Fouga Magister 1:5

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door elcees, 15 dec 2014.

  1. elcees

    elcees

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    133
    Ik liep al een tijd rond met de gedachte zelf een jet van scratch te tekenen en dan te gaan bouwen. De eisen zijn:
    - Niet te groot, een romplengte van ca, 2 m.
    - Relaxed te vliegen
    - Schaal model
    - Houtbouw, want ik ben niet van plan een serie te gaan maken.
    - Mooi vliegbeeld (dat is wel subjectief).
    - Zeer gedetaillerd ontwerpen. Mijn ervaring is dat het relatief heel veel tijd kost om nog alles uit te moeten zoeken als je een kit hebt waar alleen 'de grote lijnen'zijn uitgezet (Zoals bv de kit van Mick Reeves). Ook zitten er vaak veel fouten in die kits. Dan maar liever wat meer tijd stoppen in de voorbereiding. De bedoeling is uiteindelijk al het houtwerk en aluminium te frezen. Kleine details waarschijnlijk 3D printen.

    De keuze is zoals de titel van dit draadje al aangeeft gevallen op de de Fouga Magister. Niet echt een heel unieke kist. Van deze kist is een aantal kits en ARF's voor handen. De schaal loopt uiteen van 1: 8 tot 1:3. Vooral de kit van Philip Avonds is een prachtig model en een bron van inspiratie.

    Na het verzamelen van veel materiaal, zoals aanzichten, tekeningen, foto's e.d. begonnen met tekenen.
    Als tekenprogramma gebruik ik Rhino. Ik heb niet veel ervaring met 3D tekenen, maar al doende leert men.

    [​IMG]
    Om te beginnen worden de aanzichten op de juiste grootte als achtergrond in de verschillende viewports gezet en is het een kwestie van de contouren overtrekken en de doorsnedes die bekend zijn op de juiste plaatsen te zetten.

    [​IMG]
    Het lukt niet om een mooie vorm te krijgen met de spanten die in de bovenste tekening staan. Daarvoor is het verloop te groot. Na wat puzzelen blijkt dat de oorspronkelijke ontwerpers ook maar mensen van vlees en bloed waren. De romp vorm is opgebouwd uit een ellipsvormide doorsnede waarvan de verhouding tussen de beide assen gelijk blijft. De motor gondels bestaan uit een halve cirkel met een recht deel er aan. Door combinatie van deze vormen (plus die van de cockpit) lukt het aardig om een mooi verlopende romp te krijgen. Nadat je 'de huid' van romp hebt kan je de spanten e.d. gaan construeren, maar voordat we daar aan gaan beginnen eerst de vleugel.
    Het origineel heeft een vrij dikke vleugel (18 % bij de wortel). Ik heb gekozen voor een Naca2415 (15%) bij de wortel welke verloopt naar een Naca2412 (12%) bij de tip. Ook nog naar een ClarkY profiel gekeken, maar deze levert teveel lift voor deze kist. Als mijn berekeningen kloppen ligt de overtreksnelheid rond de 14.5 m/s. Met 45 gr flaps loopt dit terug tot 13 m/s. Dit alles bij een aangenomen gewicht van 8 kg. Als daar interesse voor is kan ik later nog wel uitleggen hoe ik hieraan kom.
    Nadat de contour van de vleugel is getekend eerst een keuze gemaakt voor de retracts en wielen. Gekozen is voor een electron retract. Deze gelijk ook maar 3D getekend. Voor het wiel is de keuze gevallen op een 90 mm diameter wiel met elektrische rem van Intairco. Helaas kan ik de dikte van het wiel nergens vinden. Ik neem even aan dat deze niet groter is dan 30 mm. Het valt nog niet mee het wiel passend in de vleugel te krijgen. Bij de eerste pogingen steekt een deel van het wiel aan de bovenzijde door de vleugel. Door de retracts niet precies 90 gr ten opzichte van de langsas te plaatsen lukt het wel. Het wiel komt dan iets gedraaid in de vleugel en volgt de bovencontour van het vleugel profiel. Een andere mogelijkheid is de retract een slag van 85 graden in plaats van 90 te laten maken. De poten ga ik zelf maken en ik overweeg ze iets langer dan origineel te maken want de Fouga staat ontzettend laag boven de grond.

