Tot een uur of elf konden de binnen-druppellende vliegers genieten van gratis koffie van de EMRC; daarna tot 5 uur Tanken / Laden en Vliegen!! Om een uur of twee Foto-sessie ook voor het geinteresseerde publiek. In één zin : mooie modellen, goed voorgevlogen en volgend jaar weer!! Eind groepsfoto Brandstof flight-line Elektro flight-line -------------------------------------------------------------------------------------- De turbine modellen. DH-108 Swallow met jet cat p-120 F-15 met jet cat p-120 F-15 met jet cat p-80 Hot spot met jet cat p-80 Kangaroo met jet cat p-80 F-15 met 15cc DF Hot spot met jet cat p-80 F-16 met zelfbouw turbine T-33 met jet cat p-80 Kangaroo met jet cat p-80 F-20 met brandstof DF -------------------------------------------------------------------------------------- De elektro modellen. Sky hawk EDF F-16 EDF DH-100 Vampire EDF T-33 EDF Gnat zwever Learjet Twin EDF T-33 EDF F-16 EDF
Alle toestellen waren voorzien van een jet-cat. Is dit toeval of is er een duidelijke reden voor: prijs, prestatie, kwaliteit, geluid, verbruik?
@Ron Er was één zelfbouw turbine in de F-16 van Gerald Rutten. Deze kon niet vanaf de zender worden gestart. Jetcats kunnen dit wel. Een jetcat p-80 kost 2635 euro compleet, voor dit geld krijg je een perfecte betrouwbare motor. Het geluid is net zoals iedere andere turbine prachtig.
Jet Meeting Heren zondag een dagje heerlijk genoten van al het moois wat voorbij kwam. er stond best wel wat wind maar dat was alleen in het nadeel van een aantal EDF en een klein beetje voor de ducted fan F-15. dit was met name te merken op het moment dat de twin EDF cesna het gnat zwevertje ging slepen.. de slakken gingen hem bijna voorbij op het veld maar wonder boven wonder een aantal meter voor het einde van het veld kwma hij moeizaam omhoog. Natuurlijk de F-15 met afwerpbare droptanks is natuurlijk altijd een mooie crowd pleaser. De zelfbouw turbine die in de F16 zat had trouwens wel een eigenaardige plof op het moment dat de turbine gestart werd... oftwel turbine op toeren en Plof asl de de brandstof erbij kwam. Groet, Vinze
Re: Jet Meeting Die plof is de ontsteking van de eerste hoeveelheid (niet optimaal) mengsel; te vergelijke met de plf die je hoort bij het aanslaan van een geiser of CV-ketel. :roll:
Deze plof was meer een luide knal van een geweerschot en had te maken met de afwijkende start procedure van de F 16. De motor was i.p.v. een gloeiplug voorzien van een bougie die zoveel storing opleverde dat de motor electronica van slag raakte. Om de storingstijd te bekorten werd eerst het startgas naar binnen geleid en dan pas de bougie ontstoken. de motor ontsteekt dan van de rijke kant met een grote dreun. Normaal gesproken gaat eerst de gloeiplug aan en word dan pas het startgas naar de verbrandingskamer geleid, waarna bij het van de arme kant af berijken van een brandbaar mengsel de motor ontsteekt met een zacht plofje zoals Arjen omschreef als van een CV of geiser.
plof? is dit niet een gevaarlijke manier van starten dan. ?? lijkt me met zo'n luide plof nou niet echt super voor de levens duur van zo'n turbine. groet, Vinze
Het is een plof in een open pijp, er kan geen druk opbouw plaatsvinden, dus veel kwaad aan de motor zal het niet doen.
plof Gaat hij de turbine nog verder uit onwikkelen dus met autostart en zonder plof of houd hij het hier bij? geluid en vliegkwaliteiten deden niet onder voor de geziene jet-cat's groet, Vinze
De tijd en kosten van ontwikkeling doen ook niet onder voor een gekochte motor, ben ik bang. (zo was het ten minste bij mij met mijn zelfbouw motor)
Ik weet dat een aantal leden van de Zoetermeerse luchtvaartclub met veel succes eigenbouw/ontwikkeling turbines inzetten...... :? (diegenen die bij de Woerdense vliegshow waren hebben er een in actie gezien)
b?? df de F-20 ducted fan had volgens mij trouwens een 7,5 CC motor onder de kap liggen.. groet, Vinze
Klopt! OS46VXDF...met 7blade thorjet fan erin.. maar doet kwa snelheid niet onder voor menig Avonds F-15 met ducted fan! Heeft alleen wat meer baan nodig voor het loskomen. was trouwens 4e en 5e vlucht van de kist...
Bedoel je die keer dat ie van de 150 meter gras er 149 meter van nodig had om tot stilstand te komen? Zag er wel cool uit ja! Is die F20 een ontwerp van de Thorpe brothers?
Ja Bert, klopt is van de Thorpe brothers. Ik heb de kist al bijna 3 jaar. In 2000 heb ik hem op helchteren ingevlogen, maar door storing op de meeting kwam hij neer. Een vleugel eraf en romp gebroken. M'n A-4 crashte 2 weken voor pampa 2002, dus moet iets anders hebben...met geweld en Jan Scholten de F-20 binnen 1 1/2 week gerepareerd en gespoten.....