Fouga Cyclone

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Taylorcraft, 22 mei 2020.

  1. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.003
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Ik las zojuist waar de Vintage RA/RC voor staat en dacht dat het mogelijk interessant zou kunnen zijn om mijn bouw verslag,die ik op RcNetwork had geschreven,hier in het kort te herhalen.
    Mijn interesse naar dít model gaat terug naar begin 1970.
    Graupner had in die tijd een vergelijkbaar model in het programma maar aangedreven door een Jetex PAA loader
    Een soort vuurpijl die opnieuw kon worden geladen met brandbare tabletten. Düsentriebwerk-JETEX-PAA-LOADER-Graupner-Best-Nr-1502-neu.jpg

    Deze aandrijving gekocht en het model besteld.
    Helaas heeft Graupner, na meer dan een jaar wachten,het model uit zijn leveringsprogramma genomen.
    Aangezien de tabletten en het asbest afdichtingsmateriaal erg slecht voor de gezondheid bleken te zijn,werden deze tabletten ook uit het assortiment van Graupner verwijderd.
    Toch bleef dít model mij nog altijd intrigeren.
    Twee jaar geleden kwam ik een bouwdoosje tegen van Vintage Model Company.
    Gelijk besteld maar een tijdje laten liggen.
    Het model is replica van een jaren 60 model van de firma Veron en bedoeld voor vrije vlucht met Jetex aandrijving.
    Aangezien ik een beetje freubel met SolidWorks (puur voor de hobby)heb ik een micro EDF getekend waar ik een binnenlopertje van Eflite in kon persen. EDF 21,5mm met inlaatlip(2).jpg EDF 21,5mm met inlaatlip 2.jpg
    Met de bouw van het zwevertje gestart en was verrast door de hoge pas nauwkeurigheid van het kitje. Linker romphelft 2.jpg
    Voorde besturing heb ik een setje van Horizon Hobby gekozen.
    Hier zit de regelaar ondergebracht op de print samen met twee servo's en aansluiting voor nog drie servo's meer. Romp met EDF 2.jpg
    Even ter groot vergelijk met mijn ASW17 1:2,5.
    Impeller in gondel 4.jpg
    De EDF,3D geprint,als test op de romp.
    Impeller basisform 2.jpg
    Hier zichtbaar de oervorm van de motorgondel die bij het vliegen teveel vermogen wegnam.
    Cocpit.jpg
    De cockpitkap diepgetrokken over de balsamal. Vleugels aan romp 5.jpg

    Rolroer met servo2.jpg
    Hier is zichtbaar dat het model met rolroeren is uitgerust.
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2020
    strutter vindt dit leuk.
  2. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.003
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Hier heeft het model net zijn eerste vlucht achter zich.
    De EDF zat nog vast met tape IMG_20200418_145203.jpg
    Later heb ik de gondel verwijderd.Deze nam teveel vermogen weg IMG_20200418_145208.jpg

    Hier een opname van de eerste vlucht.
    Ik was hoogst verbaasd dat er voldoende power aanwezig was en ook nog redelijk goed vloog.
    Power van de EDF : 24gram stuwdruk
    Gewicht van de Fouga vliegklaar :80 gram.



    Af en toe zie je het model als een dolfijn door de lucht bewegen.
    Dít wordt veroorzaakt door een niet naar nul stellende servo van het hoogteroer.
    Zal op de baantjes,van de sleepcontacten, iets vaseline moeten aanbrengen.
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2020
    jef, Frans Bal en Ton van Munsteren vinden dit leuk.
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Wat een leuk project en wat vliegt dat leuk.
    Power is toch voldoende hoeft toch niet sneller
     

Deel Deze Pagina