foto verslag Teamrace Karken 1 en 2 april 2006

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door woldlake, 3 apr 2006.

  1. woldlake

    woldlake

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    320
    Locatie:
    B 52° 24' L 5° 53'
    Hier zijn ze dan
    [​IMG]
    Overleg
    [​IMG]


    [​IMG]
    Rik en Stefan om de Nederlandse eer wie gaat het eerst onder de 4 minuten grens

    [​IMG]
    Owen kan hem wel weg kijken :lol:


    [​IMG]
    Daar staat het dan Stefan in de finale met het Nederlands record van onder de 4 minuten

    [​IMG]
    Finale

    [​IMG]

    [​IMG]
    het Podium
     
  2. woldlake

    woldlake

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    320
    Locatie:
    B 52° 24' L 5° 53'
    Ik ben bezig om de rest van de foto's te bewerken en zal ze zo spoedigmgelijk online zetten
     
  3. woldlake

    woldlake

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    320
    Locatie:
    B 52° 24' L 5° 53'
  4. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Woldlake, mijn complementen voor de fraaie foto's!
     
  5. Edward

    Edward Guest

    Hier zijn er nog wat.
    [​IMG]
    Het invliegen van de nieuwe motor op het model van vorig jaar.
    [​IMG]
    Voor het eerst in actie op Zondag.
    [​IMG]
    Kan die!!!
    [​IMG]
    Moniek en Sander.
    [​IMG]
    En hebben!
    [​IMG]
    Pas op Loet!!!!! Flesje!!!!!
    [​IMG]
    Ajjjj te laat.
     
  6. woldlake

    woldlake

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    320
    Locatie:
    B 52° 24' L 5° 53'
    De complimenten moet je aan mijn vrouw Petra geven.
    Zij heeft de foto's gemaakt.
     
  7. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Zo eindelijk tijd om te reageren na een stress dagje op het werk.

    YESSS Super weekend, en wat ben ik trots op onze tijd van 3.57 :p
    Afgelopen december op de jaarvergadering hadden we nog de discussie of het technisch mogelijk zou zijn om onder de 4 minuten te komen. Nou het is mogelijk!!
    Ongelovelijk wat was Stefan als piloot ff buiten adem na deze vlucht, maar we hebben het geflikt!!

    Ik moet wel even zeggen dat het niet was gelukt zonder de hulp van onze complete technische ploeg hoor. Fred, Edward, Gerard bedankt voor de support en voorbereiding. Oh en Loet natuurlijk voor het ter plekke leveren van een nieuwe motor op zaterdag, toen de oude vast liep op troep uit de brandstof tank... TIP: Brandstof filteren heeft geen zin als je metaal deeltjes in je nieuwe tank hebt zitten :)

    Jammer dat we in de finale een extra stop moesten maken en de motor toen niet lekker meer wou starten. We waren absoluut de aller snelste, alleen snelle pitstops zijn ook erg belangrijk.

    Gezellig weekend achter de rug, en ook een hoop nieuwe teams gezien. Er was zelfs een pitvrouw die dit weekend voor het eerst mee deed, en uiteindelijk de tweede plaats haalde. Alle verhalen over een sport die te technisch wordt, en niet leuk meer is voor beginners kunnen meteen de prullenbak in. 16 Inschrijvingen, 4 compleet nieuwe teams, en iedereen had het naar zijn zin... Daar konden we 3 jaar geleden alleen maar van dromen.
     
  8. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Ik hoop toch wel dat sponsors in het vervolg met T-shirts komen ipv ff snel een compleet reclame bord in je handen drukken vlak voor je op de ere foto moet :p
     
  9. robbedoes

    robbedoes Guest

    Hallo LB raceliefhebbers,

    Met heel veel belangstelling en plezier houdt ik de laatste weken jullie topics bij :lol: . Het straalt er gewoon vanaf hoeveel lol jullie in deze tak van LB sport hebben. Maar waar ik ook weleens wat meer van af zou willen weten zijn de modellen en motoren die jullie hiervoor gebruiken. Kan iemand een tipje van de sluier hierover oplichten?Zijn het standaard motoren? En de modellen gebouwd van bestaande tekeningen of geheel zelf ontworpen? Ik ben benieuwd........................ :oops:

    Groetjes Robert
     
  10. Edward

    Edward Guest

    Hoi Robert,

    Kijk ook eens in het andere topic van mini team race, daar vind je bouwtekeningen foto's en nog veel meer.
    DE MOTOR to have is een TYR 1.5cc, gemaakt door Loet, is die man op de eerste foto met de handen over elkaar.
    Hij is een oud wereldkampioen combat, wereld gozer, en motoren maken kan hij zeker.
    TYR is een Deense krijgsheer uit de oudheid van een leger van gekken. (of zo iets).
    Dus lees tussen de grappen en grollen door, bekijk foto's eens goed en je komt een heleboel te weten.

