Foto's maken

• Topicstarter Topicstarter jurgenb1
  • Startdatum Startdatum
J

jurgenb1

Guest
heey

Ik heb vandaag geprobeerd een paar foto's te maken van een vliegende heli.
Maar het wilde niet echt lukken..
iemand een paar tips?
misschien ook hoe ik diafragma, sluitertijd, iso enzo het beste kan zetten?

Groet Jurgen

Jurgen,

Begin eens met een korte sluitertijd en stel je camera in op sluitertijd voorkeur.
1/500s bijvoorbeeld of nog sneller.
De camera gaat zal het diafragma zelf kiezen.
ISO altijd zo laag mogelijk houden.
Als dat goed gaat kun je de sluitertijd naar beneden halen om meer beging in de rotorbladen te krijgen.

Groeten,
Jan

oke ja ik had zoiets geprobeerd, maar werkte niet echt. Misschien was het te donker.

En hoe krijgje zeg maar het effect van draaiende bladen?

Als het te donker is de ISO omhoog gooien.
Maar dat gaat extra ruis opleveren.
Meer beweging in de bladen krijg je door een kortere sluitertijd te nemen.
Hoe korter deze is hoe meer beweging je ziet, maar ook meer kans op bewegingsonscherpte.

sluitertijd moet langer om meer beweging in je bladen te zien...
1/4000 is heel kort 1/20 is heel lang

tussen de 1/150 en 1/200 ste heb je het mooiste resultaat.

Dit is op 1/200ste

IMG_2168-1.jpg

Hoe korter de de daadwerkelijke opening is, des te korter minder beweging pakt je camera.. hoe het zit met hoge of lage sluitertijd geen idee, maar net 1/500 kom je een heel eind..

Kortere sluitingstijd is dus een kortere opening,

veel mensen verwarren dat 1/100ste langer is dan 1/500ste

bv hieronder een foto van een nightfly heli met een sluitertijd van 1/1 oftewel 1 seconde

IMG_1810.jpg

ha, oke ik ga het proberen.
ik heb net een nieuwe camera, dus ik denk dat ik gewoon te snel ging vragen hoe het het beste kon. Want deze kennis heb ik op zich wel, maar ja.

Bedankt in ieder geval!!

oke ja ik had zoiets geprobeerd, maar werkte niet echt. Misschien was het te donker.
Je moet ook zorgen dat de belichting zich niet gaat instellen op de lucht, waardoor het onderwerp te donker wordt. Als je een goede spotmeting hebt zou het nog gaan, maar vaak is het moeilijk om een beweeglijk onderwerp goed te pakken. Meet 'm anders op de grond en zet zowel sluitertijd als diafragma vast. Zelfde geld voor autofocus. Ik weet niet hoe goed jouw camera is, maar die van mij lukt het niet om goed op een snel bewegend onderwerp zoals een modelvliegtuig te focussen. Misschien gaat het beter op een hoverende heli.

Max.

Back