    [​IMG]

    Daarna waren de flaps aan de beurt. De Fouga heeft zgn Fowler Flaps. Het draaipunt van de flap ligt dan buiten het vleugelprofiel. Maar we gaan de scharnieren daar natuurlijk niet aanbrengen. Net als het origineel en het model van Avonds wordt de flap door een rail geleid en is de aandrijving verborgen. Daarover later meer. Het bepalen van de verschillende draaipunten van de flaps, de ligging en de kromming van de rails is trouwens nog redelijk lastig o.a. omdat de profieldikte verloopt. Uiteindelijk is het gelukt. Een betere manier om te leren 3D ontwerpen is er niet denk ik.:yes:

    Wordt vervolgd.

    Cees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Mooi project Cees :thumbsup:
     
  3. adryan

    adryan

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    8
    Ziet er goed uit! Enig idee of je de tekeningen gaat uitgeven?
     
  4. Dickie

    Dickie Guest

    Mooi werk Cees je had al zoiets laten doorschemeren.
    veel succes.:yes:
    B.D.W 3 D printen heb ik ook lang in het koppie zitten ik heb op Deelen enkele
    onderdelen kunnen bewonderen van een schaal heli van een van de leden mooi werk.


    .
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 dec 2014
  5. elcees

    elcees

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    133
    Bedankt heren.

    Ja, het 3D printen wordt redelijk betaalbaar. De resolutie is nog niet echt geweldig van de betaalbare modellen, maar met een beetje filler is dat wel op te lossen.
    Of ik de tekeningen ga uitgeven? Voorlopig ben ik nog een hele poos bezig voordat ik zelf kan gaan bouwen. (Het tekenen doe ik af en toe een uurtje tussendoor, ik ben maar een amateur en de Hunter moet ook nog af :(). Daarna moet nog blijken of ie een beetje wil vliegen... Ik zie het nog wel.

    Cees
     
  6. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    nog een ontwerper er bij
    dat gaat goed
    mooi project
     
  7. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Ambiteus project Cees! Petje af!

    Ik ga het graag volgen!
     
  8. elcees

    elcees

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    133
    Stabilo

    Na wat nadere analyse ben ik toch niet tevreden over het gekozen vleugelprofiel en het verloop er van. Door de tapse vleugel en de combinatie NACA 2415 - NACA 2412 blijkt de vleugel rond de ailerons als eerste te overtrekken. De kist is dan dus gevoelig voor tipstall en dat is vervelend. Inmiddels heb ik dat probleem opgelost door te kiezen voor het volgende verloop: Wortel: NACA0015 (dus symmetrisch) verlopend naar NACA2415 in het middel en dan NACA2412 bij de tip. Het overtrekgedrag wordt dan een stuk gemoedelijker. Heeft wel tot gevolg dat ik weer opnieuw aan de vleugel kan gaan beginnen. Gelukkig nog niet te veel werk aan besteedt.

    Intussen wel aan de stabilo begonnen. Hier wat verschillende mogelijkheden om de roeren aan te sturen met elkaar vergeleken. De aansturing wil ik verborgen vanuit de romp realiseren. In eerste instantie had ik gekozen voor het systeem zoals bij mijn Hunter. Maar door de V-staart kom ik hiervoor ruimte te kort. Uiteindelijk gekozen voor een aansturing via een bolscharnier. Hierdoor kan ik de stabilo's niet makkelijk afnemen maar daar is mee te leven.