    En vragen mag altijd.
     
  11. woldlake

    woldlake

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    320
    Locatie:
    B 52° 24' L 5° 53'
    Hoi Robbert
    Er word veel over geschreven en veel gelachen op dit forum
    Voor details zul je toch zelf het 1 en ander uit moeten zoeken.
    Hier word toch eigelijk alleen de grote lijn uitgezet.
    Je snapt vanzelf wel dat de snelheid niet alleen uit het motortje komt.
    Daar is een hele winter over nagedacht en aan gewerkt het is altijd de combinatie van brandstof, motor, vliegtuig en de pitman en piloot.
    Vandaar de naam TEAMRACE
    Zo dit was het serieuze stukje.

    He Edward ga je ook Teamracen.
    en gaat Jella pitten. :lol:
     
  12. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Ons model is gebouwd aan de hand van zo'n 86 foto's gemaakt op de laatste Britisch Nationals. En dan een beetje je eigen slinger er aan geven, en het combineren van alles opvallende goeie ideeen die je de laatste jaren hebt gezien.
    Onze beste keus afgelopen winter was iig om voor een standaard vliegtuig vorm te gaan, en niet voor een teamrace monowing.
    Toestel wordt er iets slapper van, maar is op 100 ronden toch minimaal 10 seconde sneller.

    Voor motoren is op dit moment idd de TYR de beste keus. Wordt helaas in een eenmalige oplage van 100 stuks gebouwd. Ik heb er dus maar alvast een aantal gereserveerd :p
    Helemaal standaard vliegt een TYR zo'n 23 sec/10 ronden... Voor onder de 20 sec moet je je eigen fantasie nog een beetje laten gaan.
     
  13. robbedoes

    robbedoes Guest

    Okee zal ik het anders vragen wat zijn de beperkingen in zo'n teamrace? Gewicht en spanwijdte van een model? Aantal CC's is beperkt tot 1,5? Mag je alles gebruiken als brandstof? Mogen alle materialen gebruikt worden om een model van te bouwen? En natuurlijk neem ik aan dat je tussen een bepaalde hoogte moet blijven om een bepaalde afstand af te leggen en dito lijnlengte.

    Niet dat ik meteen ook dit wel FF :? zal gaan doen maar ben gewoon erg benieuwd naar de mogelijkheden en uitdagingen in deze LB tak. 8)

    Groetjes LB groentje
     
  14. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Hoi Robert,

    kijk hier is de LB dag in Almere ook voor geschikt, er zijn mensen die op die dag ook hun racertjes meenemen,
    ik denk dat jij er toch ook bent met je suppi,kun je gelijk zien hoe het een en ander in elkaar steekt :p
    trouwens dat indoor gebeuren in Duitsland was super
    jammer dat ik geen tijd had en dat ik samen met Marco alleen op zondag kon komen kijken
    8O 8O
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    REGELS 1,5 CC LIJNBESTUURD TEAMRACE

    DEZE REGLEMENTEN ZIJN OVERGENOMEN UIT DE DUITSE REGELS VOOR DE 1,5 CC TEAMRACE KLASSE.

    1. De klasse:

    1.1 Een teamrace wordt gevlogen door 3 (in uitzonderingsgevallen 2) lijnbestuurde modellen die tegelijkertijd in dezelfde vliegcirkel tegen de wijzers van de klok in vliegen.
    1.2 Elk team bestaat uit een vlieger en een helper.
    1.3 De voorronden beslaan 100 ronden. Het aantal heats in de voorronden hangt af van het aantal teams. De samenstelling van de races worden door loting bepaald.
    1.4 De finale wordt gevlogen over 200 ronden. De teams met de 3 beste tijden vliegen de finale.

    2.0 Het model:
    2.1 Er is alleen een vast onderstel verplicht; verder is de modelconstructie vrij.
    2.2 De maximale cilinderverplaatsing van de motor is 1,5cc
    2.3 Dieselmotoren en glowplugmotoren zijn toegestaan; glowplugmotoren moeten voorzien zijn van een demper.
    2.4 De lijnlengte is 12m 80 cm, plus of minus 4cm, gemeten van de propelleras tot het midden van het handvat.
    2.5 Stalen vlieglijnen met een minimum diameter van 0,3mm zijn verplicht.
    2.6 voor elke race wordt een lijntrekproef van 6 kg gedaan.
    2.7 De maximale tankinhoud is 10cc. Drukvulsystemen zijn niet toegelaten.
    2.8 Er mogen alleen commercieel verkrijgbare thermoplastische propellers worden gebruikt. (De maat is mij ontschoten, maar die ligt ook vast)
    2.9 Het maximale modelgewicht is 500 gram.

