Foto's van Maggie M. :een shelterdeck trawler

Discussie in 'Foto-Album' gestart door Droopy'ke, 3 jun 2004.

  1. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Aan allen: hartelijk dank voor de leuke reakties. :D

    Blijkbaar valt zo'n 'geweatherde' boot bij sommigen nogal in de smaak en daarom plaats ik hier nog eens de link waar de technieken uitgebreid beschreven staan (ook speciaal voor jou, Luit. Dan hoef je niet speciaal naar België af te zakken. :wink: ) :

    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3510&start=0

    De Maggie is wel een 'speciaal' geval. Zoals je op de foto's kan zien verkeerd het echte schip wel in een echt smerige staat en heb ik op het model ook getracht dit weer te geven.

    Ter illustratie hier nog een fotootje van het anker op het echte schip:
    [​IMG]
    Roest... roest... roest...


    Groetjes,

    Droopy
     
  2. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Mmmmm Ik ben totaal geen bootfanaat Droop maar zoals jij bezig bent amai :worship: krijg in onmiddellijk zin om een bootje te gaan halen :p

    Stevo
     
  3. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hoi Stevo,

    Je hoeft je voor mij niet in te houden hoor :rolling:


    Groetjes,

    Droop
     
  4. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Vandaag kwamen de mast en de brug aan bod.

    [​IMG]
    Aangezien Maggie's buitenkant in een niet al te mooie staat verkeerd ben ik er van uit gegaan dat de binnenkant van de brug ook al geen juweeltje zal zijn. Let op de doorgesleten vloer en het slecht onderhouden houtwerk.

    [​IMG]
    Het poppetje is er terug eentje welke ik op een rommelmarkt op de kop heb kunnen tikken. Let hier ook op de zeekaarten en de foto van de pin-up aan de wand. :wink: De ramen worden nog in een later stadium geplaatst.

    [​IMG]
    Detail van de zendantenne. Deze is volledig uit messing gemaakt.

    Een leuk wetenswaardigheidje :teacher: : Als je goed kijkt zie je dat er zich in de brug geen enkele toegansdeur bevindt. De toegang tot deze geschied via een luik aan bakboordzijde van de voormast, dan onder het shelterdeck door en via een trap die uitgeeft op de binnendeur in de brug.
    In geval van nood doen er twee van de zijramen dienst als ontsnappingsluik.
    De reden hiervan is dat het schip ontworpen is om dienst te doen in de meest slechte weercondities en ruwste zeeën. Om die zelfde reden heeft de Maggie M ook geen open dek maar eentje dat volledig gesloten is. Dit is wat men een shelterdeck noemt. Alle werkzaamheden aan boord geschieden onder dit gesloten dek.
    Je kan als het ware het ontwerp van dit soort boten vergelijken met een volledig gesloten doos waar zelfs geen enkel spatje water zijn weg naar de binnenkant kan vinden.

    Wordt vervolgd.

    Groetjes,

    Droopy
     
  5. bombarst

    bombarst

    Lid geworden:
    14 sep 2003
    Berichten:
    803
    Locatie:
    Zuidbroek(GR)
    hé Droop, wat voor motor etc heb je eigenlijk geplaatst??


    Arnold
     
  6. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Maggie's motor is een speed 720 Torque met een Robbe 100 µP (20A) snelheidsregelaar. De boegschroef is een Graupner 1785 met een Robbe 50 µP snelheidsregelaar (5A)

    Groetjes,

    Droop
     
  7. Ronald

    Ronald

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    773
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Hoi Droop,

    Je Maggie gaat weer een prachtig model worden!!!

    Maar 'weather' jij je bemanning ook???

    groet, Ronald
     
  8. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hoi iedereen,

    De bouw van Maggie is terug een stapje verder gekomen.
    Een fotootje:

    [​IMG]
    Op de brug staan nu het bak- en stuurboordlicht plus vier werkende schijnwerpers. De draadjes van de lampjes moeten nog onder het groene afdakje van de brug weggewerkt worden.
    Het blauwe ding op het dak is de lier die instaat voor het binnen halen van de netten. Dat andere blauwe ding vooraan op het dek is de ankerlier met daaraan het anker.
    De brug heeft buiten enkele roestplekken ook een zeer lichte weathering gekregen. Helaas is dit effekt door de flitslamp van de camera verloren gegaan. :cry:

    Wordt vervolgd.

    @ Ronald:
    Bij mijn wereldoorlog II maquetten weather ik inderdaad ook de figuurtjes. Soldaten met gescheurde, bemodderde uniformen zijn daar geen uitzondering. Bij mijn schepen daarentegen laat ik het weatheren van de figuurtjes achterwege. :wink:


    Groetjes,

    Droopy
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Kan er iemand goed zandstralen?

    Roel :wink:
     
  10. Hannibal

    Hannibal Guest

    In belgie leveren ze altijd roestige schepen nieuw van werf lijkt wel.....








    Mooi werk droop!!!
     
  11. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    De dag van vandaag zijn die werven ook niet meer wat ze geweest zijn hoor. :D :D :D

    [​IMG]



    Groetjes,

    Droop
     
  12. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Droop,

    wil je in het vervolg aub erbij zetten wanneer je een foto van je model plaatst, en wanneer het het origineel betreft?
    IK kan het verschil niet meer zien :worship:

    met andere woorden:
    Het ziet er wederom prachtig uit!
    Grote bewondering Droop!

