hier wat fotos om te laten zien aan de mensen die geen vrije vlucht kennen ! hier het lanceren van een F1B, met rubbermotor. http://www.nijmeegseluchtvaartclub.nl/foto's/overzicht/Frans2.jpg hier Frans, klaar om zijn Wakefield (f1b) weg te smijten. http://www.nijmeegseluchtvaartclub.nl/foto's/overzicht/Frans6.jpg hier word een A2 (F1A) opgelaten, aan de andere kant van de lijn (50 M) staat iemand die met het model gaat vliegen. http://www.nijmeegseluchtvaartclub.nl/foto's/overzicht/A2_Stefan.jpg
Hey, de foto's die zijn nog van de oude site, die doen het niet meer. Hier nog wat andere: De mooie klasse F1B De klasse F1A
nee, daarom heet het vrije vlucht. Het enigste wat je officieel kan is het instellen van enkele vluchtfases en dat is alles, tijdens de vlucht is er vanaf de grond dan ook niets meer te wijzigen aan de instelling.
nee inderdaad. vliegtuigen met motoren die je op afstand kunt besturen is nog uit het tijdperk dat men geen verstand had van aerodinamica, lift, etc. ach, ik zit maar flauw te zeuren :wink: In f1b modellen zit wel een motor maar die is van "duur kwaliteits rubber" (zegmaar elastiek :wink: ). doch er zijn wel modellen, namelijk F1C, die een flinke verbrandingsmotor gebruiken om op hoogte te komen. Natuurlijk bestuurd vanaf een timer in het model dus niet vanaf de grond.
Mijn eerste post op dit forum! Plaatjes van vrije vlucht is een mooi onderwerp, hier komen er een aantal: Hier is mijn Cessna Birddog boven het Goffertpark in Nijmegen. Spanwijdte is 55 cm, gewicht 35 gram. Dit model vliegt makkelijk een minuut op de rubberstreng. Hier is mijn P-51 Mustang, 21 cm spanwijdte, gewicht 2 gram: En hier is de mustang in close-up: Informatie over de bouw van deze modellen staat op mijn website: http://www.zininmijnleven.nl/hobby/
Hier is mijn Mixmaster. Een gedetaileerde bouwbeschrijving hiervan staat op het SFA-forum: http://www.smallflyingarts.com/ Het model weegt 9 gram en heeft een spanwijdte van 35 cm. Ook dit model vliegt met een rubberstreng als aandrijving. Op dit moment is de langste vluchtduur 35 seconde, maar ik ben nog bezig met het trimmen van dit model. En hier staat hij op zijn pootjes:
Richard, dank je! Ik ben benieuwd. Het hoeft geen schaal te zijn, deze thread heet "fotos van vrijevlucht", dus dat is van alles. Hier bijvoorbeeld een sportmodelletje, de Frog Pup. Spanwijdte 25 cm, gewicht 5 gram. Het model is gemaakt van depron afkomstig van vlees- en visverpakkingen uit de supermarkt. Dit schuimmateriaal is met een schuimsnijder (soort gloeidraad) heel dun gesneden. Het valt niet mee om goede foto's te maken van vrije vlucht modellen, je bent eerst bezig met winden en een goede start, dan camera pakken en wanneer het model vlakbij komt het goed voor de lens proberen te krijgen. Vooral bij mijn kleine modelletjes is het een kwestie van vaak proberen.
En hier is mijn zoon Jonathan met een rubber aangedreven Me-109. Klaar voor de start: Los! En daar gaat hij!
En hier de laatste voor vandaag, mijn beste foto's van vliegende modellen staan er nu wel op, tijd om nieuwe te maken Dit is een fictief Fokker model:
dat zijn mn indoor modellen (1 in aanbouw) maar ik hou me vooral met outdoor bezig: (dat ben ik trouwens niet.) Dit wel :wink:
Richard, je zegt "ik hou me vooral met outdoor bezig". Vlieg je ook schaal outdoor? In Nederland lijkt er een idee te bestaan dat schaal alleen indoor gedaan kan worden. Iets wat ik met mijn foto's probeer recht te zetten.
Ik vlieg niet echt indoor. Ik hou me meer bezig met grote modellen. Ik weet ook wel dat je met die modellen buiten kunt vliegen maar ik vind het altijd zelf wat makkelijker om gewoon die modellen indoor te noemen ook al kun je ermee buitenvliegen. Kijk ik kan ook indoor gaan vliegen met mijn 1.80m modellen, alleen heb je dan een hele grote zaal nodig
Ah, een helder antwoord! Op de foto van jouw gele piper zie ik dat die in een heel erg kleine zaal vliegt...