    3.0 De vliegcirkel:
    3.1 De middencirkel heeft een straal van 3 meter, de vliegcirkel een straal van 16m 50.
    3.2 Een veiligheidshek is niet verplicht.
    3.3 In de vliegcirkel worden 3 startplaatsen gemarkeerd.

    4.0 De wedstrijdleiding
    4.1 De wedstrijdleiding wordt uitgevoerd door een jurylid/starter en minstens een rondenteller/tijdopnemer per team.

    5.0 Het wedstrijdverloop.
    5.1 De keuze voor de startplaats wordt door loting bepaald.
    5.2 Na het eerste signaal hebben de deelnemers 90 seconden motor opwarmtijd.
    5.3 Op het 2e signaal worden de motoren uitgezet en is er 30 seconden voorbereidingstijd voor de start.
    5.4 Bij het 3e signaal start de race.
    5.5 Als een race wordt stilgezet mogen de team(s) die daar geen schuld aan hebben opnieuw vliegen.

    6.0 Regels voor de vliegers:
    6.1 Tijdens de race mogen piloten de middencirkel niet verlaten. Tijdens het tanken moeten piloten minstens een voet in de middencirkel houden.
    6.2 Inhalen alleen bovenlangs.
    6.3 bij tankstops moet het handvat aan de grond worden gehouden;
    6.4 Als de helper bij een pitstop het model niet kan bereiken, dan moet de piloot het model de middencirkel in trekken om de andere deelnemers niet te hinderen.

    7.0 Regels voor de helpers:
    7.1. Veiligheidshelm verplicht;
    7.2 Het is verboden om binnen de vliegcirkel de grond aan te raken;
    7.3 Modellen mogen pas gevangen worden nadat de motor is gestopt en het model minstens een keer de grond geraakt heeft;
    7.4 Tijdens pitstops hebben nog vliegende modellen absoluut voorrang;
    7.5 De lijnen moeten tijdens pitstops op de grond worden gehouden;
    7.6 Vliegende modellen mogen tijdens pitstops niet worden gehinderd.

    8.0 Taken van de wedstrijdleiding:
    8.1 Het startsignaal geven;
    8.2 Tijdens de races letten op de veiligheid van het vliegen, de eerlijkheid van de deelnemers en of de regels worden nageleefd;
    8.3 Zo nodig de deelnemers corrigeren op grond van de reglementen.

    9.0 Uitslagen:
    9.1 De drie teams met de beste tijden uit de voorronden komen in de finale;
    9.2 De klassering van de finale deelnemers is op grond van hun tijd in de finale;
    9.2 Deelnemers die niet in de finale vliegen worden op grond van hun beste voorronde tijd gerangschikt;
    9.2 Bij niet voltooide races telt het aantal gevlogen ronden.

    ALGEMENE REGEL: WAAR DIT REGLEMENT NIET VOORZIET GELDT HET F2C REGLEMENT.
     
  16. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    In Duitsland is deze maat gewoon vrij.
    Alleen in Nederland is de regel: Minimaal 7" doorsnede van de propellor, met een marge van 3mm voor slijtage.

    Het zit er wel aan te komen dat ook Dutisland binnenkort voor de minimaal 7" gaat kiezen.
     
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Met welke prop hebben julile dat nederlands record gevlogen?
     
  18. Edward

    Edward Guest

    6x5
     
  19. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Telt het dan wel als nederlands rekord? regels geven aan minimale prop van 7 inch!!!

    Bij mijn bescheiden mening kan een Nederlands rekord alleen als dusdanig erkend worden als alles volgens de Nederlandse regels is gebreurt.
     
  20. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Pardon? Dacht toch wel dat deze info alleen voor beperkt aantal mensen beschikbaar was.

    Het nadeel van een niet FAI klasse is dat verschillende landen een verschillende indruk kunnen maken van de regels.
    Aangezien dit record gevlogen is op een internationale wedstrijd, waar alle actieve nederlandse teams aanwezig waren, kan het toch als Nederlands record gezien worden. En in een niet FAI klasse komt het toch neer op een onderlinge strijd.
    Volledig geldig niet FAI klasse Nederlands record.
    Maar we durfen de uitdaging wel aan hoor om hem ook met een 7" te vliegen, alleen zijn er dan wel mensen die niet meer de exacte maat gaan horen :p :p :D
     

Deel Deze Pagina