Foutje....lipo geladen met nimh programma.

Foutje foutje ....dom dom.
Ik heb per ongeluk mijn 3s lipo pakket 2200 mah geladen met
het nimh programma op mijn schulze.
Gelukkig op tijd gaan kijken.........er was al 2600 mah ingepompt.

Wat voor schade heeft dit aan de cellen........kan ik deze nog gebruiken.
Alle 3 de cellen geven 4,56 volt aan.

Packs direct buiten leggen op een brandveilige plek !

Daarna eens rustig nakijken of je voltmeter nog juist meet (een platte voedingsbatterij in de voltmeter geeft vaak te hoge gemeten voltages) en spanning van de lipo's eens nameten, als het pack nog niet opgefikt is :-)

Eerst op brandveilige plek leggen en tijdje laten liggen en in de gaten houden of ze niet ontbranden daarna gaan meten en hopen
of ze nog het juiste voltage bevatten. zoja dan heb je erg veel geluk maar zullen ze waarschijnlijk wel in capaciteit afgenomen zijn(amperes).
pas als je ze gemeten hebt(als ze niet ontbrand zijn) kan je zeggen of de cellen kapot zijn. als ze het juiste voltage bevatten(dus 3,7 volt
per cel) dan pas weer gaan gebruiken maar nog wel even voorzichtig wat testcircuits draaien want als ze tijdens gebruik alsnog ontbranden
ben je ook nog een model en nog veel meer elektronica kwijt. erg oppassen dus.

gewoon effe buiten op een betonnen vloer laten liggen en morgen voorzichtig met een autolamp en voltmeter gaan ontladen. Dan niet onder de 3 volt per cel gaan. Als dan alles goed blijft gaan kun je voorzichtig gaan proberen te laden. Maar doe dit dan ook nog steeds allemaal buiten op een betonnen vloer en met langere laad kabels als normaal en blijf erbij zodat je eventueel alles los kan trekken als er iets mis dreigt te gaan.

Ik heb het pakket zover ontladen met een elektromotortje dat de lader het weer als
3 cellen ziet. Ik heb het pakket nu aan de lader zitten en ontlaad het pakket.
Als de cellen het dan weer goed doen betekend dit dat je de cellen nog kunt gebruiken???

Het pakket is ook niet bol of vervormd.

waarshijnlijk heb je dan gruwelijk geluk gehad, en is je pakket nog gewoon goed.. maar nog wel evengoed opletten of et niet alsnog ineens opblaast.

en volgende keer je lader goed instellen!!! voor het zelfde geld was je huis al afgebrand.. :|

En als het pakket nu weer tot zijn normale capaciteit opgeladen is
kun je het dan gewoon weer veilig gebruiken en opbergen???
Hoe lang moet je opletten of het pakket niet opblaast o.i.d.????

nouja, als ie nu weer netjes is opgeladen, en hij si nog niet ontploft.. kan ie wel weer mee naar binnen.. :)
laat em wel ergens liggen dan waar ie geen schade kan aanrichten mocht er onverhoopt toch wat gebeuren..
maar dat verwacht ik eerlijk gezegd niet meer nu.
(eigenlijk geld dat altijd dat je je lipo's op een brandveilige plaats moet opbergen..!)

Een pakket wat gewoon ontladen en geladen is, 24 uur na het 'fatale incident' zal echt niets meer mee mis zijn.

Lipo's moet je voorzichtig mee zijn, maar de mensen hier overdrijven. Het is geen instabiel TNT ofzo.

We hebben wel eens opzettelijk een pack kort gesloten op de club.. kwartier naar staan kijken en toen gebeurde er nog niets.. pas na 30 minuten kwam er een miniscuul rookwolkje en wat vlammen vanaf. Zo'n vaart loopt het allemaal niet.

Wat niet wil zeggen dat je er niet voorzichtig mee moet zijn, ze kunnen dus wel ontbranden, maar je moet het wel in perspectief blijven zien.

Ik heb het pakket weer opgeladen...........er gaat na ontladen nu 2100 mah in.
Het pakket is niet vervormd of bol geworden of iets in die richting.
Ik heb geloof ik geluk gehad dat ik het pakket niet om zeep heb geholpen.
Volgende keer maar dubbel checken dus en niet nonchalant aansluiten.

Hezik,
Voor het overgrote deel ben ik het met je eens maar jullie "proef" is volgens mij niet helemaal representatief. Volgens mij hebben jullie een oude of al slechte accu kortgesloten. Ik kan me niet voorstellen dat je een splinter nieuwe accu voor zo iets gaat gebruiken. :roll:
Dat zo'n oude en/of slechte accu toch nog vuur kan produceren is een teken aan de wand. Wat denk je dat er zal gebeuren als je een volgeladen helemaal goede accu kort gaat sluiten? De kans dat er dan vuur tevoorschijn komt zal duidelijk groter zijn. :?
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk als je zegt dat je alles in perspectief moet blijven zien. Er wordt nog al snel erg negatief over de veiligheid van LiPo's gedaan. Vrijwel altijd is er een goede reden aan te wijzen als er een LiPo in de fik vliegt. Verkeerd aansluiten, overladen, veel te veel stroom, kortsluiten en zo verder, zijn zaken die vrijwel altijd een hele belangrijke rol spelen. Die dingen worden in de berichtgeving nogal makkelijk vergeten waardoor zo'n verhaal veel "enger" wordt dan de werkelijkheid is.
LiPo's zijn prima bruikbare en veilige accu's. Je moet er alleen op de juiste manier mee omgaan. Doe je dat niet dan is de kans op brand en andere nare zaken wat groter dan bij het gebruik van NiCad of NiMH. Maar Nicad en NiMH accu's kunnen (dat wil dus niet zeggen dat het altijd zal gebeuren!) bij verkeerde behandeling echt met een stevige knal ontploffen! Dat wordt nog al eens vergeten.

op me werk ook weleens meegemaakt met lood accu's
kom je de volgende dag in het accu hok (waar de accu's geladen en bewaard worden)
steeek je bijna de moord van de accu dampen (zuur) slaat meteen op je strot en
je meot ook niet toevallig je peuk in je mond hebben
had er 1 een accu ff op laden gezet en die was gaan droog koken ofzoiets
maar om ontopic te blijven denk dat je best voorzichtig moet zijn met lipo's

Back