Foto's IL-76 "CANDID"

Discussie in 'FullScale-Forum' gestart door Roel van Essen, 21 apr 2006.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Vandaag naar vliegveld Eindhoven geweest voor een inspectie aan een IL-76. Dit vrachtvliegtuig van Turkmenistan Airlines vliegt vaak zwaar KL-materieel naar een bepaald land waar de vrouwen ook ná hun huwelijk nog gesluierd lopen :?
    Er moesten twee Nederlandse begeleiders met de vracht mee, dus moest ik even kijken of dat allemaal wel een beetje arbo-technisch verantwoord was. Prima voor elkaar! Bij welke maatschappij kan je je over 5 stoeltjes uitstrekken met een door de maatschappij verstrekt matrasje? Kan je ZELF je koffie tappen? Moet je ZELF de deur opendoen als de kist per ongeluk toch in de plomp belandt? Kan de KLM niet aan tippen!
    Bovendien heeft deze kist als extraatje een leuk uitkijkplatform onder de neus. Daar mochten de twee passagiers tijdens de vlucht wel een kijkje mogen nemen, verzekerde de bemanning me. Helaas miste het dubbelloops 23mm staartgeschut wat sommige van deze kisten vroeger (in de tijd van de Sovjet-Luchtmacht) hadden; Jammer, want daar zat zo'n leuk uitkijk-koepeltje boven. Ander nadeeltje: de stewardess heeft een snor :?
    Voor de rest: prima de luxe, als je tenminste goeie geluidskappen zelf meeneemt. Toen kist opsteeg, wisten we meteen waarom ze op Schiphol niet zo welkom zijn... Wat een tering herrie!!!! (maar wel prachtig om te zien hoe zo'n verhuisdoos met vleugels de lucht in 'springt'...)

    De 'bok': allemaal analoog (wat wil je, deze kisten zijn zo'n 23 jaar oud) Een radarscope die via een balk van de captain naar de 2e vlieger geschoven kan worden ("Kan je me even de radar aangeven, collega?" "Tuurlijk Captain, komt'ie!" KWAK... Captain buiten bewustzijn, 2e vlieger wordt tijdelijk gepromoveerd...)
    [​IMG]

    't neusje: Onder de radardome is de plaats voor de radaroperator/bommenrichter. Deze kist kan ook als blustoestel gebruikt worden; tussen de hoofdwielen zitten 2 enorme watertanks, dus er is wel degelijk een 'bommen'-richter aan boord.
    [​IMG]

    Het gebakje helemaal; ik moest een behoorlijk stuk achteruit lopen om 'm compleet op de foto te krijgen...
    [​IMG]

    't is gewoon een twee-verdiepingenflat... alleen het trapje naar de cockpit is een beetje eng krap.
    [​IMG]

    Eén van de twee hoofdwielstellen... Tja de 2mm profieldiepte halen sommige bandjes niet meer, maar geen nood: er zitten 5 lagen canvas om de banden heen, waarvan er twee af mogen slijten voordat het bandje niet meer APK-proof is heeft de 2e piloot me (in overigens keurig Engels!) verteld.
    [​IMG]

    Uw stewardess, tijdens de demo van het zuurstofmasker, staande voor de pantry/koffiemachine/afvaldoos/loadmasterswitchboard... Aan de rechterzijde zie je de opklapstoeltjes. In de tijd van de koude oorlog kon deze kist zo'n 120 compleet bepakte para's vervoeren en droppen...
    [​IMG]

    De eerste meters runway...
    [​IMG]

    ...en na een paar honderd meter gaat het hele gebakje al de lucht in...
    [​IMG]

    ...en zijn na 3 seconden al die wielen compleet verdwenen!
    [​IMG]

    Kortom: leuk om eens van dichtbij te zien! De 'spotters' aan het einde van de runway zouden mijn baantje wel willen hebben, denk ik zo... :wink:
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Een gaaf verhaal Roel echt leuk gedaan.
    Grote klasse
    Maak eens meer van zulke draadjes
    humor met leuke info dat is erg mooi.
     
  3. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    Vet man :D
    dat wil ik ook wel eens meemaken :wink:
     

Deel Deze Pagina