Fout in de handleiding Raptor 30 V2???

Ben nu al een tijdje bezig met de raptor maar had nog een probleem. Het ding bleef hoog in toeren zitten terwijl ik op half gas zit in mijn gas curve (tijdens hooveren dan, mid stick).
Vannavond alle links maar weer eens na gementen en alles klopt. De Pitch hoek meter er op en jawel oorzaak gevonden. De motor loopt zowat vrij omdat ik hoover op 2 gr.
Niet goed dus. Dus de pushrod tussen de tuimel schijf en de mixer er maar weer af nog een keer meten. En precies 99 mm zoals in het handboek. :?
Ik redeneren :? hij moet langer. Op de gok naar 103 mm gezet. En jawel probleem opgelost 5,5 gr.
Kijk in op de totaal tekening waar alle instellingen staan staat daar 105 mm.
Dat is ook weer wat veel :oops: maar toch.
Morgen hoop ik het resultaat te kunnen melden. Maar ik denk meld het toch ff.
Nu hoor ik mensen denken. Is je pitch curve wel goed. Ja die is ongeveel volgens het handboek. +5 % ongeveer dus daar zat het probleem niet.

gr Remco

die maten kloppen voor geen bal die in de manual staan, gewoon alles 0 graden haaks staat.

Je moet nooit vertrouwen op die lengtes. Je moet zelf goed de juiste lengtes bepalen door de juiste curve te kiezen, bladhoeken te meten, en er voor zorgen dat alles inderdaad haaks staat op de juiste standen.

Het is een beetje lastig uitleggen hoe het precies moet via de "mail", dus daar doe ik dan ook maar geen poging toe :-)

Als je alles precies goed hebt staan zul je zien dat de maten in het boekje niet exact kloppen.

Same here!

De maten die in het boek staan komen niet overeen met de werkelijkheid. Heeft ook een beetje te maken met welke bladen je gebruikt enzo.
Dus gewoon op je pitchmeter afgaan, die verteld de waarheid. Gebruik ook niet de ingebouwde pitchmeter in het frame van je Raptor, klopt meestal niks van. Zeker als je de lengtes van je pushrods gaat wijzigen.

Veel succes!

Groeten,
Bas.

Dat is idd de grap. Op de pitch streepjes op de raptor klopt het als een bus. De fout zit dus in de lengte van de pushrods in de rotorkop.

gr Remco

remco bij vragen moet je maar even MSN'en of me bellen, dan leg ik je het haarfijn uit hoe je het het gemakkelijkst en beste doet.

Hou ik je aan gerard.

Maar ik heb er vanmiddag mee gevlogen en hij is een stuk beter nu. Maar tips zijn altijd welkom natuurlijk.
Nu alleen de motor nog goed inlopen en dan gaan met het ding.
Hij heeft nog wat problemen onderin. Als hij eenmaal op toeren is is het goed. Maar ik wil met deze temperatuur nog niet te veel aan de idle naald draaien.

gr Remco

het is niet zo heel moeilijk, gewoon zorgen dan bij exact midstick, de swash exact level staat op roll en nick, en je pitch op 0 graden.
dan je atv's afstellen op 9.5 graden bij positieve pitch, en -9.5 graden bij stick geheel negatief.
voor je normal mode een oplopende gascurve en voor de evt idle ups een V curve uiteraard.

wel meten met een echte bladhoekmeter en nooit uitgaan van die frotterige streepjes op het raptorframe, daar krijg je tennimmer nooit je bladhoek goed mee afgesteld.

het is niet zo heel moeilijk, gewoon zorgen dan bij exact midstick, de swash exact level staat op roll en nick, en je pitch op 10 graden.

Gerard, je hebt sneller getypt dan je zelf kan bijhouden... ;) 10 graden bij midstick is wel echt enthousiast...
Je bedoelt vast 0 graden pitch bij midstick!

Groeten,
Bas.

Back