Foutje iets te ver ontladen!

Ik gebruik in mijn trex 500 een 6s 3000mah flightmax zippy pakket.
Nu vanavond even vliegen begon de heli ineens minder toeren te maken.
Het pakket was toch vol (dacht ik)? Heli nog net veilig aan de grond kunnen zetten.
Nu bleek dat de lader het pakket niet meer herkende en dus was het pakket te
ver ontladen. Het pakket bleek dus nog niet eens opgeladen te zijn voordat ik ging vliegen.
Even op mijn universeel lader gezet en na 7 minuten herkende mijn lader het aantal cellen weer.

Is zo'n pakket nu meteen kapot/beschadigd ...........of kan dit niet zoveel schade geven als het een keer gebeurt???

Ik heb gelezen dat je een pakket dat te ver ontladen is eerst rustig even moet wakker maken met laag mA. Dan even de cellen meten of ze boven de 3,0V zitten en dan gewoon met 0,5C ofzo laden.

Greetz Jos

Lader even in andere stand zetten, NiMH, NiCd ofzo, dan met lage stroom (paar tienden Amps ofzo) laden. Afhankelijk van hoe leeg ie is zou ik kort laden, stoppen, weer kort laden etc. om warmteontwikkeling tegen te gaan.

Succes :D

Is zo'n pakket nu meteen kapot/beschadigd ...........of kan dit niet zoveel schade geven als het een keer gebeurt???
Dat kan wel veel schade veroorzaken zelfs in een keer maar het hoeft niet.
Het enigste wat je kan doen is de zaak weer laden en netjes balanceren.
Wel heel goed de individuele cel spanningen meten en dit proces een paar keer herhalen.
Uiteraard wel extra veiliheids maatregelen nemen ivm brandgevaar.;)

Dat nu vanavond even vliegen is waar het fout gaat.
Altijd de lipos even laden of op zijn minst de spanning even meten voor je gaat vliegen.

Laatst bewerkt:
1. spanning meten per cel en noteren
2. rustig opladen 0.1C met balanceer!!!
3. na het opladen spanningen meten per cel en noteren
4. wegleggen voor ca 7 dagen
5. na 7 dagen weer spanning meten minder dan 10 - 20% verlies heb je geluk gehad.

vervolgens accu het liefst nog een paar keer laten cyclen (laden op 0.5c en ontladen op 1C / 2C.

Ik heb het pakket weer opgeladen (gebalanceerd) op zo'n 2.4 ampere.
Er ging ongeveer 3050 mah in en de individuele cellen waren 4.2 volt.
Nu na drie dagen zijn een paar 4.19 volt en de rest nog 4.2 volt.
Lijkt alsof het goed gaat.

dat ziet er goed uit.

afwachten nog een paar dagen en dan even laten cyclen om te zien of de capaciteit met ontladen nog op orde is.

spanning zegt niet alles bij lipo. 4.2v is vol 4v kan al zo goed als leeg zijn.

Heb zelfs eens een pakket naar 0 Mah gevlogen.

Merk er niks van, dus hoeft zeker niet erg te zijn.
Maar het komt de levensduur ongetwijfeld niet ten goede.
Pakket laad tot 100% en ook het voltage houdt hij goed vast.

Dus...

5. na 7 dagen weer spanning meten minder dan 10 - 20% verlies heb je geluk gehad.
WAT??? 8O 10-20% verlies in 7 dagen? Die accu's liggen bij mij gelijk in de container (na een spectaculair oproken, ze moeten wel eervol aan hun einde komen :lol:). Als ik ze helemaal vol stamp met 4,2V/cel en leg ze een maand weg, dan heb ik nog niet eens 5% spanningsverlies (lees capaciteitsverlies via ontlader gemeten). :?

@sleurhutje.

lipos die echt kapot zijn zijn met 1 week al bijna leeg..... als ze onder de 20% leeg loop zitten heb je nog een goede kans.

Toch vrees ik dat er 1 cel zit te kwarren, anders had je lader wel een 6s herkend.

Je komt er achter door gewoon weer te gaan vliegen met dat pakket.

Als het totaalvoltage van de 6 cellen te laag is dan
geeft de lader aan dat het niet klopt.
De inidividuele cellen moeten ongeveer boven de 3.0 volt zitten wil
de lader het goed herkennen.

Ik ontlaad mijn lipo;'s regelmatig tot onder hun minimale spanning.
Wanneer je hem gelijk weer oplaad gebeurt er niks raars.

Dit gaat bij mij al meer dan een jaar goed. En de packs presteren nog steeds hetzelfde.
Zolang je geen rare waarden ziet op je voltmeter zal er niks aan de hand zijn.

Ik ontlaad mijn lipo;'s regelmatig tot onder hun minimale spanning.
Wanneer je hem gelijk weer oplaad gebeurt er niks raars.

Dit gaat bij mij al meer dan een jaar goed. En de packs presteren nog steeds hetzelfde.
Zolang je geen rare waarden ziet op je voltmeter zal er niks aan de hand zijn.

Je bedoeld waarschijnlijk dat je de accu onder belasting onder de minimale spanning ontlaad. Daar is op zich niet veel mis mee maar je moet er wel mee oppassen. Wanneer de spanning onbelast onder de minimum spanning komt gaat dat ten koste van een flink deel van de levensduur. Wanneer de accu langdurig onder de minimum spanning blijft zal dat zelfs de eerste keer al het einde van de accu kunnen betekenen.
Het is een feit dat hoe verder je een LiPo ontlaad des te korter hij zal mee gaan. Grafieken waarin je kunt zien hoeveel korter zijn te vinden op de sites van de diverse fabrikanten. Hoewel je LiPo's theoretisch vele duizenden keren kan laden en ontladen zullen wij dat echter nooit halen. Wanneer wij 200 of 300 keer halen mogen we heel erg blij zijn. Meestal zal het duidelijk lager zijn en zeker wanneer je ze heel ver ontlaad.

Ernst, ik heb enkele lipo's die onbelast onder de 3 volt per cel zaten weer goed gekregen en heel vreemd, maar ze lijken nu beter te zijn dan voorheen..... en de metingen bevestigen dat. Heb je daar ook een verklaring voor.

Back