    (PS. Staat de echte Maggie nu bij jou in huis, voor een kast o.i.d?)

    Wim
     
  13. Schaap

    Schaap Guest

    Prachtige boot Droopy!

    Ik hou van visboten zoals de jouwe!

    Maar toch 1 kleine opmerking: Ziet dat roest er niet een beetje fel uit? (Teveel rood ipv bruin?) of is het door de flits van de camera verkleurd?
     
  14. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Bedankt jongens voor de leuke opmerkingen. :D :D :D

    Wat dat roest betreft:
    Inderdaad de flits van de camera verziekt een beetje het hele gebeuren en ook mede door het inzoomen wordt het een en het ander niet altijd perfekt weergegeven zoals het model er in werkelijkheid uitziet.
    De zéér lichte weathering die ik op de brug heb toegepast is zelfs helemaal niet te zien. Ooit heb ik hier eens een fotootje van mijn Artemis geplaatst waarop het roest die ik op de ankerkluizen had toegepast zelfs een koffie-met-melk kleurtje had. :cry: Oorzaak: ja, de flits... .

    Als Maggie in de komende weken haar maidentrip zal ondernemen zullen de buitenopnamen hopelijk een véél reeëler beeld geven.
    Dus, nog efkes geduld... :D

    Groetjes,

    Droopy
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Je kan NU (24-06, 19.30uur) wel naar buiten om op het water je bekende realistische foto's te nemen Droop...
    Golfhoogte is precies hoog genoeg voor een schaal 1:20 scenario op The Great Banks bij Newfoundland.

    Roel
     
  16. Schaap

    Schaap Guest

    Ik vrees dat het dan bij een maidentrip zal blijven ;)

    Maar ja! Je bouwt een shelterdeck niet voor niets he :)
     
  17. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    De volgende stap in Maggie's bouw was het maken en plaatsten van de mast.

    Terug enkele fotootjes:

    [​IMG]
    Hier is ie dan: de mast.

    [​IMG]
    Stilletjesaan begint Maggie's dek vol te geraken

    [​IMG]
    De voet van de mast. Lekker smerig, niet? :wink:

    [​IMG]
    Ankerlier en anker in close-upje.

    [​IMG]
    Birds' eye view van de mast. De (werkende) verlichting is hier ook al geplaatst: 3 mastlichten en 1 naar beneden gerichte schijnwerper.

    Stilletjesaan begint Maggie nu echt op een door weer en wind getekende vissersboot te gelijken. :D
    De volgende fase is nu het plaatsen van de railing maar dit is iets voor later.

    Groetjes,

    Droopy

    Wordt vervolgd...
     
  18. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    We zijn nu een kleine week verder en hier ben ik terug met enkele fotootjes van de werkzaamheden:

    [​IMG]
    De railing en de twee reddingsvlotten hebben nu hun plaatsje aan dek

    [​IMG]
    Via dit luik wordt de vis in de mijn gelost.

    [​IMG]
    Aan bakboord (links naast de mast) kan je het luik zien dat toegang verschaft tot het stuurhuis.
    [​IMG]

    [​IMG]
    Zicht over het dek (aan stuurboordzijde)

    [​IMG]
    Om het laad- en loswerk aan de kaai te vergemakkelijken kan een gedeelte van de railing worden neergelegd.


    Wordt (ja ja, nog steeds :D ) vervolgd

    Groetjes,

    Droopy
     
  19. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hallo luitjes,

    Hier ben ik dan weer.
    De laatste werkzaamheden van Maggie zijn achter de rug: het achterdek is nu volledig afgewerkt, de motor draait als een naaimachientje, de lichtjes branden, de schroefas is gesmeerd, de bemanning is aan boord... ... ... . Kortom, ze is klaar voor haar maidentrip.
    Maar eer het zo ver is kunnen jullie terug eerst van enkele fotootjes genieten.

    Veel kijkplezier:
    [​IMG]
    Maggie in haar eindfase.

    [​IMG]
    Overzichtje van het achterdek

    [​IMG]
    Bedrijvigheid op het achterdek

    [​IMG]
    [​IMG]
    Lier voor de netten

    [​IMG]
    Bedrijvigheid op het voordek. Rechtsboven op de foto kunnen jullie de scheepsbel zien. Het wit metalen exemplaar dat zich bij de kit bevondt heb ik vervangen door dit messing exemplaar. Staat véél mooier en is het enige voorwerp op het gehele schip dat blinkt als een spiegeltje. :D

    [​IMG]
    De achtersteven; let op het bord aan stuurboordzijde en de dubbele (werkende) schijnwerpers (links op de foto)

    [​IMG]
    Achterkant van de brug

    [​IMG]
    [​IMG]
    Vissers aan het werk

    Zoals ik hier boven al schreef is Maggie nu klaar om aan haar maidentrip te beginnen, de netten uit te zetten en de vis in het vaarwater te verschalken.
    De foto'tjes van dit gebeuren (dit zullen de laatste zijn van dit bouwverslagje) zal ik hier zo spoedig mogelijk posten.

    Eer ik het vergeet: de waterverplaatsing van deze trawler is 11,80 kg.

    Wordt vervolgd,

    Groetjes

    Droopy
     
  20. Herman te H.

    Herman te H. Guest

    normaal ehb ik het niet zo op boten. maar dit is iets om verliefd op te worden. echt schitterend die roest ziet er ook super uit krijg er haast kippenvel van 8)
     

Deel Deze Pagina