Foto's maken toegestaan?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door maicovw81, 23 nov 2014.

  1. maicovw81

    maicovw81

    Lid geworden:
    2 jul 2012
    Berichten:
    10
    Heren. Even een vraagje. Heel simpel..

    Mag je met een quadcopter op verzoek van je buurman, vriend of vriendin foto's maken met je quadcopter zolang je er geen enkele vergoeding voor vraagt?

    In mijn ogen wel omdat je dan niet commercieel bezig bent.
     
  2. stefan666

    stefan666

    Lid geworden:
    10 nov 2014
    Berichten:
    411
    Ja, dit mag. Maar je vriend/collega/vriendin mag er ook geen geld mee verdienen.

    ( voor byv een foto van een .. noem .. vakantiehuisje , en dan in de folder gebruiken )
    Dit mag niet.


    Uiteraard moet je op de locatie mogen en kunnen vliegen ..
    Foto van een flatje trekken midden in de stad mag dus niet. ( ter voorbeeld )
     
  3. rc andre

    rc andre

    Lid geworden:
    28 okt 2009
    Berichten:
    226
    Locatie:
    glanerbrug
    ja waarom niet heb het vandaag ook nog gedaan een paar foto,s gemaakt van de buurman zijn huis en een filmpje
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Laatst nog een foto van mijn vriendin gemaakt, ik vroeg er geen geld voor, maar zij betaald mij in natura,
     
  5. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Heb je daar baat bij?
     
  6. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Je mag commercieel niet zonder vergunning vliegen, maar waar haal je dit nou vandaan?
     
  7. stefan666

    stefan666

    Lid geworden:
    10 nov 2014
    Berichten:
    411
    Precies zoals het er staat.

    Zowel jij , als diegene die je helpt ( vriendendienst ) mag er
    niks mee verdienen.


    Officieel natuurlijk :)
     
  8. maicovw81

    maicovw81

    Lid geworden:
    2 jul 2012
    Berichten:
    10
    Duidelijk!!

    @Thieu, ik denk dat wat Stefan zegt wel logisch is. Anders zou ik natuurlijk jou kunnen vragen om de foto's te maken en er alsnog geld mee verdienen. ;-) Tenminste lijkt mij.
     
  9. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    citaat uit het Basis Veiligheidsreglement Modelvliegsport (BVM)



    Van doorslaggevend belang zijn de artikelen 5.3 en 5.4 uit de Wet Luchtvaart. Daarin worden de volgende, ook voor het modelvliegen van toepassing zijnde verboden met betrekking tot veiligheid expliciet genoemd:
    • Het is verboden op zodanige wijze aan het luchtverkeer deel te nemen dat daardoor personen of zaken in gevaar worden of kunnen worden gebracht.
    • Het is verboden boven gebieden met aaneengesloten bebouwing of kunstwerken(*), industrieën, havengebieden, dan wel boven mensenmenigten, aan het luchtverkeer deel te nemen op een zodanige hoogte dat het niet meer mogelijk is een noodlanding uit te voeren zonder personen of zaken op het aardoppervlak in gevaar te brengen.
    zie ook KNVvL Modelvliegsport - Basis Veiligheidsreglement

    ben je commercieel bezig (dus je krijgt een vergoeding voor de foto's) lees dan dit draadje even, met name de openingspost.

    http://www.modelbouwforum.nl/forums/multicopters-fpv-foto-en-video/187080-regelgeving-commerci%EBle-vluchten-rpas-luchtfotografie-en-video.html
     
  10. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Er wordt alleen gesproken over commerciëel en niet-commerciëel vliegen. De voorbeelden die Stefan666 noemt lijken logisch en plausibel, maar staan er niet in.
    Als het mijn hobby is om luchtfoto's te maken en ik geef er een helemaal gratis aan een vriend/ kennis ben ik nog steeds niet commerciëel bezig.

    Als die vriend/ kennis die foto in een folder gebruikt ben ik nog steeds niet commerciëel bezig.

    In elke wet zitten mazen, da's onvermijdelijk. En dit is allemaal nog erg nieuw, zodat dat in dit geval ook niet vreemd is (Daargelaten of dit ook als zodanig beschouwd zal worden en eventueel gerepareerd moet worden).
    Het hele verhaal over "commerciëel vliegen" of "niet commerciëel vliegen" is een gedrocht van een wet die alleen maar juristen gelukkig maakt :)
     
  11. stefan666

    stefan666

    Lid geworden:
    10 nov 2014
    Berichten:
    411
    De maas is makkelijk, ;p

    Als je het opgeeft als verdiensten bij de belasting dienst en onder een kvk nummer werkt..

    Ben je commercieel.

    Anders is het hobby / vriendendienst.

    Remember kids, its only cheating when you get cought (c) Al Bundy


    Disclaimer , uiteraard is dit met een knipoog en alleen om de discussie/vraag compleet te maken.
     
  12. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    Als je een vergoeding krijgt voor je vriendendienst dan ziet de wetgever dit als commercieel. Er zal maar net een agent langs komen die van de regelgeving op de hoogte is.
    natuurlijk is de bewijst last moeilijk maar je mag nog steeds niet boven bebouwd gebied vliegen. De pakkans is gering, dat weet ik ook wel maar durf je het risico te nemen?
    Het is nu nog niet algemeen bekend dat het niet is toegestaan maar ook dat gaat wel veranderen. Hoe vaker het in het nieuws komt, hoe bekender het wordt dat het niet is toegestaan.
    Uiteraard kun je gewoon het risico nemen om de bewuste foto's te gaan nemen, jouw keuze.
     
  13. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    mij is verteld dat men 300 m.uit de bebouwing moet blijven.Misschien heb je naar het nieuws geluisterd.
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2014
  14. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    zie post #9
     

Deel Deze Pagina