Foutje in manual van Shockflyer???

Hallo Allemaal,

Ik ben weer volop bezig een 2e shockflyer te bouwen(Edge) en volgens mij klopt er iets niet in de handleiding.
Bij de montage van de vleugel op de romp(horizontale deel )staat er dat er tussen de rand van de accu-opening en de zijde van de romp 5 mm moet zitten maar dat klopt volgens mij niet?

Groeten,
Marcel

Ik loop nu ook tegen dit probleem aan. :) Ik heb even naar Jeroens foto's gekeken maar zie nou niet direct wat hij gewijzigd heeft? De gaten in de vleugel verlengd?

Laten jullie overigens het plakband zitten langs alle randen?

Het zal wel aan mij liggen... Maar dan overlappen die gaten elkaar toch niet waar het landingsgestel doorheen moet? :?

Het rode streepje was de volgens orginele handleiding.
Je ziet nog mijn potloodstreepje staan (vertikaal door de letter O)

zo wel duidelijk ?

afb12373.jpg

Maar goed, kijk: Als de neus goed gelijk zit en de vleugel 5mm naar voren geschoven zit kom ik niet uit met die nokjes.

shockflyer_02.jpg

Op het moment dat de nokjes goed passen en de vleugel alsnog 5mm naar voren geschoven zit...
shockflyer_03.jpg

...dan krijg je dit: De neus past niet meer en steekt uit. :nosmile:
shockflyer_04.jpg

Ligt het nou aan mij of moet die vleugel gewoon geen 5mm naar voren geschoven worden?

Is dit alleen bij de Edge het geval ofzo?

Ik heb net een Extrema 330s gebouwd, hier past alles goed, ook als ik volgend de handleiding werk. Of ik heb het verkeerd, maar toch prongelijk goed gedaan :lol: .

Ik weet niet wat jullie allemaal aan het doen zijn, maar in tekening 8 van de beschrijving staat dat je een lijntje moet zetten op 5 mm naar voren vanaf de naad in dit rompdeel. De achterzijde van het gat in de vleugel lijn je dan op met dat lijntje en dan zou alles perfect uit moeten komen. Als het goed is komt het er dan uit te zien zoals op de foto van Jeroen.

Voor de superstar en de extra is dit 15 mm.

Hier Theo, kijk zelf. :) Keurig een lijntje op 5mm naar voren. Je ziet dat de neus nu niet gelijk is.

shockflyer_05.jpg

shockflyer_06.jpg

...als ik géén 5mm aanhoud en hem netjes op de lijmnaad van beide onderdelen leg past het precies. Toch een duidelijke fout? Maar wat ik niet snap, hoe hebben jullie de Edge kunnen bouwen zonder de nokjes van de romp e.d. aan te passen?

Overigens heeft Martijn (M.v.Doesburg) gewoon het uitstekende stuk neus eraf gesneden.
schater.gif
Optie?

Bij mij paste het toedertijd perfect op die manier.

Dan gewoon alles dusdanig oplijnen dat het precies past ook met die nokjes. Ergens zal er wel iets in het productie proces misgegaan zijn.

Die 5mm van de manual voor de edge is gewoon onjuist,ik heb gezorgd dat alle nokjes goed in elkaar vallen,en dat de gaten voor het landingsgestel goed uitkomen,dan is er niks aan de hand.

Groeten,
Marcel

Jorrit,

Heb het net zo opgelost als op de foto van Jeroen, gewoon wat extra schuiven en het komt wel goed. Ik heb er alleen niet zo lang bij stil gestaan. Ik denk dat dat komt omdat ik bij ARF automatisch al uitga van produktie foutjes....

Peet

Ik heb het uiteindelijk dus opgelost door de vleugel op het aangegeven 5mm punt vast te lijmen. Vervolgens de romp er overheen geschoven en de nokjes dusdanig aangepast dat alles netjes op zijn plek valt.

shockflyer_07.jpg

Past nu netjes hè?
shockflyer_08.jpg

beste edge bouwers....ik heb me ook een edge samengeplakt en heb daar eigenlijk geen problemen mee gehad.dat de gaatjes voor het landingsstel niet overeen kwamen speelt ook geen rol,maken we gewoon nieuwe gaatjes op juiste plaats.5 mm naar voor of achter zal wel niet veel veranderen aan de vliegeigenschappen denk ik hoor.Ik zou zeggen"plakken die boel",kapot moeten ze toch na enkele vluchten...

beste kieksen, ik ken zo 4 vrienden in Belgie(ZOMERGEM) die een zaal huurden, en dit voor 2 uren en na 10 minuten :oops: waren alle 4 vliegerskapot.
ik zou zeggen speelt dat manu.foutje daar een rol in, NEE DEN DUIM. :roll:

beste simen,dat de oorzaak bij "den duim" ligt en niet bij het toestel ben ik volledig mee eens.Er zijn véééél modelbouwers die het "niet kunnen vliegen" direct op hun toestel steken...

Back