Hezik,
Voor het overgrote deel ben ik het met je eens maar jullie "proef" is volgens mij niet helemaal representatief. Volgens mij hebben jullie een oude of al slechte accu kortgesloten. Ik kan me niet voorstellen dat je een splinter nieuwe accu voor zo iets gaat gebruiken. :roll:
Dat zo'n oude en/of slechte accu toch nog vuur kan produceren is een teken aan de wand. Wat denk je dat er zal gebeuren als je een volgeladen helemaal goede accu kort gaat sluiten? De kans dat er dan vuur tevoorschijn komt zal duidelijk groter zijn. :?
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk als je zegt dat je alles in perspectief moet blijven zien. Er wordt nog al snel erg negatief over de veiligheid van LiPo's gedaan. Vrijwel altijd is er een goede reden aan te wijzen als er een LiPo in de fik vliegt. Verkeerd aansluiten, overladen, veel te veel stroom, kortsluiten en zo verder, zijn zaken die vrijwel altijd een hele belangrijke rol spelen. Die dingen worden in de berichtgeving nogal makkelijk vergeten waardoor zo'n verhaal veel "enger" wordt dan de werkelijkheid is.
LiPo's zijn prima bruikbare en veilige accu's. Je moet er alleen op de juiste manier mee omgaan. Doe je dat niet dan is de kans op brand en andere nare zaken wat groter dan bij het gebruik van NiCad of NiMH. Maar Nicad en NiMH accu's kunnen (dat wil dus niet zeggen dat het altijd zal gebeuren!) bij verkeerde behandeling echt met een stevige knal ontploffen! Dat wordt nog al eens vergeten.