    [​IMG]
    Zo komt het er uit te zien. Zowel het roer als het stabilo wordt met 0.6 mm triplex ingedekt.

    Ik ben nu bezig met de bevestiging van het stabilo in de de romp. Door de V-staart best nog wel bewerkelijk.

    prettige jaarwisseling allemaal,

    Cees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Dickie

    Dickie Guest

    Goed bezig Cees.:cool:

    .
     
  10. elcees

    elcees

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    133
    Omdat alle foto's weg waren had ik niet zo veel zin om met dit draadje verder te gaan. Alles is nu weer terug, dus tijd voor een update. Het tekenwerk heeft een tijdje stil gelegen maar nu sinds een maand weer met de vleugel bezig.

    vleugel.jpg

    Alle onderdelen worden in 3D getekend, dus ook bevestigingen voor de servo's, wieldeuren etc. etc. Dit is krankzinnig veel werk maar gaat bij het bouwen veel tijd besparen. Ook heb je waarschijnlijk tijdens de bouw minder verrasssingen. Eigenlijk is deze kist niet zo geschikt voor een beginnende ontwerper. De vleugel is redelijk complex door de flaps en de spoilers. Daarom heb ik hier en daar wat consessies gedaan met betrekking tot de schaal details. Ik heb geen aspiraties om aan wedstrijden mee te gaan doen en ook geen behoefte het prachtig gedetaileerde model van Avonds te evenaren. Dus voorlopig geen fowler flaps in rails, maar gewoon een scharnierende versie. Dit kan ik later bij een eventuele volgende vleugel nog aanpassen.

    groet, Cees
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Wat een werk Cees ben zeer benieuwd.

    Even terug is de Avonds Fouga op Deelen gemaidend en dat vloog zoals verwacht perfect, zal met die van jou tzt ook zeker zo zijn.
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    De gebruikelijke oplossing voor dit probleem is om juist aan de wortel een asymmetrisch profiel te gebruiken en dat naar de tips toe te laten verlopen naar symmetrisch. Door de dikte van het profiel maar weinig te doen afnemen, in tegenstelling tot de koorde, neemt de relatieve profieldikte wel toe met de spanwijdte. Daardoor zullen de tips veel later overtrekken dan het vleugelmidden. Dat is toch wat je wilde?
     
  13. elcees

    elcees

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    133
    @Bruno,

    Dan krijg je wel een vreemd profiel verloop met een hele grote profieldikte bij de tippen. Daarnaast is niet alleen de relatieve profieldikte van belang maar ook de vleugelvorm en de instelhoek. Zowel met XFRL5 als met FLZ_Vortex kreeg ik met het verloop dat ik nu heb gekozen de beste resultaten.

    @Berto
    Ja, die kist van Henk is er een van Philip Avonds. Die vliegen goed en zijn super qua afwerking. Die van mij wordt niet zo gedetailleerd. Voorlopig ben ik nog wel even aan het ontwerpen en tekenen. Maar het bouwen wordt een genot. Ander dan de Hunter van Mick Reeves. Wat een ellende is dat.
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Even een abbo :) Houtbouw jets zijn er maar weinig... te weinig :) Mooi klein 6kg motortje erin, Tank van 1,2L oid en het vliegt vast heerlijk. Wie weet als ik een winter niets te doen heb... :)
     
  15. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Mooi project Cees!
    Prachtig tekenwerk zover al.
    Ik blijf het volgen.

    Groeten, Ramses
    .
     
  16. elcees

    elcees

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    133
    Bedankt!
    groet, Cees
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  18. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Mocht je op vakantie naar Frankrijk gaan, in Angers staat nog een Fouga. In verband met ruimtegebrek zonder linker vleugel. Het museum is wat rommelig maar daarom valt er veel te ontdekken. Er hangen ook de nodige modelvliegtuigen en er is een grote verzameling model motoren.http://www.musee-aviation-angers.fr/#
     

Deel Deze Pagina