Foto's verkleinen is makkelijker dan je dacht!

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Regelmatig worden er op het forum afbeeldingen geplaatst die zo groot zijn dat de zaak nogal wordt vertraagd; eerst moet het grote fotobestand ingeladen worden in het forum, vervolgens wordt het verkleind naar een formaat dat in de forumlayout past. Dit is nogal irritant voor iemand die jouw draadje probeert te lezen, want de tijd dat het bovenstaande duurt valt er niks te lezen of te bekijken. (En het schijnt ook nog eens niet te mogen om foto's te plaatsen groter dan 800x600 pixels).

Als argument wordt wel eens aangevoerd "ik heb geen software waarmee ik foto's kan verkleinen". Nou valt die natuurlijk wel te downloaden ergens vandaan... maar het is nog veel makkelijker!
Ik ontdekte dat die optie ingebakken zit, in elk geval in Windows XP Client. Geen idee of het in andere versies zit, probeer maar uit:

Klik met de rechter toets op een afbeelding in je eigen computer. Er verschijnt een keuzemenu; welke keuzes je precies hebt hangt af van wat voor software er allemaal in je computer zit. Maar "Resize Pictures" staat er dus standaard bij (als je XP hebt). Je kan zelfs kiezen of het aangeklikte bestand verkleind wordt, of dat de verkleinde versie als extra bestand wordt toegevoegd.

Makkelijk hè? Ik denk dat ikzelf daar in de toekomst niet eens meer Photoshop voor gebruik. Gewoon de al verkleinde foto ergens hosten, en op het forum plaatsen.

Laatst bewerkt:
Zulke programma`s zijn ook te downloaden.
Heb ik zelf opok gedaan.

Maar welke het dan is :roll:

Het heet:
Image reziser Powertoy for windows XP (maar dacht dat de andere besturingsprogramma`s het er ook mee deden).

Dat programma heet "image resizer" - powertools for windows. Inderdaad supergemakkelijk programma. MAAR zit standaard niet in windows.

Wel eenvoudig en gratis te downloaden en installeren:
Microsoft PowerToys for Windows XP

Aan de rechterkant "imageresizer.exe" aanklikken en de rest spreekt voor zich.

Cor

Ik gebruik (in Vista) nog wel eens "rechtermuisknop -> kopieren naar -> E-mailontvanger"
Krijg dan een menu waarin je het gewenste formaat kunt kiezen en direct de geschatte grootte aangeven wordt.

foto kleiner maken

Nou heren , ik werk op window 7 maar XP gaat het precies gelijk.
Maak van je foto map eerst een kopie zo blijven je originele foto bewaard.
Open je foto in de kopie map met Microsoft picture manager.
Ga dan naar afbeelding bewerken.
Aan de rechterkant vind je dan "afbeelding comprimeren en klik dit aan.
Klik dan aan de rechterkant Webpagina en je zult direct zien dat de foto kleiner is.
Van ongeveer 800 kb naar 40 kb.
Daarna gewoon op ok drukken en opslaan.

Groet Paul UK-104

Maak van je foto map eerst een kopie zo blijven je originele foto bewaard.

In image resizer van powertools worden de originele bestanden automatisch bewaard en wordt er een kopie gemaakt die wordt verkleind in de grote die je zelf wilt , makkelijker kan echt niet (denk ik).

Cor

Regelmatig worden er op het forum afbeeldingen geplaatst die zo groot zijn dat de zaak nogal wordt vertraagd; eerst moet het grote fotobestand ingeladen worden in het forum, vervolgens wordt het verkleind naar een formaat dat in de forumlayout past. Dit is nogal irritant voor iemand die jouw draadje probeert te lezen, want de tijd dat het bovenstaande duurt valt er niks te lezen of te bekijken. (En het schijnt ook nog eens niet te mogen om foto's te plaatsen groter dan 800x600 pixels).

Dat hele systeem met de foto,s klopt niet, word tijd dat ook dat gaat veranderen en dat niemand er meer grote bestanden op kan zetten.

Andere forums hebben vaak 200kb als grens , daarboven word niks geladen .

Ga je buitenom foto,s er op zetten worden deze gelijk er weer af geknikkerd.

Mvg Johan

Maar ja, ondertussen installeren we wel alle meuk wat bij je flatbedscanner en fotocamera komt en niemand die op het idee komt om die tools te gebruiken.

Ook komt niemand op het idee om een forumfoto gewoon even op VGA modus te schieten, even in de instellingen van je camera wroeten.....

Dan zijn er al genoeg gratis tools online te vinden zoals Irfanview massaal wordt aanbevolen maar ook altijd wordt genegeerd.

Maar nog steeds lees ik de excuses van "ik wist niet dat er nog mensen met traag internet bestaan" of zoals aangegeven "ik heb geen programma" of "ik weet niet hoe".

Net zo irritant als mensen met taalproblemen maar weigeren daarvoor hulpmiddelen te installeren.

Net zo irritant als mensen met taalproblemen maar weigeren daarvoor hulpmiddelen te installeren.
...of simpelweg het verdommen om even te herlezen wat ze getypt hebben alvorens op Send te klikken... :(

... Ook komt niemand op het idee om een forumfoto gewoon even op VGA modus te schieten, even in de instellingen van je camera wroeten.....
Fotograferen in hoge resolutie, eventueel het oninteressante deel wegsnijden, eventueel (automatische) correcties toepassen en vervolgens naar 800X600 of 640X480pxls converteren.

Fotograferen in hoge resolutie, eventueel het oninteressante deel wegsnijden, eventueel (automatische) correcties toepassen en vervolgens naar 800X600 of 640X480pxls converteren.

Met name bij de te koop topics wordt met een wazige GSM te dichtbij zonder een macromodus en voldoende verlichting even snel een foto op 8Mpix geschoten en zonder pardoes online geflikkerd. Van mensen die al niet weten hoe fatsoenlijk een foto te schieten kan je niet verwachten dat ze weten hoe te croppen, resampelen/resizen en desnoods de contrast en helderheid bij te regelen.

Of praat ik nu TE technisch?

Back