3263.JPG

De "forward wing". Geen canard, omdat hier slechts flaps op zitten.

DSCN3265.JPG

Richard pakt een mooi shot. Rechts mijn lieftallige echtgenote.

DSCN3266.JPG

Ik vond het een spannende middag. Het was jammer dat we maar zo weinig tijd hadden, maar beter iets, dan niets. Hilde heeft me gezegd dat we van harte welkom zijn om later nog eens wat foto's te schieten. Slimme dame. Ze begrijpt dat je er later altijd achter komt dat je nog bepaalde details mist.

Ik ben benieuwd hoe de foto's van Richard geworden zijn. (Nogmaals bedankt dat je er was!)

We zijn nog met een bloedsnelheid naar het einde van de baan gereden. (van tevoren keurig gevraagd of Hilde idd tegenwind zou starten...) Helaas bleken ze net de andere kant op te starten. Ze bleven erg laag , en trokken toen onder een forse hoek de hoogte in. Machtig mooi gezicht. :)

Ik hoop dat jullie dit verslagje leuk vinden.

Vincent

(P.S.: en nu weer snel door met de Pond Racer... :D )

Back